Hei!

Minulla on keittiö (asunto-osake), joka tarvitsee kipeästi remonttia, ja sen myötä toivoin voivani parantaa pohjaratkaisua. Eteisen oviaukko on sijoitettu siten, että en voi saada koko työtasoa standardisyvyydellä minkään seinän viereen, mikä tekee siitä erittäin hankalan kalustaa ja nykyinen sisustus tuntuu todella ahtaalta. Keksittyäni erilaisia mahdollisia ratkaisuja olen päätynyt siihen, että parasta olisi siirtää oviaukkoa noin desimetri oikealle, jotta voisin käyttää koko vasemman seinän työtasoille ja kaapeille, ja toinen puoli jäisi enemmän tai vähemmän tyhjäksi.

Kunnan piirustusten mukaan kyseessä oleva seinä on ns. "tasoseinä", mutta ymmärtääkseni se voi silti olla kantava seinä, riippuen siitä, miten kattopalkit jne. on aseteltu – valitettavasti kunnasta ei löytynyt rakennuksen rakennepiirustuksia.

Olen ollut yhteydessä yhdistykseen ja he ehdottivat, että minun tulisi ottaa yhteyttä rakennusinsinööriin saadakseni lausunnon siitä, ettei oviaukon siirtämisessä ole ongelmaa. Olin yhteydessä erääseen rakennusinsinööritoimistoon, mutta jäätyäni yhdestä sähköpostista, jossa hän ehdotti teams-kokousta samana iltapäivänä, en ole saanut enää vastauksia sähköposteihini, joten kaikki on pysähtynyt hieman. Kuinka iso toimenpide tämä oikeastaan on? Tarvitsenko toista rakennusinsinööriä (mistä löydän sellaisen tarvittaessa?) vai voinko vain edetä hyvämaineisen rakennusliikkeen kanssa?

Toivon, että joku voi antaa vinkkejä ja neuvoja, sillä olen tulla hulluksi ja haluan vain päästä eteenpäin!

• Ovi sisäänkäynnistä keittiöön; punainen nuoli osoittaa oikealle, mahdollinen muutoksen kohta.
  • Keittiön pohjapiirros. Oviaukko hallista keittiöön on piirretty punaisella ympyrällä. Suunnitteluongelmia bänkkien sijoittelussa.
BirgitS
On hyvin pieni riski, että seinä oven kanssa on kantava, ottaen huomioon, että se liittyy suoraan oikealla olevaan kantavaan ja asuntokohtaiseen seinään.

Koska vesi, viemäröinti ja ilmanvaihto ovat oikealla olevassa seinässä, ehdottaisin, että siirrät oven toiseen suuntaan, jotta voit sijoittaa tiskialtaan ja liesitason seinälle, jossa vesi, viemäröinti ja ilmanvaihto ovat, vaikka seinässä onkin mutka. Muuten saat monimutkaisemman ja siten kalliimman vedon vedelle, viemäröinnille ja ilmanvaihdolle.

BirgitS BirgitS sanoi:
On erittäin pieni riski, että ovi seinä on kantava, kun otetaan huomioon, että se liittyy suoraan kantavaan ja asuntoja erottavaan seinään oikealla.

Koska vesi, viemäri ja ilmanvaihto ovat oikeassa seinässä, suosittelisin siirtämään ovea toiselle puolelle, jotta voit sijoittaa tiskipöydän ja lieden seinää vasten, jossa vesi, viemäri ja ilmanvaihto ovat, vaikka seinässä onkin mutka. Muuten saat monimutkaisemman ja siten kalliimman veden, viemärin ja ilmanvaihdon vedon.
Kiitos vastauksesta! Sisustus on nyt hieman erilainen kuin alkuperäisessä piirustuksessa, tiskiallas ja astianpesukone ovat vasemmalla seinällä ja liesituuletin ei ole kytketty ilmanvaihtoon – oikeaan seinään rakennettaessa lisäksi ikkuna tulee esteeksi. Siksi ajattelin keskittyä vasempaan seinään :)

BirgitS
Okei, jos vesi ja viemäri on jo vedetty uudelleen, niin onhan se hyvä hyödyntää se :)

Tarvitsetko ovea??
Muutenhan on helppoa poistaa karmia, asentaa "foder", joka voi olla kipsiä maalilla. Silloin sinun pitäisi säästää useita senttejä. Sitten vain laittaa kiinni vasemmalle puolelle.
Ei vaikuta kantavuuteen ollenkaan...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.