Hei kaikki tietävät ja avuliaat!

Minä ja rakkaani olemme juuri ostaneet ensimmäisen yhteisen pienen omistusasuntomme, 2:n huoneen ja 40 neliön. Katto oli laskettu rumilla kipsilevyillä ja alla oli eristys, joka oli alkanut homehtua luultavasti kondensoitumisen takia. Päätimme nopeasti poistaa koko sisäkaton, koska mielestämme se oli ruma, oli tyhmää laskea kattoa niin pienessä asunnossa, ja myös siksi, että kipsin alla oleva home ei ollut miellyttävää.

Kipsiin kiinnitetyt palkit oli valitettavasti kiinnitetty kattoon erittäin monilla ruuveilla ja tulppia. (n. 100 ruuvia/reikä/tulppaa) vain makuuhuoneessa. Kaikkien ruuvien reikien lisäksi uloin kerros on haljennut ja alkanut pudota (muutaman mm paksu maalikerros tai rappaus?) Tämän kerroksen alla on paljas betoni. (Katso kuvat)

Kysymykseeni: Miten suosittelisitte jatkamaan helpoiten? Täyttääkö kaikki ruuvinreiät talokorjauksella tms. ja sitten poistaa kaikki irtonainen maali/"rappaus" ja tasoittaa sieltä mistä se on ollut. Vai onko olemassa joku parempi/helpompi tapa edetä? Olen lukenut eri tyyppisistä kangas/papereista, mutta ymmärtääkseni ne eivät peitä epätasaisuuksia lainkaan?

Olemme melko käteviä, mutta meillä ei ole yhtä paljon tietoa menettelytavoista...

Talo on rakennettu vuonna 1934.

Uskomattoman kiitollisia avusta!

Kaikkea hyvää!
Filip & Sanna

Katto ja ikkuna remonttikohteessa, kattolevyt poistettu. Seinää, josta on poistettu kipsilevyt ja esiin tulee eristekerros, ikkuna taustalla; vanhan rakennuksen sisätila. Seinä, jossa on pystysuoria puubalkkeja ja avoin ikkuna. Kattohuoneisto, jossa on halkeillut katto, näkyvissä ruuvinreikiä ja huomautettavaa pintaa. Avoin ikkuna päivävalaistuksessa.

Näin tein minä

• Huone remontin keskellä, henkilö seisoo tikkaille katon alla asentaen paneeleita, lattialla työkaluja ja johtoja, ikkuna taustalla.
Mutta tietysti teidän pitäisi puhdistaa katot. Koputtakaa irtonaiset pois ja laittakaa uusi rappaus päälle, mutta ottakaa apua, se ei ole helppoa.

Protte

Kyllä, rappaus näyttää siistiltä!

Mutta jos joku on laittanut eristeen kattoon asunto-osakeyhtiössä, se on todennäköisesti äänieristystä varten.

C
Spontaanisti näyttää siltä, että katto on jo rapattu (holki katto/seinä-kulmassa) ja että rappaus näyttää olevan hyvässä kunnossa (kuvassa näkyvä halkeama on liian ohut ollakseen rappaus + jos rappaus olisi irronnut, pitäisi näkyä olkimattoa/rappausverkkoa). Voitko laittaa lähikuvan vaurioista? Olen samaa mieltä siitä, että vanha sisäkatto oli kauhea. Onko siellä ollut aiemmin toimisto?

Viimeksi muokattu:
Suuret kiitokset nopeista vastauksista!

Koskien sääntöjä ja uutta kattoa, se ei valitettavasti ole ajankohtaista, sillä haluamme mielellämme esille alkuperäisen katon, osittain säästääksemme jokaisen cm katon korkeudessa, mutta ennen kaikkea koska katto on kauniisti kaareva/taipunut seinän ja katon välillä.

Sinne täytyy siis laittaa uusi rappaus, epäilin melkein tätä.

Tiedättekö suurin piirtein, minkä kustannusvälin välillä liikumme, jos haluat palkata käsityöläisen rappaamaan noin 30 neliötä kattoa? Tietenkin me teemme siinä tapauksessa esityön poistamalla nykyisen rappauksen jne.

Vielä kerran - kiitos vastauksesta. Avuliasta ja ystävällistä!

Jos se on nyt homehtunut. Mistä kosteus tulee?!

cpalm sanoi:
Spontaanisti näyttää siltä, että katto on jo rapattu (holkkalista katto/seinä-kulmassa) ja että rappaus näyttää olevan hyvässä kunnossa (kuvassa näkyvä halkeama on liian ohut ollakseen rappaus + jos rappaus olisi irronnut, sen pitäisi paljastaa olkikangas/rappausverkko). Voitko laittaa lähikuvan vaurioista? Olen samaa mieltä siitä, että vanha sisäkatto oli hirvittävä. Onko siellä ollut toimisto aikaisemmin?
Cpalm, pelastaja hädässä. Annoit minulle juuri vähän toivoa iltapimeyteen jälleen. Luin tämän heti sen jälkeen, kun olin ehtinyt kirjoittaa aiemman viestin. Otan hyvän lähikuvan huomenna, kun olen takaisin asunnossa ja laitan ylös. Se, mikä hilseilee/halkeilee, on vain noin 3 mm paksuista. Puhuisiko se sen puolesta, että se on vanhemman mallin katonmaalia?

