Meillä on juuri salaojitettu kellari, joka myös aiotaan kunnostaa sisäpuolelta.

Seinä koostuu LECA-harkoista ja on eristetty ulkopuolelta Jackodrän-eristelevyillä.
Sisäpuolella on siis tällä hetkellä LECA vanhoine puukehikkoineen (aiemmin siellä oli eristystä sisäpuolella ja lastulevyseiniä).

Lattiaan olemme suunnitelleet (mainitussa järjestyksessä alhaalta ylöspäin) laittamaan Platon-mattoa, eristystä, lastulevylattian ja mahdollisesti yksinkertaisen "klikkauslattian".

Nyt siis kysymys on, mitä meidän tulisi tehdä sisäpuolelle?
Näemme, että meillä on kaksi vaihtoehtoa.

Vaihtoehto 1
Betonilaasti, joka sitten maalataan ja mahdollisesti saa jonkinlaista tapettia päälle.

Vaihtoehto 2
Lastulevyt tai kipsilevyt olemassa oleviin puukehikkoihin hyvin tuuletetulla takapuolella, eli noin 45 mm ilmarako seinän ja levyn välillä.

Mitä meidän tulisi valita?
Ehkä on olemassa lisää vaihtoehtoja?

Ehdotan värillistä rappausta tai vaihtoehtoisesti kipsilevyjä metallirangalla.

Jos teet työn itse, on todennäköisesti huomattavasti helpompaa asentaa rankoja ja kipsiä kuin rappausta.
Lisäksi voit vetää sähköt kipsilevyn taakse.

Naapurin kellarissa on ollut puurunkoja, joissa on kaistale tervapaperia lecaa vasten monen herran vuoden ajan, ja ne näyttävät uusilta nyt, kun hän repi kipsin pois. Joten en usko, että on mitään vaaraa käyttää puurankoja.
Mutta jos et tarvitse suoristaa seinää ja sinulla on varaa ostaa metallirankoja... se on varmasti turvallinen valinta!

/Henke

Hmm, kaksi eri vastausta - en tullut sen viisaammaksi tästä :D

Selvää on kuitenkin, että minun täytyy repiä pois olemassa olevat puukehikot, joissa EI ole mitään tervapaperia takana.
Minun täytyy myös repiä pois portaat, jotka tällä hetkellä ovat kiinni puukehikoissa :(

Halvin vaihtoehto olisi siis rappaus ja helpoin metalli kehikot + kipsi?

Kuinka vaikeaa on oikeastaan rapata Leca-seiniä, jos sitä ei ole koskaan aiemmin tehnyt?

Huone, josta puhumme, on noin 15m2 ja sitä käytetään varastona.

Ubbe sanoi:
Kuinka vaikeaa on oikeastaan puhdistaa Leca-seiniä, jos ei ole koskaan tehnyt sitä aiemmin?
Jos on hieman tuntumaa, niin ei se ole kovin vaikeaa suorittaa. Vaikeampaa on varmaan saada oikea koostumus, jos ei ole koskaan nähnyt tai tehnyt rappausta. En ole itsekään mikään asiantuntija, mutta olen rappannut taloni sisäseinät (leca-seinät). Teen niin, että sekoitan rappauslaastia, jossa on yksi osa muuraussementtiä A ja kolme osaa rappaushiekkaa. Varmasti on muitakin, joilla on erilaisia reseptejä. Koostumuksen ei tulisi olla liian löysä eikä liian kova. Eli sen ei tulisi olla liian juokseva eikä kuin liian kovaksi keitetty kaurapuuro. Jos se on liian kova, lisätään hieman vettä, ja jos liian löysä, lisätään hieman enemmän hiekkaa. Kun se on valmis, sekoitan yleensä ämpärissä vettä muuraussementin kanssa ja harjaan sen seinään ennen kuin annan sen kuivua hetken. Sitten vain otan suuren lastan tms. ja painan rappauksen seinään ylöspäin suuntautuvalla, tasaisella liikkeellä. Lopuksi tasoitetaan.

