Hei!

Olen vähän uusi tässä aiheessa, joten pyydän siksi neuvoja...

Olemme juuri purkaneet kattolaatat vastikään ostamastamme talosta vuodelta 1963. Näiden laattojen alla oli alumiinifolio lämpöheijastusta varten (oletan). Sen takana oli raakapontti, jonka yläpuolella oli musta pahvi vintin (kylmä vintti) suuntaan.

Ajattelin asentaa kipsilevyn raakaponttiin ja haluaisin siksi kysyä, tarvitseeko minun laittaa rakennusmuovia (kuten tenotät tai akvaden) kipsin ja raakapontin väliin, vai täyttääkö raakapontin takana oleva pahvi saman tehtävän... Eli:

Vanha:

kattolaatta
alumiinifolio
raakapontti
pahvi
eristys

Uusi:

Kipsi 13x900x2400
?
Raakapontti
pahvi
eristys

Kiitollinen vastauksesta

/Johan

"Normaalia" olisi repiä pois kaikki raakakuusilaudoitukseen asti. Sen jälkeen laitat muovia ja asennat rimat. Kipsilevyn kiinnität sitten rimoihin. Kipsilevyvalmistajien verkkosivuilta löydät ohjeet siitä, miten rimat tulisi asentaa (cc60+ poikittaissaumoissa).

kiitos vastauksesta...koskien pappia, joka on raakapontin yläpuolella, mietin vaikuttaako se muovin valintaan vai ei (jotta en sulje kosteutta raakaponttiin)?

/Johan

Onko sinulla sahanpurua eristeenä ullakolla?

Pahvi on luultavasti vain siellä estämässä roskia putoamasta alas raakapontin läpi ja sisäpuolelle jonkin kangaskaton yms.

Pahvilla ei ole mitään tekemistä muovin kanssa eikä se vaikuta muovin toimintaan (ja tämä johtuu siitä, että pahvi ei ole kosteudenpitävä).

Ainoa asia, joka sinun tulee varmistaa ennen muovin asentamista kattoon, on, ettei rakenteen ylempänä ole muovikerrosta - se olisi erittäin outoa, jos niin olisi, mutta ei haittaa tarkistaa asiaa uudelleen.

Ullakolla on eristetty eristelevyillä, joissa on paperi. Olen kysellyt ympäriinsä kirvesmiehiltä ja saanut jaettuja mielipiteitä muovin käytöstä. Nykyisten normien mukaan rakentaessa pitäisi ilmeisesti käyttää muovia. Käsitykseni mukaan on vähintään yhtä tärkeää, että ullakolle päätyvä kosteus tuuletetaan pois hyvin.

Toinen ongelma on, että kunnostettava alue on yhteydessä olohuoneeseen, jossa on paneelikatto (helmipontti-tyyppi), joka ulottuu harjaan asti. Jos muovittaa toisen alueen mutta ei toista, on riski, että kosteus lisääntyy olohuoneessa, missä suurempi määrä kosteutta kulkeutuu ohuempaan kattokerrokseen.

Kun kuvailin ongelmaani heille, joiden kanssa puhuin, melkein puolet olivat muovin puolesta ja puolet vastaan. Uusi vastaan vanha, kuten ymmärrän. Tavallaan ymmärrän, että muovin pitäisi estää kosteuden pääsy ullakolle, mutta samaan aikaan on hyvä päästä siitä eroon, jos ullakolla on hyvä ilmanvaihto (se on selvinnyt hyvin 40 vuotta, jos ymmärrät, mitä tarkoitan).

Kiitos vastauksista.... tuntuu hyvältä saada mahdollisimman paljon palautetta.

ja muuten...ei enää muovia vintillä :)

Muovi ei estä ullakon tuuletusta. Ullakon tuuletuksen sinun täytyy hoitaa muulla tavalla - räystästuulettimella, ritilät päätykolmiossa jne. Muovi ja tuuletus eivät ole toistensa vastakohtia.

Olen epäileväinen siitä, että kosteuden vaikutus olisi huomattavasti suurempi katon pinnassa, mutta se on vain minun vatsanpohjatuntemus.

Talon on pärjännyt hienosti 40 vuotta ja se pärjää hienosti jatkossakin, jos jatkat talon käyttämistä samalla tavalla kuin 40 ja 80 vuotta sitten… Käyt kylvyssä, suihkussa ja lämmität taloa eri tavalla kuin talon rakennusaikana ja se asettaa muita vaatimuksia sekä tuuletukselle että rakenteelle (muovi!). Hyvä syy noudattaa nykyaikaisia rakennusnormeja ja -standardeja.

Jos aiot lisäeristää, muovi tuntuu erityisen tärkeältä, sillä silloin on hyvin sopimatonta, että kosteus pääsee ullakolle (ullakko jäähtyy ja kosteus voi tiivistyä).

Jos käytät ekovillaa ullakon eristämiseen, ei yleensä käytetä muovia, mutta se on varmaan ainoa kerta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.