Aion kokeilla rappausta ensimmäistä kertaa lähitulevaisuudessa ja yritän selvittää, mitä rappauslaastia pitäisi käyttää kasvihuonemuurille, mutta en ole saanut tähän selvyyttä. Muuri koostuu leca-harkoista ja ajattelin rapata vain maanpäällisen osan sekä muutaman sentin maan alle (missä on kantava kerros/sora) esteettisistä syistä. Maan alla on ymmärtääkseni käytettävä sementtilaastia A, mutta mitä maanpäälliselle osalle, B vai C? Aion käyttää Finjan järjestelmää ja molemmissa lukee tuoteselosteessa sama;

Pumpattava rappauslaasti karkearappaukseen/pohjarappaukseen ja slammaukseen maanpäälliseen muuraukseen sekä KC-rappauksen alustoihin paikkauskorjauksen yhteydessä.
Ja miten käytännössä tehdään siirtymä sementtilaasti A:n ja rappauslaastin välillä?

Olin perustanut A-laastilla ja sitten viimeistellyt loput B:llä. Olen äskettäin tehnyt muureja puutarhaan sillä tavalla rakentajan suosituksesta, joka auttaa minua joskus. Ei täysin Finjan ohjeiden mukaisesti, mutta se tulee silti kestämään. Aiomme myös rakentaa kasvihuoneen pian ja teen samalla tavalla perusmuurin kanssa.

• Tykkään
Anonymiserad 405730 ja 1 muu
  • Laddar…
OK, joten sinun muurarin mukaan grundningsbruk A ei ole välttämätön?

Lisäksi kysymys tässä yhteydessä on, minkä paksuinen koko rappauskerros pitäisi olla (grundning+putsnät+putsbruk). On tärkeää, että ulkomitat ovat oikein, jotta kasvihuone sopii sitten muurin päälle.

Minun neuvoni monimutkaistaa asioita...

Käytä sementtilaasti A.

Olen rapannut standardi hienobetonia lecaperustaan ja se on kestänyt 10 vuotta ilman halkeamia.

Joten ei kovaa pehmeälle ja jos alusta ei liiku, kova toimii.

/ATW

• Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sanoi:
OK, så enligt din murare är grudningsbruk A inte nödvändigt?

Ytterligare en fråga i sammanhanget är vad total putstjocklek bör vara (grundning+putsnät+putsbruk). Viktigt att yttermåtten blir rätt för att växthuset ska passa på muren sen.
Jag råkade ha en hög Cementbruk A hemma och jag förstår inte riktigt vad skillnaden är mellan Cementbruk A och Grundningsbruk A mer än priset.

Men Finja rekommenderar Grundningsbruk A och sen Cementbruk A.

• Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
A ArneTW sanoi:
Min neuvoni monimutkaistaa asioita...

Käytä sementtilaasti A.

Olen rappannut standardi hienobetoni lecaperustukselle ja se on kestänyt 10 vuotta ilman halkeamia.

Joten ei kovaa pehmeälle ja jos alusta ei liiku, kova toimii.

/ATW
Ja ihmiset sanovat, että IT on monimutkaista :crysmile:.

Onko vaikeampaa rapata sementtilaastilla A kuin rapauslaastilla? Alusta onhan leca-kiviä, joten ne eivät varmaankaan liiku? :worried:

Viimeksi muokattu:
Meidän piti suihkuttaa seinämme värillisellä jalolaastilla, ja silloin alustan (aliinointilaasti) ei saanut olla kovempaa kuin B. Puhuin myös rakentajani kanssa, joka kertoi, että on olemassa kalkkilaastilla tehtyjä seiniä, jotka ovat kestäneet sata vuotta ilman ongelmia, joten hänen mielestään B oli melkein liian kova. Laastin valmistajat ovat sitä mieltä, että pitäisi olla A, jotta se kestää. Mutta kokemukseni (tosin rajallinen) on, että A-laasti kovettuu hurjan kovaksi. Työn suorittamisen kannalta mielestäni Putsbruk B on helpompi levittää kuin A-laasti. Se on notkeampaa ja pysyy helpommin seinällä kuin A-laasti.

Mitä paksuuteen tulee, niin laskin 15 mm. 3 mm perustuslaastille ja 12 mm aliinointilaastille.

• Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
Kyllä, näin minäkin olen sen ymmärtänyt. Mutta kun rappaus on ylhäällä, ei siitä varmastikaan ole haittaa, että se on kova meidän osaltamme, maalaamme vain rappauksen, mutta kun rappaaminen on ihan uutta meille, en halua tehdä siitä liian monimutkaista itselleni.

A ArneTW sanoi:
Minun neuvoni, kun haluat hankaloittaa asiaa...

Käytä sementtilaastia A.

Olen rapannut vakiobetonia lecaperustukseen ja se on kestänyt 10 vuotta ilman halkeamia.

Joten ei kovaa pehmeällä ja jos pohja ei liiku, niin kova toimii.

/ATW
Hei, ehkä tyhmä kysymys, mutta oletko käyttänyt verkkoa aiemmin vai käytätkö vain Sementtilaastia A? Kiitos etukäteen😊

Ei verkkoa... ei halkeamia vielä.

Mutta en anna mitään takuuta.

Kuitenkin ikääntyessäni olen epävarmempi ja ymmärrän, että on olemassa tuhat tekijää, jotka vaikuttavat...

/ATW

A ArneTW sanoi:
Ei verkkoa... ei halkeamia vielä.

Mutta en anna mitään takeita.

Kuitenkin iän myötä olen tullut epävarmemmaksi ja tajuan, että on olemassa tuhansia tekijöitä, jotka vaikuttavat...

/ATW
Tuhannet kiitokset. Haha tietysti yritän🙏

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.