Sen jälkeen kun salaojitimme talon uudelleen, meillä on ollut väliaikaiset portaikot lavojen avulla, ja olemme vihdoin alkaneet kyllästyä siihen ja pohdimme nyt, minkä tyyppiset portaat rakennamme!
Ongelmanamme on, että ulko-ovi on melko korkealla (hieman alle 1 m maasta) ja se avautuu ajotielle, joka on noin 4-5 m päässä talon seinästä. Jotta portaat eivät olisi suoraan ulos, sillä se estäisi ajotien.
Koska aiemmat portaat olivat erittäin suuret ja kömpelöt, ja tuntuivat synkiltä ja ahtailta ajotiellä, haluaisimme jotain, joka tuntuu ilmavammalta, mutta ei kuitenkaan "pieneltä"..
Onko joku ollut samassa tilanteessa ja on ehdotuksia tai kuvia siitä, miten voi tehdä, tai miten olette itse tehneet? Mielestäni on vaikeaa löytää inspiroivia kuvia, koska useimmat kuvat tai ohjeet ovat portaista, joissa on pari-kolme askelmaa!
Olen avoin myös materiaalisuosituksille! Haluaisin jotain mahdollisimman huoltovapaata!
Aion ottaa myös kuvia siitä, miltä tilanne näyttää tänään.
Yksi tapa on tehdä kuten tässä luonnoksessa. Nousu kummaltakin puolelta julkisivua pitkin, se ei vie paljon tilaa, mutta voi silti näyttää melko komealta. Kun piirretään portaita, askelkorkeuden ja askelsyvyyden suhde on tärkeä. Jos haluat esimerkiksi kuusi kappaletta 17 cm korkeita askelmia, askelsyvyyden tulisi olla vähintään 26 cm.
Mittasin vähän kotiin tullessa ja huomasin, että oven alareuna on noin 95 cm maasta.
Meillä on vain vajaat 90 cm talon nurkkaan asti, mutta tarkemmin ajatellen edellinen porras meni hieman seinän ohi, joten siinä en näe ongelmaa tehdä samalla tavalla..
Jjustusandersson sanoi:
Yksi tapa on tehdä kuten tässä luonnoksessa. Ylösnousu kahdesta suunnasta julkisivun varrella.[kuva]
Olin vähän niukkasanainen tiedoissa, huomaan tämän nyt kun luen viestiäni uudelleen!
Kyllä, kuten sanot, se olisi porras julkisivun myötäisesti (kuten vanha oli), mutta mietin pääasiassa, jääkö minulta "puuttumaan" joku idea siitä, miten voisi tehdä! (ei kai oikeastaan ole montaa muuta ratkaisua!)
Portaiden kahteen suuntaan meneminen ei meidän tapauksessamme tuo oikeaa hyötyä, sillä emme kuitenkaan voi saada niin suurta "alustaa" oven eteen, että voisi tulla omalta pihalta ja avata ovea astumatta alas portaille, jotka sitten osoittavat kadulle.
En tietenkään ehtinyt kotiin ennen kuin tuli pimeää, mutta tältä se siis näyttää tällä hetkellä meidän väliaikaisen ratkaisun kanssa, joka on pian 1-vuotias!
Mutta minulla on joitakin kuvia kohteesta, jotka näyttävät portaita, jotka olivat siellä aiemmin!
Koko laajennus oli vain suuri ja pimeä, ja vaimoni hädin tuskin uskalsi avata ovea, jos joku soitti ovikelloa, kun ulkona oli pimeää.
Olen miettinyt päivän aikana ja minulla on ajatus/idea, jonka haluaisin nähdä, tuleeko joku huutamaan siitä!
Ajatus on valaa laatta ja rakentaa runko Lecatolpilla, ja valaa omat suunnittelu- ja askelmakivet betonista!
Olen luonnostellut nopeasti, miten ajattelen:
Itse Leca-rungon ajattelin tällaiseksi:
Askelmakivien mitat ajattelin: 140x28x5 cm.
Ja nousujen olisivat: 140x16x5 cm.
Ajatus on sitten jatkaa näillä askelmilla yläosassa, jotta muodostuu tasanne.
Joten lopputulos näyttäisi tältä suunnilleen! (Kaide/aita käsitellään myöhemmin! )
Nopeasti löytämilläni Lecatolpilla saan noin.
Askelma: 28 cm
Nousu: 16 cm
Tämä antaisi kaavan mukaan 60 cm, toimisiko tämä teidän mielestänne?
Mätin hieman peruslaastia siinä missä portaat alun perin olivat ja siellä mitat olivat:
Askelma: 30 cm
Nousu: 15 cm
Suurin kysymys nyt on lähinnä, kestävätkö nämä askeleet kuormitusta, vai tarvitsevatko ne olla paksumpia kuin 5 cm, tai tukea alapuolelta paremmin, erityisesti yläosassa, missä niillä ei ole apua nousuista..
Paljon tekstiä ja kuvia tuli, mutta toivottavasti teillä on vähän kritiikkiä ja ajatuksia tästä!
Tämä upean mahtava talo ansaitsee hienot portaat. Mielestäni perusideasi on hyvä. Sen täytyy olla kivimateriaalia sekä ympäristön kannalta että koska kattoa ei enää ole. Oikealla raudoituksella ja betonilaadulla suunnitellut mitat täytyy toimia. Lecakivi tulee rapata ulkopuolelta. Lisäksi tarvitset jonkinlaisen tyylikkään ja vakaan kaiteen. Eräs vaihtoehto, jota olen käyttänyt monesti, on kiillotettu ruostumaton putki, joka taivutetaan niin, että se seuraa portaiden muotoa. Tukipalikat ja kiinnitykset hitsataan TIG-hitsauksella, siitä tulee erittäin tyylikäs ja huomaamaton. Kiinnitä kaide taloon ja lecakiveen, ei betoniin. On olemassa runsaasti konepajoja tai asennusyrityksiä, jotka voivat tehdä tällaisia töitä. Ainoa yksityiskohta, jota mietin, ovat askelmat, jotka ulottuvat kulman ulkopuolelle. Se näyttää hieman hölmöltä. Tarvitsisi jonkinlaisen kivireunuksen korostamaan askelreunaa. Mahdollisesti hieman rapattua lecakiveä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.