4 300 lukukertaa ·
15 vastausta
4k lukukertaa
15 vastausta
Seinäasennettava kaiutin ulkoseinässä
Hei.
Rakennan taloa, jossa on yhteensä 240 mm eristystä ulkoseinissä.
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-bb-6w-backbox/bwbb6w/
Onko ongelma asentaa kaksi sellaista ulkoseinään?
Googlaus kertoo, että ne ovat 8,5 cm syviä ja asetan ne OSB:hen, joten joudun kovertaan esille noin 7,5 cm eristystä. Tämä jättää 16,5 cm eristystä ulospäin, riittääkö se?
Huolehdin tietenkin, että vedeneristys pysyy tiiviinä.
Rakennan taloa, jossa on yhteensä 240 mm eristystä ulkoseinissä.
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-bb-6w-backbox/bwbb6w/
Onko ongelma asentaa kaksi sellaista ulkoseinään?
Googlaus kertoo, että ne ovat 8,5 cm syviä ja asetan ne OSB:hen, joten joudun kovertaan esille noin 7,5 cm eristystä. Tämä jättää 16,5 cm eristystä ulospäin, riittääkö se?
Huolehdin tietenkin, että vedeneristys pysyy tiiviinä.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 590 viestiä
Todennäköisesti ei ole ongelmaa, ne eivät ole niin suuria, joten vain pieni pinta-ala seinästä on hieman vähemmän eristetty...B bassebus sanoi:Hei.
Rakennan taloa, jossa on yhteensä 240 mm eristystä ulkoseinissä.
[linkki]
Onko ongelma laittaa kaksi sellaista ulkoseinään?
Googlaaminen kertoo, että ne ovat 8,5 cm syviä ja laitan ne OSB-levyyn, joten tarvitsen noin 7,5 cm eristyksestä pois. Jäljelle jää 16,5 cm eristystä ulospäin, riittääkö se?
Pidän tietysti huolta siitä, että tiivis kerros pysyy tiiviinä.
Kokonaisuudessaan se tietenkin lisää lämmönhukkaa jonkin verran, mutta kylmävuotoja tai vastaavia ei todennäköisesti synny.
Se on syvempi kuin niin 136mm, https://www.bowers-wilkins-custom-id.com/wp-content/uploads/2016/03/BB-6C.pdfB bassebus sanoi:
Jätä sitten backbox pois, jolloin kaiutinrakennelma on pienempi. Sen tehtävä on vain luoda tiivis tila huoneeseen päin ja kompensoida ulospäin katkaistua kosteussulua. Jos rakennat uuden, voit yhtä hyvin vain muodostaa kaiuttimelle sopivan syvennyksen eristeeseen ja tiivistää sen.B bassebus sanoi:
Se mikä minua huolestuttaa on koodi boxin sisällä. Oletan, että jos se olisi täysin eristämätön ulospäin, niin boxi metallissa kylmenee talvella ja sitten se tiivistyy lämpimään ilmaan sisällä.klaskarlsson sanoi:
Mutta toivon, että ulkopuolelle jäävä eristys on riittävän hyvä välttääkseen tämän?
Ne ovat kaksi eri boxia, se mihin olet linkittänyt on 6C ja sitä käytetään pääasiassa kattokaiuttimille, jotka ovat syvempiä.H hapazard sanoi:
Tässä on asiakirja 6W:lle:
https://www.bowers-wilkins-custom-id.com/wp-content/uploads/2016/03/BB-W6.pdf
Tämä on siis jotain tätä kokoista mikä pitäisi asentaa:
https://www.hifiklubben.fi/bowers--wilkins-cwm362-in-wall-kaiutin/bwcwm362wh/
Ok, eli minun ei tarvitse olla huolissani siitä, että kaiuttimesta tulisi jotain kipinöitä/lyhytcircuit/mitä tahansa, mikä voisi johtaa tulipaloon seinässä?H hapazard sanoi:
Ajattelin, että ilman boxia on luultavasti väistämätöntä, että kaiutin "makaa vasten" tiivistysmuovia.
