Aion rakentaa seiniä (pienempään rakennukseen), ristikkäiset koolaukset 95+45 ja pohdin paria asiaa.

Mitkä ovat asfaboardin, kipsin ja pelkän tuulensuojapaperin hyvät ja huonot puolet? (Seinät tulevat pystysuorasta puupanelointia.) Arvaan, että se on suunnilleen sama kuin kysyä, mikä uskonto on paras, mutta voi olla hyödyllistä saada joitakin näkemyksiä.

Tarvitsenko tukemista? (Aion laittaa sisälle lastulevyt.)
Mikä on silloin suositeltavaa, vinotukia vai metalli- tai nauhatukia?

Jaa, sitä voi kysyä. On varmaankin niin, että mikään näistä kolmesta vaihtoehdosta ei ole suoraan ylivoimainen, vaan voit oikeastaan valita minkä tahansa. Mutta, hieman etuja ja haittoja kuten minä näen sen:
Tuulipaperi +: nopein asentaa, halvin
Tuulipaperi -: herkin, ei tue mitään
Asfalevy +: painonsa puolesta helppo käsitellä, antaa jonkin verran tukea
Kipsi +: ei pala, antaa paljon tukea.
Kipsi -: painonsa puolesta raskaampi käsitellä

Asfa ja kipsi maksavat varmaankin yhtä paljon. On ollut hieman keskustelua siitä, että kipsi (tai tarkemmin sanottuna paperi) homehtuu. Kuitenkin myös asfalevy voi homehtua.
Sinulla on neljäs vaihtoehto ja se on tuuliverho. Se on kuin tuulipaperi, mutta jonkinlainen muovimateriaali, joten se on paljon vahvempi. Etu siellä on, että saat säänkestävän talon alle tunnissa. Itse en ole testannut tätä, joten minulla ei ole mielipidettä siitä, onko se hyvä vai ei.
Tukea tarvitset varmasti. Kipsin kanssa voit periaatteessa selvitä ilman lisävahvistuksia, mutta mielestäni se tuntuu paremmalta niiden kanssa kuin ilman. Pidän reikänauhasta. Viistoon asennettujen tukikappaleiden kanssa on enemmän työtä eristettäessä, koska pitää leikata ja puuhata. Reikänauhat taas ovat hankalampia asentaa. Täytyy saada ne sopivan kireälle.

Rakensin varaston tuulensuojalevyillä ja reikäsiteillä. Tein niin, että minulla oli vaakasuorassa olevat 45X45 pystyssä olevien 45X145 ulkopuolella. Kiinnitin reikäsiteet niiden väliin, joten ne olivat kokonaan poissa tieltä. Tuulensuojalevy 45X45 ulkopuolella. Sen päälle naulalista ja sitten paneeli.

Onhan olemassa myös Masterboard-niminen tuote. Se on sekä tuulenpitävä, kosteudenpitävä että vakaa samanaikaisesti!
En ole itse kokeillut sitä enkä tiedä mitä ne maksavat, mutta vaikuttavat todella hyviltä!
Minulla on muuten naapuri, joka ruuvasi sementtipohjaisia levyjä varastoon, koska hän aikoi säilyttää polttopuita kyseistä seinää vasten ja halusi välttää hometta tai vastaavaa...

Tässä on masterboard-levy:
www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterb/$file/masterb.pdf

Luulen, että meillä on nyt 5 tai 6 vaihtoehtoa...

DVE

Mikael_L
Jäykistys silloin...
Riittääkö lastulevyt sisäseinällä saadaksesi tarpeeksi jäykistystä?

Kyllä, näin että vastauksia oli, mutta vain ihmettelen vähän, mielestäni niiden levyjen pitäisi olla aika hyödyllisiä.

DVE sanoi:
Onhan olemassa myös jotain, jota kutsutaan Masterboardiksi. Se on sekä tuulenpitävä, kosteudenpitävä että vakaa samaan aikaan!
En ole itse kokeillut sitä ja en tiedä mitä ne maksavat, mutta vaikuttavat erittäin hyviltä!
Se on kyllä älyttömästi kalliimpi kuin muut vaihtoehdot; se on noin viisinkertainen. On varmaan overkill käyttää sitä ulkoseinäverhouksena. Masterboardia pitäisi käyttää kipsin sijasta märkätiloissa tästä lähtien.

...voit liimata puuliimalla reglaraa vasten ja sitten ruuvata. Silloin et pitäisi tarvita lisäjäykistystä. Haluvyöt voi olla mukava jättää pois...
Jos laskisi tämän, voisin arvata, että koko homman voisi laskea kannattavaksi helposti ruuviliimatuilla lastulevyillä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.