Olen aloittanut kylpyhuoneen purkamisen yläkerrassa, jonka aiomme peruskorjata kokonaan.
Kun otin lattian ylös, huomasin, että säännön mukaisesti palkisto ei ole yhtenäinen, vaan murkatta vasten on suuri sementtilevy. Todennäköisesti uuninperusta.
Sementtilevy liittyy murtokseen ja kapeaan tukimuuriin (vain yksi tiilirivi). Sementtilevyllä ei ole tukea alla! Riippuuko se ilmassa vai miltä yleensä tällainen rakenne näyttää?
Liitteenä kuvat yläkerran kylpyhuoneesta ja samasta nurkasta alakerran keittiössä.
Kuinka minun pitäisi jatkaa, kun haluan asentaa rakenteet, laittaa lattiahiutaleet ja tasoituslaastin?
Vaihtoehto 1: Jätä sementtilevy paikoilleen, tee lovi lattiahiutaleisiin ja tasoita laasti sementtilevyn päälle.
Vaihtoehto 2: Poista sementtilevy. Kuinka rakennetaan väli- ja tukirakenne silloin?
Olisin kyllä poistanut sen. Minulla oli sama ongelma kotonani. Silloin kuitenkin "sementtikakun" paino oli saanut alakerran katon pullistumaan. Kylpyhuoneessa haluaa toki lattian olevan täysin jäykkä, jotta ei synny halkeamia ja vuotoja. Tuleeko kylpyhuoneeseen matto vai laatta?
Cementtikakku liittyy savupiippuun ja kapeaan tukiseinään (vain yksi tiilirivi). Cementtikakku ei tue alapuolellaan! Onko se vapaasti ilmassa vai millainen sellainen rakenne yleensä näyttää?
Yleensä suuret raudat menevät savupiippuun, jotka kantavat tällaisia tasoja.
Olisin varmaan poistanut sen. Minulla oli sama ongelma kotona. Silloin "cementkaka":n paino oli saanut alakerran katon pullistumaan alas. Haluaisi, että kylpyhuoneessa lattia on täysin jäykkä, jotta ei tule halkeamia ja vuotoja. Tuleeko kylpyhuoneeseen mattoa vai kaakelia?
Näyttää melko tukevasti rakennetulta, enkä näe alakerrassa pullistumia. Savuhormi ei ole parhaassa kunnossa ja mietin, aiheutanko enemmän vahinkoa kuin hyötyä, jos puran sen pois.
Kysymys on myös siitä, miten rakennan lattiaa savuhormia vasten, jos puran kaiken pois.
Uudet lattian tukipuut savuhormia vasten? Ja miten kiinnitän ne parhaiten?
Vai jätänkö L-muotoisen reunan, johon kiinnitän lattialastulevyn?
Jos poistaisin puolet vinosti niin, että jää kolmio jäljelle savuhormin ja tukimuurin väliin, sen pitäisi parantaa tilannetta ja jäljelle jäävä osa lisäisi savuhormin vääntöjäykkyyttä.
Savuhormissa ja tukimuurissa on jo tarpeeksi halkeamia. Onko olemassa hellävarainen menetelmä? Sahataanko vinoon?