Boxin saan Saksasta ~950:lla, kysymys on, kannattaako aikaa käyttää oman ratkaisun värkkäämiseen.
Nyt tiedän, etten tiedä mitä olet ajatellut laittaa näihin laatikoihin, mutta eikö pari Klipsch AW-650 riitä räystään alle?
Edit: Saatoin ymmärtää väärin ja et halunnutkaan kaiuttimia ulkopuolelle vaan ainoastaan selitit, että kyseessä oli ulkoseinä eristyskysymyksen vuoksi.
Edit: Saatoin ymmärtää väärin ja et halunnutkaan kaiuttimia ulkopuolelle vaan ainoastaan selitit, että kyseessä oli ulkoseinä eristyskysymyksen vuoksi.
Viimeksi muokattu:
Laatikon palosuojaus ei ole tarkoitettu estämään tulipalon leviämistä kaiuttimesta, vaan kompensoimaan sitä, että paloseinä huoneiden välillä (väliseinä/lattia) katkaistaan.B bassebus sanoi:Se mitä olen huolissani, on laatikon sisällä oleva koodi. Oletan, että jos se olisi täysin eristämätön ulospäin, metallilaatikko kylmenisi talvella ja sitten kondensoituisi sisällä lämpimän ilman kanssa. Mutta toivon, että ulkopuolelle jäävä eristys on tarpeeksi hyvä välttämään tämän?
Ne ovat kaksi eri laatikkoa, se jonka linkitit on 6C ja sitä käytetään pääasiassa syvemmille kattokaiuttimille.
Tässä on asiakirja 6W:stä:
[linkki]
Tämä on siis jotain tämän kokoista, joka pitäisi laittaa sisään:
[linkki]
Ok, minun ei siis tarvitse olla huolissani, että kaiuttimesta syntyisi jonkinlaisia kipinöitä/oikosulkuja/mitätahansa, jotka voisivat johtaa seinän palamiseen?
Ajattelen, että ilman laatikkoa on melko väistämätöntä, että kaiutin tulee olemaan "vasten" tiivistyskalvoa.
Saan laatikon noin 950:- Saksasta, kysymys on, onko se ajankäytön arvoista rakennella oma ratkaisu.
Kaiuttimet ovat passiivisia, kuinka usein ne syttyvät tuleen? (Itse olen etsinyt aktiivista subwooferia sisäänrakennettavaksi, mutta se tuntuu melkein mahdottomalta juuri siksi, että ei haluta sisäänrakentaa aina päällä olevaa loppuvahvistinta).
Jos olet kuitenkin huolissasi, voit laittaa vähän lasivillaa kaiuttimen ja höyrysulun väliin.
Mutta jos ne maksavat vain 950 ja ne eivät kasvata paljoa, voi olla helpompaa ostaa backbox. Ne ovat myös eristetty sisäpuolelta, joten voit odottaa hieman korkeampaa eristystä.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 590 viestiä
16 cm eristyksellä en huolehtisi kondenssista lainkaan. Ehkä jos se on 16 mm, mutta sekin riittää yleensä (se mitä minulla on joissakin paikoissa campervanissamme, jonka ulkopuolella on lisäksi peltiä.)B bassebus sanoi:Se mikä minua huolestuttaa, on koodi laatikon sisällä. Oletan, että jos se olisi täysin eristämätön ulospäin, niin peltinen laatikko muuttuisi kylmäksi talvella ja sitten kondensoituu lämpimään sisäilmaan. Mutta toivon, että sen ulkopuolelle jäävä eristys on tarpeeksi hyvä välttämään tämän?
Ne ovat kaksi erilaista laatikkoa, linkittämässäsi on 6C ja sitä käytetään pääasiassa syvempiin katon kaiuttimiin.
Tässä on dokumentti 6W:
[linkki]
Kyseessä on siis jotain tämän kokoista:
[linkki]
Okei, eli minun ei tarvitse olla huolissani siitä, että kaiuttimesta tulisi kipinöitä/oikosulku/whatever, joka voisi aiheuttaa tulipalon seinässä? Ajattelen, että ilman laatikkoa kaiutin väistämättä "lepää" vedeneristysmuovin päällä. Laatikon saan hankittua ~950:-:lla Saksasta, kysymys on, kannattaako tehdä oma ratkaisu.