Mukavaa, että muutkin ovat samaa mieltä vanhasta katosta. Luulen, että siellä on asunut joku vanha täti, joka on ollut erittäin herkkä yläkerrasta tuleville äänille. Että asunto sen sijaan muutettiin muistuttamaan lähestulkoon terveydenhuollon vastaanottoa, ei ilmeisesti häntä häirinnyt.

Suuri kiitos vastauksesta, palaan parempien kuvien kera!

C
Toivottavasti ei liikaa, vähän vaikea nähdä kuvista tarkalleen miltä näyttää :-)

FilipS sanoi:
Se, mikä hilseilee/halkeilee, on vain noin 3 mm paksua. Puhutaanko tässä mahdollisesti vanhemmasta kattomaalista?
Rappaus on joka tapauksessa huomattavasti paksumpi kuin 3 mm. Kattomaali, malli vanha = liimaväri, ja se alkaa hilseillä kunnolla jonkin ajan kuluttua, jos sen päälle maalataan muulla värillä. Tämä vastaa myös paksuutta, koska liimaväri levitetään melko paksuina kerroksina, joten näin voisi olla. Jos kyseessä on liimaväri, on etuna, että se on todennäköisesti helppo raaputtaa pois. Älä vain unohda pestä kaikkia liimavärin jäämiä huolellisesti vedellä ennen maalaamista. Reiät/vahingot täyttäisin kipsilaastilla. Hyvä täyttökyky, halpa, hyvä tarttuvuus, helppo työstää, jos ei ole tottunut laastiin, ja yhteensopiva kalkkilaastin kanssa, jos sitä on alla.

• Tykkään
FilipS
  • Laddar…
cpalm sanoi:
Toivotaan, ettei liian suuria odotuksia, on hieman vaikea nähdä kuvista tarkalleen miltä se näyttää :-)

Rappausta on joka tapauksessa merkittävästi paksumpi kuin 3mm. Vanhanmallinen kattomaali = liimamaali ja se alkaa hilseillä kunnolla ajan myötä, jos sen päälle maalataan toisella maalilla. Tämä vastaa myös paksuutta, sillä liimamaalia levitetään melko paksu kerros, joten se voisi hyvin olla kyseessä. Jos kyseessä on liimamaali, etuna on, että sen raapiminen alaspäin on todennäköisesti helppoa. Älä vain unohda pestä kaikki liimamaalijäämät huolellisesti vedellä pois ennen kuin maalaatte. Reikien/vahinkojen paikkaisin kipsilaastilla. Se täyttää hyvin, on halpa, tarttuu hyvin, helppo työskennellä, jos ei ole tottunut käyttölaastiin ja yhteensopiva kalkkilaastin kanssa, jos se on alla.
Hei taas avulias cpalm!

Olen nyt onnistunut ottamaan muutamia parempia kuvia katosta. Mitä mieltä olet? Vanha liimamaali ja ehjä rappaus alla vai?

Kiitollisin terveisin!
Filip
Käsi tarkastelee halkeilevaa katon maalipintaa, paljastaen mahdollisesti vanhaa laastipintaa maalin alta.

Kuivan takkimaalin kuoriutuminen katosta, joka paljastaa ehjän rappauksen alla.

S
Uskon, että eristys ei ole homehtunut asunnon kosteuden vuoksi. Todennäköisempää on, että on käytetty vesivaurioitunutta eristystä.

Raaputa pois kaikki irtonainen.
Korjaa suuret reiät talokorjausmassalla.
Mahdollisesti eristä maali katto.
Tasoitteella koko katon.
Hio katto.
Maalaa haluamallasi värillä.

Nyt minä pelästyin hieman luettuani tämän keskustelun, minulla on itselläni asunto-osakeyhtiö, jossa on juuri tällaiset levyt katossa. Minua ne eivät häiritse, ne sopivat tänne aika hyvin, mutta miten tulitte siihen johtopäätökseen, että niiden alla on home?

C
FilipS sanoi:
Mitä mieltä olet? Vanha limfärg ja ehjä rappaus alla vai?
Jepp näyttää siltä, rappaus näyttää todella hienolta noissa kuvissa, ei ole epäilystäkään siitä, että se on maali, joka hilseilee.
Mutta jos aiot maalata, olen sitä mieltä, että sinun on poistettava kaikki vanha maali ja pestävä kunnolla, muuten se alkaa hilseillä uudelleen jonkin ajan kuluttua.
Jos sinulla on onnea, kaikki on löysällä, vain kaapaise alas lastalla. Jos se istuu lujemmin, voit kokeilla ja nähdä, miten maali reagoi veteen tai liimaa rakennusmuovia kattoon ja repiä maali alas.

DanielF sanoi:
En usko, että eristys on homehtunut asunnon kosteuden vuoksi. Todennäköisemmin on käytetty vesivahingoittunutta eristystä.

Kaavi pois kaikki irtonainen aines.
Korjaa suuret reiät talon korjausaineella.
Mahdollisesti estomaalaa katto.
Leveäkittaa katto.
Hio katto.
Maalaa haluamallasi värillä.
Ymmärrän, kuulostaa todennäköisemmältä nyt kun sanot sen. Kiitos paljon ehdotuksesta miten edetä! Kiitti paljon!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.