Hei! Ajattelin siistiä kellarin seinän, joka näyttää tältä... Miten minun pitäisi edetä? Minkälainen laasti on sopiva? Talo on rakennettu 1951
Kellarin seinä, jossa on vanhaa vihreää maalia ja paljaita laastin alueita, kaipaa korjausta. Kuvattu ilmestyneestä rosoisesta pinnasta.

On vaikeaa välttää, että tämän ajan talojen perusta vetää maankosteutta alhaalta... Sinulla on kuitenkin saumoissa vuotoja melko korkealla, joten uskon, että se täytyy korjata ensin ulkopuolelta vedenpoistolla ja salaojituksella ennen kuin korjaat sisäpuolta.

Se muistuttaa vähän seinää talossamme. Suterräng vuodelta 1977. Seinä on osittain maan alla ja salaojitettu ulkopuolelta Platonilla, ei eristystä. Aloitin raaputtamalla maalin pois seinästä saadakseni "puhtaan" seinän ilman väriä ja sitten tasoitin sen kipsilaastilla ja maalasin silikaattimaalilla. Se toimi hetken, mutta muutaman kuukauden kuluttua aloin huomata pieniä halkeamia, jotka kasvoivat suuremmiksi ja lopulta rappaus alkoi irrota. Kipsilaastin takaa oli aivan märkää.

Aloin selvittää, mistä kaikki vesi voisi tulla, ja tiivistin muutaman halkeaman ulkoisessa rappauksessa sekä laitoin uuden tiivistekerroksen yläpuolella olevalle parvekkeelle varmistaakseni, että vesi ei pääsisi "takakautta" seinään.

Annoin sen kuivua pari kuukautta ja tasoitin sitten uudelleen laastilla jättäen seinän maalaamatta nähdäkseni, mitä tapahtuisi. Kuukauden kuluttua huomasin rapatussa värimuutoksen suunnilleen keskellä seinää, mutta rappaus pysyi paikoillaan. Muutaman lisäkuukauden jälkeen alkoi tulla halkeamia ja osa rappauksesta tuntui irtonaiselta...

Koputin irtonaisen pois ja nyt olen kiinnittänyt tilalle teräsprofiilit levyillä ja ulkopuolelle jatkuvasti toimivan julkisivupuhaltimen, joten olen tehnyt niin sanotusti itse rakennettu Nivell-seinä...

En koskaan päässyt selville, mistä vesi tuli sisään, kaikki näyttää ulkoisesti hyvältä ja outoa on, että kaikki alkoi aina keskeltä seinää. Seinän sisällä ei ole myöskään vesi- tai viemäriputkia...

Koska teimme huoneesta makuuhuoneen, tuntui turvallisemmalta käyttää "Nivell"-ratkaisua, koska seinä aiheutti aiemmin hieman kosteuden tunnetta huoneessa...

Voin lisätä, että seinäni on kevytbetonia, Ytong, ja seurasin kaikkia sääntöjä rappauksen suhteen...

Se kuulostaa ihan sopivan hauskalta Anders😁
Talo on salaojitettu ja platonmatta on olemassa. Seinät eivät ole kosteita, vauriot ovat vanhoja. Muurauslaasti b tai c tai mikä voisi olla sopivaa?

Ajoin C:llä, koska seinä itsessään on niin huokoinen... Sitten se kaatui kuitenkin, joten en voi sanoa, olisiko B-bruk ollut parempi... Luulen, että useimmat suosittelisivat B-bruk:ia...

Tärkeintä kuitenkin on, että seinä voi jatkaa "hengittämistä", joten käytä hyvälaatuista silikaattimaalia maalatessasi!

Putsbruk C tai Hydraulinen kalkkilaasti (jos et poista kaikkea vanhaa aina sorakiven asti)

Pysähdy! Ei koskaan pidä käyttää vahvempaa laastia kuin mitä käytetään alustana. Jos talo on vuodelta -51, seinissä on todennäköisesti kalkkilaasti ja silloin pitää käyttää kalkkilaastia. Jos aiot käyttää jotain vahvempaa (B tai C-laasti), sinun täytyy ensin poistaa kaikki olemassa oleva laasti betonireikäkivelle asti.

Kipsilaasti on täysin väärä valinta kellarissa.

• Tykkään
peppo10
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.