Toisaalta se kuulostaa siltä, että arvot on "hyväksytty". Mutta suuntaus on, että radonista tulee yhä enemmän "hylätty", eli vaatimukset sekä raja-arvojen että ihmisten tietoisuuden osalta kasvavat.

Se saa minut pohtimaan, että vaikka en ole huolissani omasta puolestani tai uskallan olla huolehtimatta lasten puolesta, on suuri riski, että yleinen sietokyky radonia kohtaan vähenee vuosi vuodelta. Eli radonista johtuva hinnanalennus tulee kasvamaan joka vuosi markkinoilla, koska yhä useammat tulevat välttämään radontaloja.

Siksi uskon, että sinä päivänä kun on aika myydä talo, sinisellä betonilla rakennettu talo on kehittynyt arvoltaan heikommin kuin talo, jolta tämä ongelma puuttuu. Jos tämä heikompi arvonkehitys aiheuttaa puhtaan tappion tai vain pienemmän voiton, sen näyttää tuleva hintojen kehitys.
 
Hei hei,

näyttää olevan matalat arvot, jos kyseessä on vain alkuperäinen painovoimainen ilmanvaihto! Vähän liian hyvät.

Voit "vaatia", että myyjä maksaa saneerauksen, eli asentaa mekaanisen järjestelmän.
-vaihtoehto1 edullinen. Vain poistoilma. Tuuletin asennetaan ullakolle yhdessä putkien (spiro) kanssa. Poistoilmaventtiilit asennetaan keittiöön sekä kylpyhuoneeseen ja wc:hen. Kaikkiin muihin huoneisiin tulisi täydentää tuloilmaventtiileillä (venttiili ikkunan yläkarmissa) tai seinäventtiilillä (parempi).
-vaihtoehto2 paras. Mekaaninen tulo- ja poistoilma lämmöntalteenotolla. Ero on siinä, että saat myös tuloilmaa ei-kosteisiin tiloihin. Lämmön talteenottolaitteiston (joka voi viilentää kesällä) voi saada noin 30 000:lla.

Molemmilla vaihtoehdoilla huomaat merkittävän parannuksen sisäilmastossa.

Uskon myös, että voit saada saneerausavustuksen, kysy kunnasta.

Olen asunut radontalossa, jossa oli uskomattomat +10 000 becquerel (vanha mittausmenetelmä, vastaa nykyisin 5 000 luulisin). Se oli sinibetonista sekä maaperän radonista.
Edellinen omistaja asensi tulo- ja poistoilman, ja arvo laski 380:een ilmanvaihdolla 1/1!.
Tutkin hieman ja tiivistin lattiat sekä asensin imurin puhdistusluukkuun viemäriputkeen (oli kuin s:n savupiippu maaperän radonille). Sain keskiarvon laskemaan 60:een!!!! ilmanvaihdolla normaalitasolla 0,5/h.

En olisi huolissani, jos saisit tason laskettua. Myös uudelleen puutaloissa voi olla radonarvoja (maanpinnasta), mutta jos ne ovat alle 200, siitä ei mainita kohteen kuvauksessa jne.

Ett huset skulle bli mindre värdefullt är spekulation enligt mig. Värden förändring beror mer på området som sådant och vi har en stark prisutveckling (borde väl någon gång vända?). Finns det många hus att välja på som i övrigt är lika väljer man ett utan radon, men det är inte gott om hus....

Detta är ett svårt område som man inte är helt säker på. Ja, folk har dött/dör av radon. Likaså rökning, sprit, sex, vägar, FEL MAT mm mm.

Det är du som väljer. Finns det fler hus du väljer på som är likvärdiga är det bättre att ta ett annat anser jag.

Onnea matkaan!
 
Sinibetonista rakennettujen talojen arvo on varmasti alhaisempi kuin vastaavilla muista materiaaleista rakennetuilla taloilla, eikä niiden todennäköisesti odoteta muuttuvan lähitulevaisuudessa.
 
Outoa, että kellarissa on alhaisemmat arvot kuin maan tasalla, yleensä on päinvastoin. Kellarissa on myös säteilyä esim. maaperän radonista. Onko kellari rakennettu sinibeetongista?

Yksi asia, joka kannattaa tarkistaa, on talon eristyksen taso. Jos tuulee suoraan läpi, arvot laskevat, mikä on tosin hyvä terveyden kannalta, mutta jos haluaa tiivistää, eristää ja vaihtaa ikkunat paremman lämmön talouden vuoksi, uudet arvot voivat nousta jopa kolminkertaisiksi tai nelinkertaisiksi. Tämän ongelman välttämiseksi on asennettava FTX-ilmanvaihtojärjestelmä. Kannattaa miettiä näitä asioita ennen kuin ostaa talon ja ehkä budjetoida tätä varten.