olen heikko gipsputsin suhteen muuten, erityisesti kun haluan, että on epätasaisia seiniä kahdessa kellarin huoneessa, jotka aion sisustaa...

levitän tasoitusainetta ruman päälle, sitten revin pahimmat reunat kun se on kuivunut... tulee vähän kuin talon seinät Kreikassa, valkoista ja hieman epätasaista "hienoa" tavallaan :)

yksi säkki g66 25 kiloa maksaa noin 150 pix, tarvitaan noin 3 säkkiä huoneeseen, joka on 15m2

Strisak sanoi:
Jos on vähän taitoa, ei sen tekeminen ole kovin vaikeaa. Vaikeampaa on ehkä saada oikea koostumus, jos ei ole koskaan nähnyt tai tehnyt rappausta. En ole mikään asiantuntija, mutta olen rapannut taloni sisäseiniä (lecaharkkoseinät). Teen niin, että sekoitan laastin, jossa on yksi osa muurarinsidettä A ja kolme osaa rappaushiekkaa. Varmasti on muitakin, joilla on erilaisia reseptejä. Koostumuksen ei pitäisi olla liian löysä eikä mieluiten liian kova. Eli sen ei pitäisi olla liian vetistä eikä liian kovaksi keitetyn kaurapuuron kaltaista. Jos siitä tulee liian kovaa, lisää vähän vettä, ja jos liian löysää, lisää hieman hiekkaa. Kun se on valmis, sekoitan yleensä ämpärissä vettä muurarinsiteen kanssa, jotta voin harjata tätä seinälle ennen levittämistä ja antaa sen kuivua hetken. Sitten vain otetaan iso leveä lasta tai vastaava ja levitetään laastia seinälle ylöspäin suuntautuvin tasaisin liikkein. Lopuksi tasoitetaan.
Pitäisikö aloittaa seinän slammaamisella, vai voiko rappauksen laittaa suoraan?

Kuten sanottu, en ole mikään asiantuntija alalla, mutta "slammaan" seoksella, jossa on vettä & sementtiä ennen. Se toimii varmasti myös ilman slammausta. Mutta lecan kostuttaminen ensin vedellä, jotta leca ei imisi kaikkea vettä rappauseristeestä liian nopeasti, on suositeltavaa.

OK, mitä työkalua käytät rappauksessa?

Jonkinlainen harja vai?

Ubbe sanoi:
OK, mitä työkaluja käytät rappaukseen?

Jonkinlaista harjaa vai?
Harja käy hyvin :)

Jos aiot asentaa pistorasioita seinään, upota putki ja rasia lecaväggenuun ennen rapausta.

Tiedoksi, ei tarvitse slammata leca-seinää ennen kuin sitä rappataan. Mutta kuten edellinen puhuja sanoi, kastele se hyvin!

roli sanoi:
Harja käy hyvin :)

Jos aiot asentaa sähkörasioita seinään, upota putket ja rasiat lecasieneen ennen kuin rappaat sen.
Hmm, oli hyvä ajatus upottaa kaapelit ja rasiat :) Miksi en ole ajatellut sitä :-[
Tulee tietenkin jatkokysymys siihen, millaista työkalua siihen käytetään?

Mikä laatu rappauslaastia tulisi käyttää?
A, B vai C?

Itse käytän vain A:ta, eli sekoitan hiekan itse.
1 osa laastia ja 3-4 osaa hiekkaa otan yleensä. Toimii varmasti myös, jos otetaan hieman + tai - hiekkaa.

C on varmaan se valmiiksi sekoitettu, johon lisätään vain vesi.

B en oikeastaan tiedä, mitä se tarkoittaa.

Kun kyse on jyrsimisestä, voi vuokrata sellaisen jyrsimen käytännössä mistä tahansa vuokraamosta. Jos ei ole paljon jyrsittävää, saattaa riittää taltta, jolla voi uhrata lekan hakkaamiseen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.