Olen juuri porannut reiän väliseinään (vaatekaapiseinä). Huomasin, että porauspöly oli sinimustaa ja seinän kivi näyttää olevan jonkinlaista kevytsoraharkkoa.
Seinä on rapattu ja noin 10 cm paksu, jossa on noin 2 cm rappausta ennen kuin pääsee kevyen ja sinertävän materiaalin kohdalle.
Tämä on huoneisto talossa vuodelta 1937. Olen lukenut, että sinibetonialkioita käytettiin vuosina 1929-1975 ja nyt mietin, voisiko joku auttaa minua tunnistamaan, mistä materiaalista vaatekaapin sisäseinäni on muurattu:
Se ei näytä siltä sinibetonilta, josta taloni on rakennettu, mutta niitä oli monia eri variantteja. Kuten SBH sanoi, ne variantit, jotka olen nähnyt, ovat olleet huokoisempia (ja homogeenisempiä väriltään ja muodoltaan).
Miksi sinun pitäisi puhdistaa vain siksi, että se on sinibetoni?
Sinibetonki näyttää täsmälleen samalta kuin Siporex, se valkoinen, mutta se on siniharmaa. Kevyt, läpivärjätty ja poreinen, muuttuu vain jauheeksi, jos sen murskaa. Voi käyttää liituna, jos haluaa piirtää ruutuhyppelykentän asfaltille.
Se ei näytä sellaiselta sinibetonilta, josta taloni on rakennettu, mutta oli monia erilaisia variaatioita. Kuten SBH sanoi, ne variaatiot, jotka olen nähnyt, ovat olleet huokoisempia (ja homogeenisempia värin ja muodon suhteen). Miksi sinun pitäisi saneerata vain siksi, että se on sinibetonia?
Kiitos, asun talossa, joka on rakennettu sinisellä betonilla
Radon tuulettuu ulos. Ilmanvaihtoa tarvitaan joka tapauksessa. Odotan juuri nyt viimeisintä radonmittausta.
Kuulosti kuin TS aikoi purkaa koko seinän....
Muokkaus: Se oli ts, joka puhui saneerauksesta....
jos jokin kodissasi tekee sinut hulluksi, sinun saattaa olla syytä arvioida riskianalyysisi uudelleen. Arkielämässämme on runsaasti asioita, jotka ovat huomattavasti vaarallisempia kuin sekä sininen betong että asbesti....
Tällä foorumilla korkean verenpaineen riski nousee joskus yhtä korkealle kuin itse keskusteluaihe, kun radon- tai asbestikeskustelu todella lähtee käyntiin
En tarkoita välttämättä, että pitäisi saneerata, mutta kannattaa toki tietää, että sisäseinät ovat sinibetonista. Erityisesti jos aikoo jyrsiä ja porata siihen. Joten pidetään keskustelu materiaalin tunnistamisessa tässä ketjussa
Näyttää siltä, että seinä on rakennettu 'slaggplatta':sta (kiitos Rikard Gjersvold), mutta katsotaan tuleeko ilmi lisää uutta tietoa.
Ajattelet varmaan asbestia "erityisesti, jos aikoo jyrsiä ja porata siihen". Sinibetonista vapautuu heikko säteily, joka muuttuu radoniksi (joka on kaasu).
Sinibetonin pöly ei ole pahempaa kuin tavallinen betonipöly, hengityssuojain päälle ja imuroi jälkeenpäin niin se on siinä...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.