Hei!
Olen juuri muuttanut ensimmäiseen omaan taloon (wohoo!) ja minulla on paljon ideoita, mutta vähän tietoa tietyillä alueilla. Olohuoneessa haluan siirtää oven kantavassa väliseinässä (ks. kuva). Tila, johon haluan laittaa seinän, kuulostaa ontolta kun napautan sitä, joten sen pitäisi olla puukoolauksia + lastulevyä.
Suunnilleen lähestymissuunnitelmani on:
- Pyydä sähköasentajaa tulemaan ja poistamaan kaikki johdot pistorasioista ja valokytkimestä
- Poista vanha ovenkarmi ja ovi
- Pyydä "joku joka osaa" koolaamaan suuressa osassa ovea uudelleen ja pidentämään olemassa olevaa aukkoa. Ketä tarvitsen tähän? Riittääkö tavallinen puuseppä, vai tarvitsenko jonkun, joka tuntee kantavat rakenteet paremmin? Tarkistan myös sähköasentajan kanssa, että sähköjohdot vedetään uudelleen, koska haluamme kytkimen ja pistorasian uuden oven viereen.
Tarvitsenko rakennuslupaa tai vastaavaa tähän, koska puutun kantavaan rakenteeseen? Se tuntuu pienemmältä toimenpiteeltä, koska siirrän vain aukkoa enkä avaa uutta, mutta mitä minä tiedän...
Syy oven siirtämiseen on, että haluan sohvan sinne, missä TV on, ja TV:n huoneen toiselle puolelle, mutta sohvasta tulee järjettömän pieni, jos en siirrä ovea...
Kiitollinen avusta
Edit: Kuvan kanssa ongelmia.