Asumme päärakennuksessa vuodelta 1846, ja meillä on hienot (mutta ei niin helppohoitoiset) lankkulattiat suurimmassa osassa alakertaa, kun taas yläkerta, joka sisustettiin 70-luvulla, on hieman sekavat lattiat.

Nyt aiomme sisustaa noin 40 m2 kylmäullakon, joka on vuosien ajan toiminut varastona.
Lattia on myös täällä lankkulattia, jotkut laudat ovat jopa 35 cm leveitä, mutta valitettavasti matojen syömiä ja huonosti korjattuja vanhan vesivahingon jälkeen.
Kumppani vaatii lisäksi helppohoitoista lattiaa tulevaan makuuhuoneeseemme, joten vanhan lattian kunnostamista ei pidetä relevanttina.. (hän on tällä hetkellä kiintynyt kalanruotoparkettiin, mutta se ei varmaan ole viimeinen sana tässä asiassa...) :p:D

Olen koko ajan ajatellut repiä vanhan lattian ja asentaa uuden aluslattian lastulevystä, mutta alan nyt miettiä, pitäisikö minun sen sijaan laittaa lastulevyt suoraan vanhan lankkulattian päälle.
Olemme kuitenkin hieman huolissamme siitä, että vanha tunkkainen haju saattaa tunkeutua läpi ja tuntua makuuhuoneessa.

Mitä sanoo tämän erinomaisen foorumin koko osaaminen? :) (jos olen laittanut viestin väärään alafoorumiin, saa moderaattori siirtää sen oikeaan osioon)

• Vanha vintti, johon on kertynyt laatikoita ja tavaroita, lattialla kulunut ja korjattu lankkulattia.
Luulen, että sinulla tulee olemaan vaikeaa levymateriaalin kanssa. He eivät olleet kovin tarkkoja vatupassin kanssa silloin, kun talo rakennettiin. Toinen kysymys: oletko tarkistanut, että lattiapalkit ovat sopivan kokoisia uuteen käyttöön? Yleensä ullakoita ei ole tehty suuremmille kuormille. Ei edes vuonna 1846.

Kiitos! Olen itse harkinnut 30 mm puulattiaa ja luulen, että pystyn suostuttelemaan avopuolisoni siihen, ettei levyinen lattia ole sopiva.

Olen tänä iltana käytännössä päättänyt purkaa nykyisen lattian, jotta voin varmistaa, ettei rakenteessa ole muita vaurioita, joista minun pitäisi huolehtia.

Kantavuuden osalta yläkerta sisustettiin 3/4-osaan 70-luvulla ja nyt on aika viimeistellä viimeinen 1/4-osa. En usko, että kun yläkertaa aiemmin sisustettiin, tehtiin vahvistuksia, mutta voin tietenkin samalla mitata palkkien korkeuden, kun poistan vanhaa lattiaa. Lattia tuntuu erittäin vakaalta ja olemme keventäneet rakenteita usealla tonnilla, kun otetaan huomioon kaikki reissut kaatopaikalle viime vuosina. Jotta saimme talon nopeammin käyttöö, suostuimme siihen, että entiset omistajat saivat jättää kaiken, mitä he eivät halunneet ottaa mukaansa... :rolleyes:

Se kuulostaa hyvältä. Tarkista palkkien mitat ja palaa asiaan raportin kanssa.

Ehdottomasti! Kiitos palautteesta!

Olen lukenut täällä foorumilla monta vuotta ja olen ymmärtänyt, että sinulla Justus on vankka rakennustietämys.
Haluamme mielellämme poistaa kattotuolien tukijalat, mutta ymmärrämme myös, että tämä voi olla melko laaja työ.

Tämä on tehty kun muu ullakko on sisustettu, ja näen, että vaakasuora palkki on asetettu hanpalkin alle, mitat noin 75x200mm. En kuitenkaan näe, kuinka kuorman on johdettu alas tältä palkilta.
Onko sinulla ideoita siitä, miten tämä voidaan tehdä?
Kyseessä on 2 kattotuolia, joista haluaisimme poistaa tukijalat, mukaan lukien vaakasuoran palkin, jonka tukijalat lepäävät.

ps. Punaisella ympyröity välipohja on vain ylimääräinen säilytysparvi eikä sillä ole kantavaa toimintoa.

• Yläpohjan puinen rakenne, jossa näkyy tukipalkit ja kattorakenteet. Kuvassa on esillä kaksi kattohaaraa, vaaleat lisäelementit ja sinikeltainen nauha.
  • Punaisella ympyröity katto välipalkki ullakolla, jossa sivusuuntaisia tukia. Ympyröity alue on ylimääräinen varastotila, ei kantava.