Sinulla ei ole asennuskerrosta? Minulla on pari CMW7.5, jotka ovat hiukan syvemmällä ulkoseinässä. OSB+gips ja 45 mm asennuskerros puuttui vain 2-3 cm, joten en viitsinyt kovertaa tiivistyskerroksen sisäpuolelta, jossa on 180 mm puhallusvillaa. En ole huomannut mitään ongelmia tähän mennessä, paitsi että ulkoseinästä vuotaa hieman ääntä soitettaessa kovalla äänenvoimakkuudella. 
Onko sinulla mitään asennustiloja vedeneristeen sisäpuolella, vai onko vedeneriste suoraan sisäseinien levyissä kiinni?
Minulla on hieman enemmän eristystä 200+100mm. Joten sain kaiuttimeni vedeneristeen etupuolelle. Tein kuitenkin omat yksinkertaiset laatikot MDF:stä. Sivut + takalevy, annoin seinän OSB:n kanssa toimia etulevyinä, aivan kuten BW tekee.
Kesti pari tuntia yhteensä. Parempi kuin metallinen backbox, ja lähes ilman kustannuksia. Jonkinlainen laatikko tarvitaan, erityisesti kuten itse mainitsit, jotta se ei paina muovia vasten. Jos se alkaa värähdellä kaiuttimen kanssa, koko seinästä tulee kalvo.
Minulla on hieman enemmän eristystä 200+100mm. Joten sain kaiuttimeni vedeneristeen etupuolelle. Tein kuitenkin omat yksinkertaiset laatikot MDF:stä. Sivut + takalevy, annoin seinän OSB:n kanssa toimia etulevyinä, aivan kuten BW tekee.
Kesti pari tuntia yhteensä. Parempi kuin metallinen backbox, ja lähes ilman kustannuksia. Jonkinlainen laatikko tarvitaan, erityisesti kuten itse mainitsit, jotta se ei paina muovia vasten. Jos se alkaa värähdellä kaiuttimen kanssa, koko seinästä tulee kalvo.
Laatikon sisällä oleva lämpötila tulee olemaan melkein sama kuin huoneessa, koska itse kaiutin ei eristä niin paljon verrattuna jäljellä olevaan eristykseen seinässä, ja se on, kun lämpötila laskee kastepisteen alapuolelle, aiheuttaen kondensaatiota, vain hieman lisääntynyt energiavirta seinän läpi, kun sen lämpövastus laskee, mutta sinulla on edelleen sama lämpötilaero sisä- ja ulkopuolen välillä, koska suurin osa lämpövastuksestasi on seinässä ja hyvin vähän kaiuttimessa, lämpötila ei laske paljon laatikossa.
Kun menet läpi diffuusiosulun, voi olla hyvä yrittää sulkea mahdollisimman tiiviisti laatikollasi, se näyttää sinänsä olevan diffuusiotiivis, mikä on hyvä.
Olen rakentanut muovitettuja (diffuusiotiiveys) lastulevylaatikoita kattoon tulevia kaiuttimia varten, mikä on poistanut kolmasosan eristyksestä ullakolta paikallisesti, mikä on samanlainen tilanne, juuri nyt ne ovat kipsilevyn takana ja käyttämättömiä, mutta en ole nähnyt siellä kosteuden jälkiä useiden vuosien aikana, kun ne ovat olleet siellä.
Kun menet läpi diffuusiosulun, voi olla hyvä yrittää sulkea mahdollisimman tiiviisti laatikollasi, se näyttää sinänsä olevan diffuusiotiivis, mikä on hyvä.
Olen rakentanut muovitettuja (diffuusiotiiveys) lastulevylaatikoita kattoon tulevia kaiuttimia varten, mikä on poistanut kolmasosan eristyksestä ullakolta paikallisesti, mikä on samanlainen tilanne, juuri nyt ne ovat kipsilevyn takana ja käyttämättömiä, mutta en ole nähnyt siellä kosteuden jälkiä useiden vuosien aikana, kun ne ovat olleet siellä.
