7 453 lukukertaa ·
16 vastausta
7k lukukertaa
16 vastausta
Sisäseinä, valinta, apua!
Sivu 1 / 2
Hei,
nyt alkaa lähestyä sopimuksen allekirjoitus, ja se tuntuu hyvältä. Mutta tunnen itseni neuvottomaksi päätöksen suhteen sisäseinistä. Kaikilla seinillä on standardina 45x95 ja yksittäinen kipsilevy (13 mm), mutta minä/me haluamme ehkä jotain tukevampaa, johon voi naulata kiinni asioita, olen kyllästynyt koko ajan pulttaamiseen.
Jos nyt muutetaan asiaa ja käytetään 45x45 rankaa, 12 mm lastulevyä ja 13 mm kipsiä, tuleeko se silloin paljon kalliimmaksi? rankamateriaali vähenee paljon. Sitten haluamme ehkä valita eristyksen kaikkiin seiniin, vaikuttaako se järkevältä? (eristys sisältyy märkätilojen ympärille)
Joku on maininnut, että kipsi + lastulevy tekee siitä "kolisevaa"...? eikö eristys, jonka voi valita, estä tämän?
Apu

nyt alkaa lähestyä sopimuksen allekirjoitus, ja se tuntuu hyvältä. Mutta tunnen itseni neuvottomaksi päätöksen suhteen sisäseinistä. Kaikilla seinillä on standardina 45x95 ja yksittäinen kipsilevy (13 mm), mutta minä/me haluamme ehkä jotain tukevampaa, johon voi naulata kiinni asioita, olen kyllästynyt koko ajan pulttaamiseen.
Jos nyt muutetaan asiaa ja käytetään 45x45 rankaa, 12 mm lastulevyä ja 13 mm kipsiä, tuleeko se silloin paljon kalliimmaksi? rankamateriaali vähenee paljon. Sitten haluamme ehkä valita eristyksen kaikkiin seiniin, vaikuttaako se järkevältä? (eristys sisältyy märkätilojen ympärille)
Joku on maininnut, että kipsi + lastulevy tekee siitä "kolisevaa"...? eikö eristys, jonka voi valita, estä tämän?
Apu
45x45 on kyllä hieman heikko, panosta mieluummin 45x70 ja sitten lastulevy/gyproc tai osb/gyproc.
Eristys väliseinissä on mielestäni itsestäänselvyys, se maksaa niin vähän ekstraa ettei sitä kannata edes miettiä.
En ole samaa mieltä siitä, että siitä tulisi kolisevaa, meillä on lastulevy+gyproc (ja tietenkin eristys) tietyissä seinissä ja niistä tulee huomattavasti hiljaisempia kuin vain yhdellä levyllä.
Mitä kustannuksiin tulee, laskekaa noin 70-80:- ekstraa jokaisesta lastulevystä (näiden leveys 120 cm) asennuksen mukaan lukien.
Eristys väliseinissä on mielestäni itsestäänselvyys, se maksaa niin vähän ekstraa ettei sitä kannata edes miettiä.
En ole samaa mieltä siitä, että siitä tulisi kolisevaa, meillä on lastulevy+gyproc (ja tietenkin eristys) tietyissä seinissä ja niistä tulee huomattavasti hiljaisempia kuin vain yhdellä levyllä.
Mitä kustannuksiin tulee, laskekaa noin 70-80:- ekstraa jokaisesta lastulevystä (näiden leveys 120 cm) asennuksen mukaan lukien.
Tein juuri sen... surullisen, mutta samalla fantastisen valinnan laittaa pystypaneelia. Ajatus oli aluksi pitää sitä (22 mm pystypaneeli) vain noin 30 neliömetrin työpajaosassa, mutta tunsin itseni kunnolliseksi ja päätin ostaa sitä koko rakennukseen (noin 40-50 neliömetriä per kerros). Ostin sitä 1600 mm ja sahasin, kannoin ylös ja naulasin kaiken itse noin 3-3½ päivässä. Se oli melkoisen rankkaa työtä, mutta nyt tuntuu todella hyvältä. Ulkopuolelle tulee kipsi. Seinät tuntuvat erittäin tukevilta ja äänieristys on aivan mahtava. Suosittelen lämpimästi. Erityisesti, jos sinulla on naulapyssy ja joku, joka sahaa samalla kun sinä naulaat, tai vaihtoehtoisesti, jos sinulla on paljon voimaa ja hyvä naulakäsi 
Luulen, että maksoin noin 7000-8000 kr 1600 m ja silloin jäi paljon yli. Se oli vähän leveämpää kuin olin ajatellut. Kulutettiin hieman alle 9 m per neliömetri, eli noin 42 kr neliöltä. Ehdottomasti sen arvoista. Tuntuu erittäin tukevilta. Vihaan myös kipsiseiniä. Ne tuntuvat ontelta ja halvalta, sitten vain ärsyyntyy, kun pitää kiinnittää jotain raskasta tai vahingossa vahingoittaa seinää.
