Hei,

Tulevan taloni seinä: ulkoverhous, tuuletusrako (rima), asfaboard, runko 150*50, eristys (ei vielä päätetty, mutta todennäköisesti ekovilla), höyrynsulku... Nyt mietin, voinko naulata vaakapaneelin suoraan runkoon niin, että paneeli koskee muoviin, vai pitäisikö minun laittaa rima muovin ja paneelin väliin?
Sähköt vedän lattiaan, joten höyrynsulkuun sähkö ei vaikuta. Ja talo on mökki erittäin tuulisella paikalla, jota käytetään 8 kuukautta vuodesta.
Kiitollinen vastauksista!
/Ruckelrustaren

Kyllä se on mahdollista. Haittapuolena on, että voit vahingossa lävistää muovin, kun kiinnität asioita seiniin.
Lisäksi sinun tulisi pitää talossa ylläpitolämpö koko talven, kun käytät muovia.
Vapaa-ajan asunnossa, jossa on ekokuitua ja puupaneelia seinissä, en olisi käyttänyt muovia seinissä, vaan jättänyt sen pois, ja silloin voit myös kylmäsäilyttää talon.
Tuulen tulisi pitää poissa pintakerroksella ja asfaboard-tuulensuojalla.

Kiitos vastauksesta!
Minulla oli tunne, että muovi olisi väärin. Katselen sen sijaan jotain tuulensuojaa, niin vältyn talon lämmittämiseltä talvella.

Miksi tuulisuojakangas?

Ruckelrustaren sanoi:
Hei,

Tulevan taloni seinä: ulkoverhous, tuuletusrako (rimat), asfaboard, palkki 150*50, eristys (ei vielä päätetty, mutta luultavasti ekovilla), höyrysulku...Nyt mietin voinko naulata vaakatasossa olevan paneelin suoraan palkkeihin, jolloin paneeli on muovia vasten, vai pitäisikö minun olla rimat muovin ja paneelin välissä?
Sähköt vedän lattiaan, joten höyrysulku ei vaikuta sähköihin. Ja talo on kesämökki erittäin tuulisella alueella, jota käytetään 8 kuukautta vuodessa.
Kiitollinen vastauksista!
/Ruckelrustaren
No, ethän aio laittaa seinäpistorasioita ja valokatkaisimia lattiaan :p

Normaalisti sähköt vedetään kattoon, jossa on runsaasti tilaa harvalaudoituksen ansiosta.

Hei,

Olen vähän hämmentynyt. Mielestäni ei ole kyse tuulensuojakankaasta tai muovista, vaan tuulensuojakankaasta ja mahdollisesti muovista.

Tuulensuojakangas estää konvektion (että tuuli kuljettaa ilmaa eristeissä) ja muovikalvo estää pääasiassa sisäilman kosteuden diffundoitumisen (siis kosteuden kulkeutumisen ilman ilmanliikettä, erilaisten osapaineiden vuoksi) ulos suurina määrinä, jossa se voi tiivistyä vedeksi.

Tuulensuojakangas ulkopuolella ja mahdollinen muovikalvo rakenteen sisäpuolella.

AndersS sanoi:
Miksi tuulensuojakangas?
Olen nähnyt tuulensuojakankaan käytettävän koolausten sisäpuolella, kun on eristetty selluvillalla
Se on luultavasti lähinnä siksi, että eriste pysyy paikoillaan työn aikana, esim. kun selluvillaa puhalletaan irtotavarana.

Sitten ostan TS konstruktionin tuulensuojakankaan. Mutta tavallisilla eristelevyillä se tuntuu turhalta, mutta eihän se paljoa maksa, jos haluaa sen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.