Hei!
Aion aloittaa kellarin remontoinnin nyt talvella ja minulla on muutama kysymys koskien sisäkattoa...
Tällä hetkellä siellä on levyt, joiden koko vaihtelee, mutta suurimmat ovat noin 2000x1000. Kellarissa on tänään pesutupa ja vanha pannuhuone, jota ei enää käytetä. Nyt kysymys kuuluu... miltä teidän mielestänne se näyttää?
Eternit?
Jos kyseessä olisivat eterniittilevyt... mikä on paras tapa toimia? Olen ymmärtänyt, että eterniittilevyt ovat täysin vaarattomia niin kauan kuin niitä ei porata tai rikota, jolloin syntyy pölyä? Tämä voi olla haasteellista, jos haluaa saada ne ehjänä alas.
Onko ehkä parasta jättää ne paikoilleen ja asentaa uusi sisäkatto päälle? Otetaan mielellään vastaan vinkkejä kauniista sisäkatosta ja toteutustavasta!
Joo, näyttää siltä kuin olisi eterniittiä (tai internet, mutta se on myös asbestia). Epäilys vahvistuu myös siitä, että siellä on ollut pannuhuone.
Joko saneeraa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tai anna olla ja rakenna päälle. Haastavaa on saada kattopaneelit kiinni, kun et voi porata kiinnityksiä.
Olisin varmaan saneerannut. Pyydä ainakin tarjouksia.
Sanera voit tehdä itse ilman että se tarvitsee olla kallista tai monimutkaista. Käytä kertakäyttöhaalaria, hansikkaita ja hengityssuojainta. Poista varovasti ilman että rikot sitä turhaan. Heitä ulos ikkunasta jos mahdollista ja säästy siltä vaivalta että täytyy kantaa sen talon läpi. Pyyhi märkänä jälkeenpäin, valmis
Kyllä, siinä pitäisi lukea internit. Selvyyden vuoksi internit sisältää asbestia.
Ei riitä, että vain irrottaa levyt ja pyyhkii kostealla. Asbestikuidut eivät kastu veden vuoksi kokonsa ja veden pintajännityksen takia, vaan on käytettävä asbestibinder. Levyt ovat myös hauraita ja todennäköisesti rikkoutuvat käsiteltäessä. On tarkoituksenmukaista olla alipaineistusyksikkö ja ilmalukko leviämisen estämiseksi.
Olen suorittanut juuri tämän toimenpiteen, mutta autotallissa. Oli hirveä työ saada levyt alas. Lisäksi ne pitää toimittaa johonkin, ja silloinkin ne täytyy todennäköisesti jakaa.
Toki sen voi tehdä itse, se ei ole rakettitiedettä. Kysymys kuuluu, onko se päänsäryn arvoista.
hei, ei ole vain heittää pois, minusta vaikuttaa siltä, että kontin pitäisi olla merkitty kelta-mustalla teipillä, jossa lukee asbesti, ja se pitäisi kapseloida??
Se on melkein 3 vuotta sitten, kun TS:n piti alkaa nivaamaan kattoa alas. Joten voimme olettaa, että hän on jo tehnyt sen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.