4 091 lukukertaa ·
11 vastausta
4k lukukertaa
11 vastausta
Seinien korjaaminen kellarissa.
Ensimmäinen viesti tässä hienossa foorumissa, anteeksi, jos olen sijoittanut sen väärin/muotoillut sen hullusti.
Meillä on huone kellarissa -44 rakennetussa talossamme, joka nyt muuttuu kuntosaliksi. Ongelma on, että kun poistimme paneelin, osassa kohtia, pääasiassa lattian läheltä, rappaus on irronnut ja vaikuttaa erittäin "hiekkamaiselta" se, mikä on pudonnut. Seinät eivät ole ulkoseiniä. Kysymykseni on, mitä minun pitäisi tehdä saadakseni siistin/hyvän pinnan maalattavaksi. Mieluiten olisin käyttänyt kipsilevyä, mutta epäröin, miten hyvä se on asentaa seinään kellarissa, enkä haluaisi kehystää, koska kaikki lattiatila on tarpeen. Voiko kipsilevyn liimata? Paljon kysymyksiä, kuten sanottu, mutta toivon hyvää vastausta.
Terveisin, Victor
Meillä on huone kellarissa -44 rakennetussa talossamme, joka nyt muuttuu kuntosaliksi. Ongelma on, että kun poistimme paneelin, osassa kohtia, pääasiassa lattian läheltä, rappaus on irronnut ja vaikuttaa erittäin "hiekkamaiselta" se, mikä on pudonnut. Seinät eivät ole ulkoseiniä. Kysymykseni on, mitä minun pitäisi tehdä saadakseni siistin/hyvän pinnan maalattavaksi. Mieluiten olisin käyttänyt kipsilevyä, mutta epäröin, miten hyvä se on asentaa seinään kellarissa, enkä haluaisi kehystää, koska kaikki lattiatila on tarpeen. Voiko kipsilevyn liimata? Paljon kysymyksiä, kuten sanottu, mutta toivon hyvää vastausta.
Terveisin, Victor
hei! nopein ja helpoin tapa laittaa uusi rappaus, mutta riippuen kuinka paksu se on ja kuinka suuria vauriot ovat, voi riittää, että laittaa kipsitasoitetta tai karkearapatetta. Vaurioiden korjaaminen vaatii hieman taitoa, muuten voi rapata vähän matalammalle kuin itse vaurio ja sitten käyttää tavallista tasoitetta, kun se on kuivunut. Sitten on vain maalattava seinä. Gyproc levyjen liimaus onnistuu, mutta se vie myös aikaa, ja reunat pitää tasoittaa ja lopuksi maalata... Tällä tavalla säästät varmasti monta tuntia sen sijaan että laittaisit seinät uusiksi.
Jos se on löysästi kiinni, saatat joutua irrottamaan kaiken vasaralla, eikä se ole hauskaa työtä.
Rappauslaasti, kuten gipsgips, ei ole optimaalinen kellareissa. On parempi käyttää tavallista sementtipohjaista laastia (tai miksi sitä ikinä kutsutaankaan). Kipsin liimaaminen ei myöskään ole hyvä idea, vaikka se ei olisi ulkoseinä, on kuitenkin riski, että seinä on kostea.
Uskon oikeiden aineiden käyttämiseen rappauksessa ja sitten maalaamiseen tai metallirankojen asentamiseen ja sitten levyttämiseen kipsillä (tai muulla levyllä) ja antaa seinän olla tuuletettu.
Uskon oikeiden aineiden käyttämiseen rappauksessa ja sitten maalaamiseen tai metallirankojen asentamiseen ja sitten levyttämiseen kipsillä (tai muulla levyllä) ja antaa seinän olla tuuletettu.
Mitä tasoitetta tulisi käyttää pieniin rappaushalkeamiin ja -murtumiin? Mikä on karkeatasoite? Ja mihin se perustuu? Voiko tasoittaa Husfixillä?
Jos on ollut suolakertymiä, voiko ne vain harjata pois ja maalata päälle?
Ja mitä voi tehdä betonilattialle, jos siinä on pieniä koloja ja epätasaisuuksia? Primeri ja sitten mitä?
Mitä maalia tulisi käyttää lattialla? Täytyykö senkin olla hengittävä?
Toivottavasti sinua ei haittaa, että lainaan ketjua vähän Mr 1817
Jos on ollut suolakertymiä, voiko ne vain harjata pois ja maalata päälle?
Ja mitä voi tehdä betonilattialle, jos siinä on pieniä koloja ja epätasaisuuksia? Primeri ja sitten mitä?
Mitä maalia tulisi käyttää lattialla? Täytyykö senkin olla hengittävä?
Toivottavasti sinua ei haittaa, että lainaan ketjua vähän Mr 1817
Viimeksi muokattu:
On mahdollista maalata lattiaa, tähän on olemassa erikoisvärejä. Kosteuden kanssa voi kuitenkin ilmetä ongelmia riippuen siitä, kuinka hyvin perustasi on salaojitettu, millainen maaperä on jne. Laatta ilman vedeneristystä antaa betonin hengittää ainakin. Laatta on myös paljon kestävämpi. Mutta se on makuasia. Jos haluat maalia, tee haku sisällä väriformissa niin saat varmasti paljon ehdotuksia 
Husfix sopii hyvin käytettäväksi halkeamien jne. täyttämiseen tai jokin muu sementtipohjainen tuote, suuremmat halkeamat ja irtoamiset laittaisin kuntoon esimerkiksi rappauslaasti C:llä.
En oikeastaan tiedä, mitä voisi tehdä suolalähtymille.
Husfix sopii hyvin käytettäväksi halkeamien jne. täyttämiseen tai jokin muu sementtipohjainen tuote, suuremmat halkeamat ja irtoamiset laittaisin kuntoon esimerkiksi rappauslaasti C:llä.
En oikeastaan tiedä, mitä voisi tehdä suolalähtymille.
Kiitos vastauksesta, talo salaojitettiin viime vuonna, joten sen pitäisi olla kunnossa. Minulla on itse asiassa hieman vastaan klinkkereitä, koska saumat likaantuvat niin helposti. Kellarissa pitäisi kestää kovempaa käyttöä ja pystyä kulkemaan kengät jalassa miettimättä siivoamisen vaikeutta.
Klikkaa tästä vastataksesi