Olen kunnostamassa 50-luvulla rakennettua mökkiä ja yhteydessäni lattialämmityksen uritettujen eristelevyjen valmistajaan sain suosituksen käyttää höyrysulkua lattialevyjen alla. Olen aiemmin ollut yhteydessä mm. Bisoniin, joka ehdotti tämän tyyppiseen asuntoon höyryjarrua, mikä mielestäni tuntuu paremmalta vaihtoehdolta seinissä ja katossa kuin höyrysulku. Ajatus, joka minulle juolahti mieleen, oli että mahdollisesti käyttää sulkua myös seinissä ja katossa tilassa, josta tulee nukkumistila, ja sitten käyttää höyryjarrua mökin muiden osien seinissä ja katossa.

Mitkä olisivat edut ja haitat sekoittaa sulkua ja jarrua hieman huoneen mukaan? Ajatukseni on muun muassa, että eri syistä minulla tulee olemaan vaikeuksia saada sulku toimimaan kaikkialla, joten pidän ajatuksesta, että mökki voisi "hengittää" hieman enemmän. Mutta tilassa, jossa vietetään yölepoa, ajattelen, että höyrypaine on hieman korkeampi ja koska en aio laittaa ikkunoita tai muita aukkoja nukkumistilan seiniin, voin siinä tilassa helposti saada täysin tiiviin tilan seinistä ja katosta katsottuna.
 
  • Pohjapiirros 1950-luvun mökistä, jossa on allrum, makuualue, keittiö ja WC.
R RocketScienceSmurf sanoi:
Olen remontoimassa 50-luvulla rakennetun mökin ja kun olin yhteydessä lattialämmityksen uritettujen eristelevyjen valmistajaan, minulle suositeltiin höyrysulkua lattialevyjen alle. Olen aiemmin ollut yhteydessä muun muassa Bisoniin, joka ehdotti tämän tyyppiseen asuntoon höyryn jarrutinta, mikä minusta tuntuu paremmalta kuin höyrysulku seinissä ja katossa. Ajatus, joka minua kuitenkin mietitytti, oli käyttää höyrysulkua makuualkovissa seinissä ja katossa ja käyttää höyryn jarrutinta seinissä ja katossa mökin muissa osissa.

Mitkä olisivat tämän sekoituksen edut ja haitat eri huoneissa käyttämällä jarruinta ja sulkua? Ajatukseni on muun muassa se, että eri syistä minun on vaikea saada sulkulevyjä sopimaan kaikkialle hyvin, minkä vuoksi pidän ajatuksesta antaa mökin "hengittää" hieman enemmän, mutta tilassa, jossa vietetään yö, höyrynpaine saattaa olla jonkin verran korkeampi. Koska en aio laittaa ikkunoita tai muita aukkoja makuualkovin seinään, voin helposti saada siitä tilan, joka on seiniin ja kattoon nähden täysin tiivis.
Riittää, että kylpyhuoneen katossa on sulku.
 
Se on kaukana tarkasta tieteestä. Uskon, että suurin ongelma höyrysulussa vanhoissa taloissa on riski, että pienet vuodot jäävät huomaamatta ja aiheuttavat suurta vahinkoa ennen kuin ne havaitaan. Ilman höyrysulkua kosteus voisi osittain kuivua sisäänpäin ja lisäksi se huomattaisiin aiemmin. Tuota riskiä ei ole lattiassa. Toinen mahdollinen ongelma on, jos on vuoto, jossa usein virtaa ilmaa huoneesta seinään. Silloin voi kertyä kondenssia, joka ei niin helposti pääse kuivumaan. Jos kaikki on täydellistä, höyrysulku on parempi. Jos se ei ole täydellistä, on höyryjarru hieman armollisempi. En usko, että on iso asia sekoittaa höyrysulkua ja höyryjarrua. Niillä on omat hyvät ja huonot puolensa niissä seinissä, mihin ne on asennettu.
 
  • Tykkään
RocketScienceSmurf
  • Laddar…
A Avemo sanoi:
Se on kaukana tarkasta tiedeestä. Luulen, että suurin ongelma höyryesteessä vanhoissa taloissa on se, että on olemassa riski, että pienet vuodot jäävät huomaamatta ja aiheuttavat suuria vahinkoja ennen kuin ne huomataan. Ilman höyryestettä kosteus voisi osittain kuivua sisäänpäin ja osittain huomaisi sen aikaisemmin. Lattialla tätä riskiä ei ole. Toinen mahdollinen ongelma on, jos on vuoto, jossa usein virtaa ilmaa huoneesta seinään. Silloin voi kerääntyä kondenssia, joka ei niin helposti kuivu. Jos kaikki on täydellistä, höyryeste on parempi. Jos kaikki ei ole täydellistä, höyryjarru on hieman anteeksiantavampi. En usko, että on mikään suuri asia sekoittaa höyryestettä ja höyryjarrua. Niillä on omat etu- ja haittapuolensa sille seinälle, missä ne sijaitsevat.
Kiitos vastauksesta. Se oli suunnilleen minun käsitykseni, kuten kuvaat, että jos asennus onnistuu enemmän tai vähemmän täydellisesti, este on paras, koska se ei salli kosteuden kulkeutua lainkaan, mutta en ole koskaan tehnyt tätä aiemmin ja tiedän, että minulla tulee olemaan joitain läpivientejä tietyissä paikoissa ja tämän mielessä uskon, että minun tapauksessani on hyvä idea käyttää höyryjarrua tietyillä pinnoilla vähentääkseen riskiä, että keskityn kosteuden ongelmat paikkoihin, joissa olisin epäonnistunut tekemään höyryesteen täysin tiiviiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen kysymys on, pitäisikö mökkiä lämmittää jatkuvasti? Ei ole suurta eroa höyryspärr/broms välillä, kun kyse on rei'istä ja tiiviyden puutteista. Kosteus löytää tiensä ulos avoimista kohdista.
 
Riippuu myös siitä, kuinka paksut ja hyvin eristetyt seinät ovat. Mitä paksummat seinät, sitä kauemmin kestää mahdollisen kosteuden, joka pääsee sisään, kuivua.
 
Suunnitelmana on, että mökki on lämmitetty ympäri vuoden. Olohuoneessa, keittiössä ja WC:ssä tulee olemaan lattialämmitys. Mekaaninen poistoilmanvaihto tuulettimella, joka on sijoitettu WC:n ulkoseinään, ja tuloilma-aukko olohuoneen vastakkaisella puolella.

Nykyinen eristys on 50-70 mm seinissä, ja olen aloittanut lisäeristyksen tekemisen länsirannikon levyillä ulkopuolelta.
 
Pysyvällä lämmityksellä voi käyttää tavallista höyrysulkua. Itse uskon, että höyryjarru on parempi vaihtoehto.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.