Paras vastaus

On monia syitä, miksi sinun ei pitäisi tehdä kuten ajattelit. Kattotuolit ovat eräänlainen ruotsalainen kattotukki. Tukijalka on monitoiminen. Se sekä pienentää ylärungon jänneväliä, jotta siitä voidaan tehdä sirompi, että auttaa johtamaan kattokuormia alas ja muodostaa yhdessä vaakasuoran tukilistan ja ylärungon alaosan kanssa kolmion, joka vahvistaa räystään. Tämä voi olla tarpeen, koska sinulla on hirsirakenteiset ulkoseinät. Pitkittäinen vaakapalkki tarvitaan, koska kattotuolit ja lattianpalkit eivät ole kohdakkain keskenään. Tämä on esimerkki hyvin tehdystä kirvesmiestyöstä.

On selvää, että yksittäisen tukijalan voi poistaa ja korvata palkilla sekä jollain laitteella, joka jäykistää räystästä, ehkä makuuasennossa olevalla liimapuupalkilla. Minusta teidän pitäisi kuitenkin tehdä kuten armeijassa aina sanottiin: gilla läget.

• Tykkään
  • Rakastan
claym ja 3 muuta
  • Laddar…
Fantastinen vastaus Justus! Meidän täytyy vain hyväksyä tilanne ja sopeuttaa pohjaratkaisu talon olosuhteiden mukaan.
Kiitos jälleen kerran perusteellisesta vastauksesta!

Hyvä että teette niin! Olen täysin samaa mieltä Justuksen kanssa.

Olen poistanut joitakin lattialankkuja nyt.
Dimension välipohjan palkit (LxK) = 200x150mm
Jänneväli noin 4400mm
cc800mm

Todennäköisesti kokonaiset tukit (P=8800mm), jotka lepäävät keskellä olevalla sydänseinällä. En ole tähän mennessä nähnyt yhtään liitosta, mutta en ole vielä nostanut koko lattiaa.

• Kuva lattian alla olevista hirrestä ja maaperästä, joissa näkyy poistettujen lattialankkujen tukeva puupalkkirakenne.
200x150 mm vastaa suunnilleen 45x250 mm. Se voi olla hieman epävakaata, mutta mielestäni se täytyy hyväksyä näin vanhassa talossa. Erityisesti, jos se aiotaan käyttää makuuhuoneena. Sängyt tuskin sijaitsevat keskellä lattiaa. Hieman paksummat lattialaudat, 30 mm paksut tai enemmän, jakavat kuormitukset hyvin.

• Tykkään
kest ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos Justus! Sitten etsimme massiivista 30mm puulattiaa. :)

Onko jollakulla kokemusta Basecosta ja DalaFlodasta?

Valitettavasti minulla on negatiivisia kokemuksia DalaFlodasta. He eivät noudata omia standardivaatimuksiaan oksien esiintymisen huomioimisessa ja yrittävät myydä huonompaa puutavaraa liian korkealla hinnalla. Olen joutunut hylkäämään kokonaisen toimituksen. Baseco, Siljans ja Jabo ovat luotettavampia toimittajia eri laatutasoilla.

• Tykkään
Boholmen
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
DalaFloda on valitettavasti minulle negatiivinen kokemus. He eivät noudata omia standardivaatimuksiaan oksien määrän lajittelussa ja yrittävät myydä huonompaa puutavaraa liian korkealla hinnalla. Olen joutunut hylkäämään kokonaisen toimituksen. Baseco, Siljans ja Jabo ovat luotettavampia toimittajia eri laatutasoissa.
Kiitos! Katselin tänään Basecoa, jonka paikallinen rakennuskauppias voi toimittaa huomattavasti paremmalla hinnalla kuin esimerkiksi Bygghemma! 500kr/m2 vs. 749kr/m2 tekee ihmeitä remonttibudjetissa. :D

Anna_H Anna_H sanoi:
Sinulla on onnea, Karlstadin Kasernhöjdenissä on myynnissä ullakkoasunto, joten voit saada inspiraatiokuvia, siellä on paljon näkyviä tolppia ja palkkeja! :)

[linkki]
Todella upea! Tuskin uskallan näyttää kihlatulleni, koska hän haluaa tasaisia kipsikattoja, kun taas minä suosin paneelikattoja. :p:D

• Tykkään
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.