Aion remontoida olohuoneen sisäkattoa ja olen saanut eri ehdotuksia neljältä paikalla käyneeltä käsityöläiseltä siitä, miten se tehdään parhaiten. Kukaan heistä ei osaa selittää, mikä katossa on kiinni nykyään. Sisimmässä näyttäisi olevan jonkinlainen puukuitulevy (tumma piste keskellä), sitten näkyy ohut ruudukko, joka vaikuttaa olevan kitattu jollain valkoisella (kipsimassa?). Tämän päällä on kiinni jonkinlainen kuitulevy/katto tapetti/treetex/masoniitti tai mikä se sitten onkaan. Tämä kerros on väriltään kellanruskea, noin 1 mm paksu ja "lehtimäinen" luonteeltaan.
Mikä tämä on ja miksi se on siellä? Tämä kerros irtoaa sisemmästä kerroksesta (johon ruuvimeisseli on kiinnitetty) ja on halkeillut joistakin kohdista. Kun painaa katossa ylöspäin halkeamia, se joustaa ja tuntuu huokoiselta. Tarvitseeko koko katto purkaa vai riittääkö, että korjaa halkeamat ja tasoittaa yli?
Tämän "tuntemattoman" kerroksen päällä on nykyään harmaa tasoituskerros ja kaikkein ulommainen osa on maalattu.
Olen erittäin kiitollinen, jos joku voi auttaa talorookiea! Lähellä kattoa oleva vaalea maali on halkeillut, ja sen alta paljastuu tummaa kuitulevyä muistuttava materiaali, jossa on piste keskellä. Ruuvimeisseli rei'ässä valkoisessa katossa paljastaa kerroksellisia kerroksia, joiden väri on vaaleasta ruskeaan ja rakenne on hauras.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.