Luulen, että maksoin noin 7000-8000 kr 1600 m ja silloin jäi paljon yli. Se oli vähän leveämpää kuin olin ajatellut. Kulutettiin hieman alle 9 m per neliömetri, eli noin 42 kr neliöltä. Ehdottomasti sen arvoista. Tuntuu erittäin tukevilta. Vihaan myös kipsiseiniä. Ne tuntuvat ontelta ja halvalta, sitten vain ärsyyntyy, kun pitää kiinnittää jotain raskasta tai vahingossa vahingoittaa seinää.
Onko noloa, että (råspont/träskiva) täytyy olla kipsilevyn alla, jotta siitä tulee hyvä rakenne, puhutaanhan kivikaudesta...
Eikö ole muita vaihtoehtoja? En halua työskennellä kipsilevyjen, tretex, obs tai lastulevyn kanssa ja puupaneeli olisi liikaa saunaa. Pysty- tai vaakasuorat "levyt" a la sisäkatto olisivat liian toimistomaisia...
Carra
joka ei aio tapetoida vaan maalata seinät... ;D
Eikö ole muita vaihtoehtoja? En halua työskennellä kipsilevyjen, tretex, obs tai lastulevyn kanssa ja puupaneeli olisi liikaa saunaa. Pysty- tai vaakasuorat "levyt" a la sisäkatto olisivat liian toimistomaisia...
Carra
joka ei aio tapetoida vaan maalata seinät... ;D
Miten niin et tunne halua työskennellä gypsillä, obsilla, lastulevyillä jne? Jotain sinun on kuitenkin oltava? 
Råspont voi vaikuttaa kivikaudelta, mutta oikeastaan puhut laadusta. Jos ei tunne tarvitsevansa mitään gypsin alle, se on varmaan vain hyvä asia. Ajan säästämistä, kun vain heittää yksinkertaisen gypsin seinille. Jos on sitten tyytyväinen siihen - mahtavaa. Minulla on se itse asuintalossa, ja kyllä, se toimii. Toivoisin kuitenkin, että asuintalo olisi samalla tasolla kuin saan ulkorakennuksessa (60x2 m², jossa on 45+145+45 seinäeristys ja 120+120+120+120 katossa, råspont ja gypsi seinillä jne). Tuntuu vankalta, mutta vaatimukset? Tässä ei varmasti ole kyse mistään vaatimuksesta.
Råspont voi vaikuttaa kivikaudelta, mutta oikeastaan puhut laadusta. Jos ei tunne tarvitsevansa mitään gypsin alle, se on varmaan vain hyvä asia. Ajan säästämistä, kun vain heittää yksinkertaisen gypsin seinille. Jos on sitten tyytyväinen siihen - mahtavaa. Minulla on se itse asuintalossa, ja kyllä, se toimii. Toivoisin kuitenkin, että asuintalo olisi samalla tasolla kuin saan ulkorakennuksessa (60x2 m², jossa on 45+145+45 seinäeristys ja 120+120+120+120 katossa, råspont ja gypsi seinillä jne). Tuntuu vankalta, mutta vaatimukset? Tässä ei varmasti ole kyse mistään vaatimuksesta.
Hoksasin, että viestini ei oikeastaan ollut vastaus kysymykseen.
Kipsi + lastulevy varmaan toimivat hyvin yhdessä? Kipsi ja lastulevy erikseen toimivat useimmille, joten kipsi + lastulevy pitäisi olla parempi. Ei varmaan paljoa kalliimpi, arvelisin. Se on lisäksi jotain, mitä voit tehdä itse todella helposti. Mutta kuten aina; se riippuu kuinka monesta neliömetristä on kyse. Jos sinulla on aikaa ja voimia, satsaisin raakaponttiin samalla, kun kerta aloitat.
Kipsi + lastulevy varmaan toimivat hyvin yhdessä? Kipsi ja lastulevy erikseen toimivat useimmille, joten kipsi + lastulevy pitäisi olla parempi. Ei varmaan paljoa kalliimpi, arvelisin. Se on lisäksi jotain, mitä voit tehdä itse todella helposti. Mutta kuten aina; se riippuu kuinka monesta neliömetristä on kyse. Jos sinulla on aikaa ja voimia, satsaisin raakaponttiin samalla, kun kerta aloitat.
Tästä keskustelusta tuli vilkas 
Kiva
Alkaa yhä enemmän kallistua 70 sääntöön ja OSB+ yksinkertaiselle kipsilevylle
luulen, että pääsemme siihen tunteeseen, jota kaipaamme, sekä käytännön etuun, ettei tarvitse kiinnittää kipsiin plugia, olen todella kyllästynyt siihen...
Kiva
Alkaa yhä enemmän kallistua 70 sääntöön ja OSB+ yksinkertaiselle kipsilevylle
luulen, että pääsemme siihen tunteeseen, jota kaipaamme, sekä käytännön etuun, ettei tarvitse kiinnittää kipsiin plugia, olen todella kyllästynyt siihen...