Hei,

Rakennan tällä hetkellä sisäseinä, ja olen huomannut, että syntyvät reiät ovat paljon näkyvämpiä kuin oletin.

Asun myös vuokra-asunnossa, joten en halua tehdä liikaa reikiä, mikä kävisi muuten jos jatkan ruuvien kiinnittämistä kattoon ja seiniin. Onko mahdollista kiinnittää ruuvit vain kattoon ja rakentaa kaikki sen varaan, vai täytyykö ne kiinnittää myös seinään?

Rakennetaan kaksi seinää, molemmat kaksoiskipsilevyllä, ainoa ero on, että toiseen seinään asennetaan ovi. Sen seinän kanssa, jossa oven pitäisi olla, voisiko se olla kiinnitetty vain kattoon?

Ovi painaa 55 kg.

RoTe
Eikö olisi mahdollista tehdä ratkaisu stämpillä? Eli seinä, joka puristuu kiinni lattian ja katon väliin.

Voidaan puristaa seinä kiinni kattoon ja lattiaan pultilla/mutterilla, seinä kiristetään kiinni ikään kuin.

Olen nähnyt verkossa jonkin konseptin sisäseinistä, jotka puristuvat kattoa ja lattiaa vasten, joten se toimii. Uskon kuitenkin, että tulisi laittaa jotain pehmeää materiaalia, jolla on korkea kitka, esim. kumia, sisäseinän katto- ja lattiahirsien sekä olemassa olevan katon ja lattian väliin.

Halpa ratkaisu olisi sahata pystyhirsien oikea korkeus miinus muutama millimetri ja sitten naputella puukiiloja (esim. lattian asennukseen) pystyhirsien ja kattoparrun väliin. Sen jälkeen sahata pois kiilan esiin työntyvä osa ja laittaa kulmarauta ankkuriruuvilla yhteen tai molempiin sisänurkkiin kattoparrun/pystyhirsien väliin kiinnittääksesi hirret yhteen.

Kun asetat sisäseinän, sinun täytyy varmaan poistaa olemassa olevat katto- ja jalkalistat siellä, missä seinä tulee olemaan? Olisin siinä tapauksessa kiinnittänyt lattia/kattoparrut juuri siihen kohtaan seinään. Silloin reiän peittää seinässä oleva lista, kun joskus kiinnität sen takaisin.

Moi,

Onko mitään riskiä, että seinä jotenkin "kaatuu" tai tulee vinoon niin, että katto ja lattia siirtyvät ajan myötä?

Oli hyvä ehdotus, teen varmaan niin kuin pelpet sanoo. Nyt olen kuitenkin jo tehnyt kaksi reikää kattoon, joten voin yhtä hyvin ripustaa yhden seinistä, joten ajattelin kiinnittää seinään ja sitten käyttää kaksipuolista teippiä ( http://www.clasohlson.com/se/Dubbelhäftande-monteringstejp-Spegel-Tesa/34-3980 ) lattiasääntöön, toimisikohan se pitkällä aikavälillä?

Listat näyttävät valitettavasti olevan kiinni jollain liimalla enkä halua muuttaa niitä, sahaan mieluummin niin, että säännöt sopivat listoihin.

Viimeksi muokattu:
Juuri ripustetun oven paino aiheuttaa vakavaa vetovoimaa seinälle, joten siksi uskon, että on hyvä kiinnittää seinä - mielellään suoraan oven yläpuolella olevaan kattoon. Muuten seinään ei pitäisi kohdistua paljon sivuvoimia, mutta haluaisin silti kiinnityksiä - joku voi kaatua seinään, työntää huonekalun siihen jne.

Millainen katto sinulla on? Jos se on betonikatto, voit paikata reiät myöhemmin niin, ettei niitä näy, kunhan sinulla on samaa sävyä oleva väri. Paikkaukseni jälkeen tämän pienen vahingon ei näy ollenkaan. Silloin tasoitin reiän ja maalasin samalla värillä, jolla olin aiemmin maalannut katon.

• Tykkään
headmaster200
  • Laddar…
Oho, se oli kunnon reikä :P

Kyllä, se on betonikatto. Täysin totta, kuten sanot, vain tasoittaa ja maalata uudelleen :)
Se tulee ankkuroimaan kattoon vain + ideaasi lyödä puukiiloja lattian ja katon välisiin palkkeihin niin, että saadaan painetta. Pitäisi riittää, toivottavasti?

Olen utelias, tekevätkö kipsiseinät mitään yhtälössä vetovoiman suhteen? Nehän roikkuvat noin 2 mm lattian yläpuolella seinällä. Joten niiden pitäisi kai vetää hieman siihen suuntaan, mihin ne ripustetaan, vai tasaantuuko se vastakkaisen puolen kipsiseinien avulla?

Uusi sisäseinäsi tulee varmaan seistä olemassa olevan lattian päällä? Silloin kipsilevyt uudessa seinässä eivät ole suuri ongelma, se on vain alaspäin suuntautuva voima.

Kipsilevyt ovat melko vahvoja. Voit ripustaa melko raskaita asioita kipsiseinälle laajentimilla. Joten jos asennat muutamia kipsilevylaajentimia olemassa oleviin seiniin, vaihdat koneruuvit pidemmiksi ruuveiksi samalla mitalla ja kiinnität pystyssä olevat koolauspuut, jotka ovat lähimpänä tavallisia seiniä, pidemmillä koneruuvilla + aluslevyllä porattujen reikien läpi koolauspuihin laajentimiin, niin seinän pitäisi olla paljon vakaampi.

Vuokranantajasi tuskin valittaa, kipsilevylaajentimien asentaminen seiniin kuuluu normaaliin kulumiseen.

• Tykkään
Mag1c
  • Laddar…
Kyllä, se seisoo olemassa olevalla lattialla.

Anteeksi, mutta en oikein ymmärrä kuvausta, jonka annoit minulle koskien expandrar, tällä hetkellä ajattelin käyttää 8 x 100 mm muovitulppia puunappulan kiinnittämiseen kattoon. Tarkoititko, että minun pitäisi vaihtaa ne expandrar?
En myöskään halua koskea sivuseiniin, koska niissä on eräänlainen "rakeinen" tapetti ja jos siinä on reikiä, se näkyy selvästi kaljuna kohtana.

Muuten (utelias taas), jos käyttää expanders seinissä asennuksen aikana, eikö niitä ole vaikea saada ulos sitten? Nehän laajenevat seinän sisällä?

Viimeksi muokattu:
Minulla oli samanlainen ratkaisu asunnossa, mutta pultti oli ylös kattoon. Tässä se suuntautuu lattiaan... http://www.tibromobelindustri.com/kategori/13/innervaggar.html

Reikä ylhäällä/alhaalla peitetään tavallisella katto-/lattialistalla.

Kaikki sähkö vedettiin helposti moduulin yläpuolella, linkitetyssä versiossa alapuolella. Sitten putket pistorasioihin ja liittimiin jokaisessa moduulissa.

Ei pitäisi olla niin vaikeaa tehdä tällaisia moduuleja itse.

Minulla ollut versio oli pontilla ja uralla pitkiltä sivuilta, jotta ne lukitsivat toisensa.

Ei ollut mitään ongelmia sisäovien kanssa tällaisissa moduuleissa, Tibrolla on myös tällaisia ratkaisuja.

Ei ole vastaus kysymykseesi, mutta mitä oikein rakennat 55 kg painavalla ovella vuokra-asunnossa? Panic room?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.