Kiitos kaikista vastauksista!
Minulla on 45mm sääntö asennustilasta, sitten tulee muovi, sitten 195mm lisää eristystä. Ajattelin siis leikata muovin auki, poistaa tarvittavan määrän, sitten teipata paikalle uusi muovi, joka toimii taskuna.
Luulen, että menen Mojjenin ehdottaman mukaan ja käytän MDF:ää. Tarvitseeko minun ottaa huomioon jonkinlainen eristys laatikkoon kuten B&W:n omissa laatikoissa on, vai onko se turhaa tässä tapauksessa?
Minulla on 45mm sääntö asennustilasta, sitten tulee muovi, sitten 195mm lisää eristystä. Ajattelin siis leikata muovin auki, poistaa tarvittavan määrän, sitten teipata paikalle uusi muovi, joka toimii taskuna.
Luulen, että menen Mojjenin ehdottaman mukaan ja käytän MDF:ää. Tarvitseeko minun ottaa huomioon jonkinlainen eristys laatikkoon kuten B&W:n omissa laatikoissa on, vai onko se turhaa tässä tapauksessa?
däm-pull laatikoissa on hyväksi äänelle, mutta jos se eristää liikaa, on vaarana siirtää kastepiste laatikon sisäpuolelle ja laajennettuun diffuusiosulkuun ja näin riskeerata kosteutta laatikossa (ellei laatikon etupuoli, mukaan lukien kaiutin, ole täysin tiivis).
Ajattelin tarkistaa ennen kuin teen jotain tyhmää. Katso liitetty kuva.
Ajatuksena on siis:
1) leikata muovi auki
2) kaivaa 3cm eristettä
3) laittaa uusi muovi, joka menee syntyneeseen reikään ja teipata tiiviisti
4) asentaa laatikko.
Asennustilassa on 45mm eristettä, joten ulospäin on siis 195mm eristettä jäljellä. Kun kaivan 30mm, minulla on siis 165mm eristettä laatikon takana ulospäin, riittääkö se?
Kiitos!
Ajatuksena on siis:
1) leikata muovi auki
2) kaivaa 3cm eristettä
3) laittaa uusi muovi, joka menee syntyneeseen reikään ja teipata tiiviisti
4) asentaa laatikko.
Asennustilassa on 45mm eristettä, joten ulospäin on siis 195mm eristettä jäljellä. Kun kaivan 30mm, minulla on siis 165mm eristettä laatikon takana ulospäin, riittääkö se?
Kiitos!
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 590 viestiä
Kaivertaa 30mm näin pienellä alueella ei vaikuta suuresti kokonaisuuteen.B bassebus sanoi:Ajattelin tarkistaa ennen kuin teen jotain tyhmää. Katso liitteenä oleva kuva.
Ajatus on siis
1) leikata muovi auki
2) kovertaa 3cm eristettä
3) laittaa uusi muovi, joka menee syntyneeseen reikään ja teipata tiukasti
4) asentaa laatikko paikoilleen.
Asennustilassa on 45mm eristystä, joten ulospäin on siis 195mm eristystä jäljellä. Kun kaivertaa 30mm, jää siis 165mm eristystä laatikon taakse ulospäin, riittääkö se?
Kiitos!
Varmista vain, että saat höyrynsulkumuovin tiiviiksi kunnon teipillä, joka kestää ajan myötä, ei mitään "hopeateippiä"
Tepistä minulla on hallussa, tähän mennessä on mennyt 12 rullaaklaskarlsson sanoi:
Se, mistä olen huolissani, ei ole pinta, vaan että saatetaan mennä jonkin "kriittisen rajan" alapuolelle eristyksen paksuudessa tai tuhota sen siirtämällä höyrysulkua niin, että seinään alkaa kertyä kondenssia, joka sitten aiheuttaa kosteusvaurion...?