Kaiken voi korjata, kunhan miettii ensin vähän…

Terveisin, plexi
 
Mietin myös, että arvot näyttivät hieman oudoilta. Sinun pitäisi ehkä tehdä "pikakontrolli", tällaiset mittaukset eivät ole lainkaan yhtä luotettavia kuin se pitkän aikavälin mittaus, joka vaikuttaa tehdyn. Mutta jos pitkän aikavälin mittaus on ehkä tehty mittauskapselit sijoitettuna äidin kotiin tai työpöydän laatikkoon työpaikalla, niin lyhytaikainen mittaus voisi paljastaa tämän.
 
Cubix, mitä tarkoitin oli, että se todennäköisesti ei tule laskemaan enemmän kuin muut. Että arvo on alempi verrattuna identtiseen ilman radonia on selvää.
 
Ja että se ON alhaisempi arvo, siitä voimme luultavasti kaikki olla samaa mieltä, ja jos tämä "alennus" on vakio vuosien mittaan, niin se ei ole ongelma. Osta halvalla, myy halvalla. Mutta arvaukseni on, että kun sääntöjä ja radonista "kansan käsityksiä" kiristetään, yhdistettynä siihen, että ongelma vähitellen poistuu, niin radonalennus kasvaa suuremmaksi ja suuremmaksi. Eli arvonkehitys tulee olemaan huonompi radontalossa kuin taloissa ilman tätä ongelmaa. Onko se sitten 1, 10 vai 50 % huonompi 10 vuoden aikana, siitä voi vain spekuloida.

Kun sanon, että ongelma poistuu, tarkoitan, että uusia taloja rakennetaan koko ajan, joten "kärsivien" talojen osuus vähenee, ja monet talot korjataan vuosittain. Ja erityisesti talot, joissa on maaperästä tulevaa radonia.
 
Se, mitä olen kuullut, on, että ilmanvaihto toimii parhaiten, jos on kyse maaperästä peräisin olevasta radonista.

JOS mainitsemasi mittausarvot ovat oikeita, niin sinänsähän sinun ei oikeastaan tarvitsisi tuulettaa enempää, (ja se kuulostaa hieman oudolta).
 
Hei Ingo!

Yksi asia, som jag skrev, är att ALLA hus får arvot om man mäter! Dock blir de ofta låga.
Många hyreshus har radonvärden som ligger på gränsen.

Med en bra fungerande ventilation blir arvot lägre. Satsar du lite på återvinning får du i princip ventilationen gratis och ett bra inomhusklimat.

För markradon är det brukligt att först dra åt sig radonin från huset, tex i en brunn, eller suga under plattan.

För blåbetong ON ventilation som gäller, finns inget annat som fungerar.

Med många spekulanter låter det som hinta springer iväg.

kanske bättre att leta lite längre från orten?
 
Riippumatta siitä, tuleeko radon maasta vai seinistä, sitä voidaan tuulettamalla poistaa, koska radon on kaasu. Mitä radonin kanssa tapahtuu, on se, että sen epävakaat isotoopit hajoavat pienemmiksi atomeiksi samalla, kun ionisoivaa säteilyä vapautuu. Radon itse tulee hajoavasta uraanista, jota on alunaliuskekivessä, joka on ainesosa sinisessä betonissa. Kun uraani hajoaa, vapautuu radonia ja säteilyä. Radioaktiivisia isotooppeja löytyy kaikkialta. Radonin hankaluus piilee siinä, että hengitämme kaasua, joka sitten hajoaa keuhkoissamme, säteily tapahtuu suoraan keuhkoissa ja voi johtaa keuhkosyöpään. Uraanista hajoamisen yhteydessä vapautuva säteily ei ole juurikaan pahempi kuin kalsiumin radioaktiiviset isotoopit kaksinkertaisen kipsiseinän sisällä.



Terveisin plexi
 
Plexi,

hyvä selvennys:)
 
Miksi riskeerata terveyttään????
 
Olen samaa mieltä, siksi kysymykseni!!! ;)
 
No, siellä on varmaan kohonnut riski. Ongelma on, missä rajat menevät?

Jos voit saada talon halvalla ja tehdä ehdotetut toimenpiteet, en olisi huolissani.

Ajatko parasta ja turvallisinta autoa?
Jos ostat auton esimerkiksi hintaan 200.000, tarkistatko jarrutusmatkat, törmäystestit, paloturvallisuus?

Usein ei olla niin tarkkoja ja ollaan pihillä monissa turvallisuusasioissa......

Ei ole varmaan ketään muuta kuin sinä itse, joka voi päättää, mikä on oikea ratkaisu SINUN tilanteeseesi.

Täällä olet saanut monia vastauksia ja mielipiteitä.
 
Kumma vertaus autoon... minusta... En ostaisi mitään autoa, jonka tietäisin säteilevän p*sk*... Tietenkin katson ainakin minä, millaista turvallisuutta auto tarjoaa, kun valitsen autoa... En tarkoita, että olisin ylitietoinen turvallisuudesta, mutta kohtuullinen on varmaankin paras...
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.