Hei!

Olen äskettäin saanut käyttöön uuden asuntoni, joka on rakennettu 30-luvulla, mutta en tiedä, ovatko sisäseinät rakennettu niin aikaisin. Asunto on tarkoitus remontoida ja olen parhaillaan purkamassa muutamia sisäseiniä. Ystävä muistutti minua siitä, että seinissä saattaa olla ehkä sinistä betonia. Liitän mukaan kaksi kuvaa ja toivon, että täällä olisi joku kokenut henkilö, joka voisi mahdollisesti arvioida tilanteen. Seinät on rakennettu blokeista, joiden mitat ovat noin 80x40x8cm ja jotka painavat varmasti noin 25 kg. Olen jo purkanut paljon ja olen ollut huolimaton hengityssuojaimen käytössä, voiko tämä olla vakava terveysriski? Olen kuluttanut noin kaksi päivää purkamiseen ja materiaalin pois kuljettamiseen. Keneen voi ottaa yhteyttä radonmittauksen tekemiseksi, jos käy ilmi, että kyseessä on sininen betoni?

Vanha harmaa seinä, jossa näkyy rakennuspalikoita, joista osa on vaurioitunut. Seinän rakenne viittaa mahdollisesti 30-luvulla rakennettuun taloon.
Romahdetun seinän rauniot, mukana 1930-luvun mahdollisten sinibetonilohkojen palasia, joita ollaan purkamassa remontin aikana.

Ystävällisin terveisin, Ted

harry73
Nopea googlaus antoi seuraavan tuloksen http://radonmätningar.se

Voi olla hyvä käyttää maskia kaikissa purkutöissä, mutta en usko, että hiukkaset ovat yhtä pieniä ja vaikeasti pysäytettäviä kuin esim. asbesti.
Ja suurin osa on luultavasti poistunut kehosta jälleen.

BirgitS
Oletko ollut yhteydessä asunto-osakeyhtiön hallitukseen (arvaan, että kyseessä on asunto-osake)?
Heidän pitäisi tietää, onko talossa sinibetoniseiniä ja onko radonmittauksia tehty.

Sinibetonilla on pesusientä muistuttava rakenne: http://radea.se/radonbloggen/blabetong-vad-ar-det/

K
Se näyttää epäilemättä siniseltä betonilta. Kaikki sinibetonit eivät ole säteileviä, ota yhteyttä kuntaasi, joillakin on gamma-mittari lainaksi ilmaiseksi, ja silloin voit selvittää, onko materiaali säteilevää vai ei.

Sinibetonin purkaminen ei ole vaarallisempaa kuin muu purkaminen, mutta kuten kaiken muun purkamisen kohdalla, tulee yrittää käyttää tarvittavia suojavarusteita :)

Vähän vaikea nähdä, mutta mielestäni se näyttää liian vaalealta ollakseen sinibeton ja luulen, että se on tavallista kevytbetonia (Ytong). Sinibetoni on melko selkeästi tumman harmaa/sininen sävy. Tämä kuva näyttää sen hyvin:
Kappale harmaata, huokoista betonia, joka muistuttaa sinertävässä sävyssä olevaa sinibetonikappaletta.

Kuten täällä on sanottu, on vain käytettävä hengityssuojainta, niin ei ole mitään vaaraa. Sinibetoni vapauttaa yleensä alhaisia pitoisuuksia radonia, ja jos maalaat tiiviillä maalilla tai laitat mikrolitia, radonkaasu ei pääse ulos ollenkaan.

Pikemminkin slaggplattor....

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.