Hei,
Kuinka voimme helpoiten korjata tämän seinän, jossa suuria osia rappauksesta on noin 1-1.5 cm syviä ja noin 2-3 neliömetriä?
Olen kiitollinen kaikista vinkeistä, mitä laastia voimme käyttää seinän valmisteluun tasoitusta varten.

• Rikkinäinen seinä, josta rappaus on pudonnut, paljastaen betonin alla. Rappauslaastin jäänteet ja roskat lattialla.
Tiedän, että monet käyttävät gipsbruk samanlaiseen rappaukseen. Onko se optimaalista, en tiedä. Odota mieluiten vastauksia muilta asiantuntevammilta jäseniltä.

Viimeksi muokattu:
Claes Sörmland
On olemassa kaksi koulua:

1. Kipsibrukkijengi.
2. Cementbaserad fillergänget.

Molemmat toimivat. Olen sattumalta joutunut kategoriaan 2.

Voi toki hioa myös tasoitteella. Se on halpaa. Mutta se kutistuu ajan myötä, joten se harvoin sopii hyvin tämän tyyppisiin korjaustöihin, kun aika on rajallinen.

Minulla oli samanlainen tilanne, käytin husfixiä (casco). Se toimii hyvin ja on helppo työstää. Minun oli hieman syvempi, joten piti laittaa kerroksittain ja odottaa kuivumista välissä. Mutta se painuu alas ajan kanssa, joten täytyy odottaa, että kaikki kerrokset mukaan lukien viimeiset tasoitukset kuivuvat kunnolla. Luulin, että se oli kuivunut minun tapauksessani, joten tein valmiiksi maalareilla siististi ja nätisti. Näytti kuinka hyvältä ja tasaiselta tahansa kun katsoin vinovalossa. Mutta muutaman viikon kuluttua se painui kuitenkin hieman, huokaus. Piti tasoittaa ja hioa leveämmällä, uudella maalareilla ja maalata. Nyt se ei ole painunut enempää ja kaikki on kaksoisvahvistettu kahdella maalikerroksella, mutta en ollut kovin iloinen kun jouduin tekemään uudelleen ja oikein.

Onko kipsi parempaa, en tiedä, mutta kerran monta vuotta sitten korjasin suuria reikiä seinissä toisessa asunnossa kipsillä sekoitettuna karkeaan paikkaukseen ja muistaakseni sekin toimi hyvin.

C
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Voidaanhan sitä putsata myös rappauslaastilla. Se on halpaa. Mutta se kutistuu ajan myötä, joten harvoin sopii tämän tyyppisiin korjauksiin, kun aika on rajallinen.
Kutistuu (enemmän) kuivumisaikana ollakseen tarkempi, mikä on mm. syy siihen, miksi rappaus on laitettava useissa (senttimetri paksuisissa) kerroksissa.

Muut huomioon otettavat seikat:
1. Hinta. Husfix n. 60 kr/kg, kipsirappaus n. 10 kr/kg, kalkkilaasti n. 7 kr/kg.
2. Materiaalien välinen kovuus, joka vaikuttaa halkeiluriskiin, kun materiaalit kohtaavat - mitä enemmän samanlaisia, sitä parempi.
3. Levitys. Kipsi ja sementtifilleri ovat tahnamaisempia, enemmän tasoitetapaisia, mikä voi tuntua helpommalta työskennellä, jos ei hallitse muurauslaastin ominaisuuksia. Samalla voi olla vaikeampaa saada tasainen ja hieno pinta. Myös avoinnaoloaika ja tarttuvuus vaikuttavat levitykseen.
5. Kosteusominaisuudet. Ei ole ajankohtaista tässä, mutta alttiissa paikoissa on otettava huomioon, miten materiaalit reagoivat kosteuteen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.