Hei!

Aion rakentaa seinän, joka on noin 2600 mm korkea ja 2700 mm leveä asunnossani. Seinä toimii ainoastaan väliseinänä, kun jaan keittiön ruokailutilan luodakseni pienen makuuhuoneen. Seinään ei kiinnitetä mitään raskaampaa, vaan vedän vain sähköjohdot ja yritän asentaa noin 80x60 lasitiiliä saadakseni vähän valoa.

Olen ostanut yksinkertaisia kipsilevyjä ja OSB-levyjä 12000 mm ja teräsprofiileita, jotka ovat 45X teräsprofiileja. Esteenä olevien putkien takia olen valinnut profiilien pienimmän koon.

Nyt tähän pieneen pulmaani. Teen tätä ensimmäistä kertaa ja minulla on vain tämä viikonloppu aikaa. Lattia ja katto ovat betonia. Mitä minun pitäisi käyttää kiinnittämään teräsprofiilit lattiaan ja kattoon? Mitä ruuveja ja tulppia, ja kuinka vahvoja niiden pitäisi olla, jotta ne kantavat levyt? Onko tärkeää käyttää oikeantyyppisiä tulppia tähän vai onko sillä mitään merkitystä?

Kun laitan OSB:ta ensimmäiseksi kerrokseksi, mietin, pitäisikö minun kuitenkin käyttää peltiruuveja, jotta ne leikkaavat kiinni ruuviin? Riittääkö noin 20 mm pituiset ruuvit, kun OSB-levy on vain 11 mm paksu?

Vielä yksi asia. Ne profiilit, jotka jäävät ulommaisiksi ja jotka normaalisti kiinnitetään seinän reunoihin. Pystyn kiinnittämään vain toisen puolen ruuveilla. Toisella seinällä on nimittäin putkia ja viemäri, ja se on vain rapattu. Luuletteko, että se voi aiheuttaa ongelmia seinän vakaudelle? Tietenkin kiristän kunnolla muissa kohdissa.

Kuulostaa siltä, että siitä voi tulla vakaa seinä!

Ei ole niin kriittistä, että se todella kantaa kattoa ja seinää, sillä tarkoituksena on estää seinän kaatuminen.

Käytän useimmiten metallisia ankkurinauloja kiinnittämään runkokeppiin lattiaan ja kattoon, mutta tavalliset ankkurinaulat käyvät myös. Esimerkiksi 6x40 metalliset ankkurinaulat toimisivat hyvin. Tyyppiä nämä:

https://www.bauhaus.se/metallspikplugg.html

Älä unohda kiinnittää ensimmäistä sääntöä seinään myös tulpan kanssa.

OSB ruuvataan metallirunkoon lastulevyruuveilla, jotka on tarkoitettu metallikehykselle, yleensä 30 mm pitkät. Tyyppiä nämä:

https://www.bauhaus.se/boardskruv-b-3-9x30-fo-1000.html

Kipsilevyt ruuvataan sitten limittäin OSB-levyyn kipsilevyn ruuvilla, jotka on tarkoitettu puulle, tai vaihtoehtoisesti yhdistelmäruuveilla, jotka toimivat sekä puulle että kipsille. Tyyppiä nämä:

https://www.bauhaus.se/gipsskruv-3-9x57-fzb-100.html

Kunhan saat ensin OSB-levyn, runkokeppiin lattiaan ja kattoon kunnolla, voit aina tarvittaessa lisätä liimaa tai jotain muuta, jotta viimeistely sujuu hyvin... OSB jäykistää asioita enemmän kuin luuletkaan.
Sitten kun olet kantanut ylös 120 levyä, huomaat ensi kerralla olevan helpompaa käyttää 90 cm levyjä säästääksesi selkääsi! ;)

• Tykkään
kulle ja 1 muu
  • Laddar…
Hei ja kiitos vastauksesta slacker!

Jäin vähän jälkeen viikonloppuna, kun kohtasin ongelmia katon kanssa. Yhdessä kohdassa halpa porakoneeni jaksoi juuri ja juuri mennä läpi. Mutta pidemmälle katossa se pysähtyi.

Ostin itselleni 5X35mm ja 6X40mm dyylejä juuri kuten suosittelit. Ne eivät kuitenkaan olleet metalliset vaan tavalliset muovidyyplit. Olen hieman huolissani, että poratessani saattaisin osua johonkin katossa. Seinä tulee joko juuri oikealle kupariputkista tai vaihtoehtoisesti vasemmalle, keskelle kupariputkien ja viemärin väliin. Onko teillä tietoa, miten nämä putket yleensä vedetään? Asun keskiasunnossa, joten naapureita on molemmilla puolilla. Neljä putkea tulee keittiööni, kaksi menee eteenpäin naapuriin seinän taakse kuvassa, ja kaksi jää minulle. Kysymys kuuluu, jakautuvatko ne ja menevätkö ne katon kautta jollain tavalla?

• Huone, jossa on keskeneräinen remontti, näkyy paljaat seinät, kupariputket, taittotuoli, ikkuna ja lattialla oleva lehti.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.