I
Hei,

Kellarissa olevan sisäoven vaihdon yhteydessä olemme törmänneet johonkin, joka näyttää sinibetonilta, tältä se näyttää:
D5eaSe0.jpg
KEAWtBi.jpg
hWzw7Ez.jpg

Kivi siis kiinnittyy palkistoon ja tässä tapauksessa pieni pala mureni, kun irrotimme ovenkarmin, se oli jo aiemmin halkeillut.

Joten kysymys kuuluu, onko tämä sinibetonia? Ja kuinka varovainen pitäisi olla? Meillä ei ollut maskia purkamisen aikana, mutta kun näimme kiven, laitoimme maskin päälle, voiko vahinkoa olla tapahtunut jo tässä vaiheessa?

Jotta saisimme uuden oven paikalleen, meidän on sahattava ovenaukkoa, mikä voi aiheuttaa ongelmia, jos tämä todella on sinibetonia.

Talo on yksi kerroksinen, asuttavalla kellarilla 70-luvulta. Ostimme talon noin 5 vuotta sitten ja silloin sanottiin, että kellari oli rakennettu kevyellä betonilla, mutta ei sinibetonilla. Turvallisuuden vuoksi teimme lyhytaikaisen mittauksen, joka kesti 3 päivää ja näytti 17 Mq/m3, mikä vaikuttaa minusta alhaiselta arvolta.

I Ironside sanoi:
Hei,

Kun vaihdettiin kellarin sisäovea, törmäsimme johonkin, joka näyttää sinibetonilta, se näyttää tältä:
[bild]
[bild]
[bild]

Kivi on siis kiinnitetty lattiaan ja tässä tapauksessa pala mureni kun väänsimme pois ovenkarmia, se oli jo aiemmin halkeillut.

Joten kysymys on, onko tämä sinibetonia? Ja kuinka varovainen pitäisi olla? Meillä ei ollut maskia purkamisen aikana, mutta kun näimme kiven, laitoimme maskin päälle, voiko tässä vaiheessa jo vahingoittua?

Jotta uusi ovi saataisiin paikalleen, meidän on sahattava oviaukkoa, joka voi aiheuttaa ongelmia, jos tämä on sinibetonia.

Talo on yksikerroksinen, asuttavalla kellarilla 70-luvulta. Ostimme talon noin 5 vuotta sitten ja silloin sanottiin että kellari oli rakennettu kevyellä betonilla mutta ei sinibetonilla. Varmuuden vuoksi teimme lyhytaikaisen mittauksen 3 päiväksi, joka osoitti 17 Mq/m3, mikä on mielestäni matala arvo.
Tuo pieni kevytbetoninpala ei ole millään tavoin vaarallinen.

• Tykkään
Staffans2000 ja 1 muu
  • Laddar…
I
GoC GoC sanoi:
Tuo pieni kevytbetonipala ei ole millään tavalla vaarallinen.
Mutta onko se sinibetonia? Arviolta se kulkee koko seinän ympäri ylös lattiaan asti. Ja jos se on sinibetonia, miten pitäisi ajatella jos tarvitsee sahata siinä?

Kyllä, se pieni pala on sinibetonia, mutta se ei ole läheskään niin vaarallista kuin luulet.

• Tykkään
guggen ja 1 muu
  • Laddar…
I
Stefan N Stefan N sanoi:
Ja, den lilla biten är blåbetong men det är inte i närheten av att va så farlig som du tror.
Okay, eli se ei ole kuten aspes. Mutta miten sitä pitäisi käsitellä, kun minun pitää sahata 5 cm ylöspäin? Pitäisikö minun ehkä valita käsinhakku ja silloin tietenkin käyttää oikeaa maskia? Pitäisikö ottaa huomioon muita turvallisuustoimenpiteitä?

Kun on kyse asbestista, niin tämän materiaalin käsittely voi muodostaa riskin. Asbestikuidut voivat kulkeutua keuhkoihin ja aiheuttaa vuosien kuluttua syöpää.

Sinibetonin osalta mahdollisen vaaran voi aiheuttaa radon.
Tämä (radon) voidaan mitata laitteistolla ja tuulettaa pois tuulettimilla jne.

• Tykkään
guggen
  • Laddar…
Staffans2000
I Ironside sanoi:
Okei, se ei siis ole kuten asbes. Mutta kuinka minun pitäisi käsitellä se, kun minun täytyy sahata 5 cm ylöspäin? Pitäisikö minun ehkä valita hakata se käsin ja tietenkin käyttää oikeaa maskia? Pitäisikö minun ryhtyä muihin turvatoimiin?
Olet osunut internetin kiroukseen!
"Blåbetong" voi, mutta ei tarvitse erittää radonkaasua. Sillä ei siis ole mitään merkitystä, jos käytät hengityssuojainta sahattaessa Ytongiä, koska se koko ajan (mahdollisesti) erittää kaasua ja kuten sanottu, tämä pienenpieni määrä on täysin vaaraton. Aivan kuten asbestin kohdalla, tarvitaan suuria pitkäaikaisia annoksia/altistumisia, jotta vahinko voisi tapahtua.
Summa summarum. Sinun tapauksessasi voit täysin sivuuttaa tämän pienen kevytbetonikiven ja käsitellä sitä tavalliseen tapaan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blåbetong

Staffan

• Tykkään
Jonasdzm ja 6 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.