Kaikki on aina monimutkaisempaa kuin ajatteli, sanoi parempi puoliskoni.

Meillä on kolme kiinteää vaatekaappia, jotka pitää vaihtaa uusiin Ikea Pax -kaappeihin. Kun suunnittelin, mittasin seinästä, ja uusien piti tulla muutaman cm ulos pidemmälle. Kun aloin purkaa, selvisi pian, että vanhat on rakennettu seinään 8 cm syvälle. Vaatekaapin takaseinä näyttää olevan jopa osa seinän levyä. Tämä on oikeastaan hyvä asia, sillä silloin myös uudet voivat mennä syvemmälle sisään. Kolme vaatekaappia (3x60 cm leveitä) on puristettu pystypuiden väliin. Uudet ovat 3x100. Oletan, että minun on säilytettävä pystypuu. En tiedä miltä se näyttää levyn toiselta puolelta, kuinka pitkä matka on toisen seinän kipsilevyyn, onko se myös tuettu jne.

Miten toimin nyt?

Olen ajatellut siirtää pystypuun 20 cm oikealle? Lisään siis mahdollisia vapaita jänneväliä vähintään 180:sta 200:aan. Työnnän sitten 2x100 seinään ja annan viimeisen 1x100 jäädä nykyisen kipsilevyn ulkopuolelle. Toinen vaihtoehto, jonka näen, on laittaa uusi kipsilevy ja sijoittaa ne ulkopuolelle alkuperäisen suunnitelman mukaan.
 
  • Suljettu ja avattu kaapinovi valkoisessa sisäänrakennetussa kaapistossa seinää vasten, katossa puupaneeli.
  • Seinää, jossa on kaksi ruuvia ja naarmuja, korostettu punaisella piirretyllä ympyrällä. Osa vanhasta rakenteesta paljastuneena kaapin takaa.
  • Vanhan vaatekaapin puinen rakenne, joka on osa seinää; taustalevy ja nauloilla kiinnitetyt kulmat näkyvät.
  • Tyhjä vaatekaapin kolo seinässä, kaapistot purettu, osittain paljastunut kipsilevy. Edessä lankut, joissa kaapin runko oli kiinni.
N nmeden sanoi:
Kaikki on aina monimutkaisempaa kuin ajatteli, sanoi parempi puoliskoni..

Meillä on kolme sisäänrakennettua vaatekaappia, jotka aiotaan vaihtaa uusiin Ikea Pax -kaappeihin. Kun suunnittelin, mittasin seinästä, ja uudet tulisivat muutaman cm ulos.
Kun aloin purkaa, kävi pian ilmi, että vanhat ovat rakenteessa kiinni seinässä 8 cm. Vaatekaapin taustalevy näyttää jopa olevan osa seinän levyä. Se on periaatteessa hyvä, koska silloin uudetkin voivat mennä pidemmälle sisään.
Kolme vaatekaappia (3x60 cm leveitä) ovat puristettu seisovien tukipuiden väliin. Uudet ovat 3x100.
Oletan, että minun pitää säilyttää tukipuu. En tiedä miltä se näyttää levyn toisella puolella, kuinka pitkä matka on jäljellä toisen seinän kipsilevyyn, onko sekin tuettu jne.

Miten toimin nyt?

Ajattelen siirtää tukea 20 cm oikealle? Eli kasvatan mahdollisesti vapaan jännevälin vähintään 180:stä 200:een. Työnnän sitten 2x100 seinään ja annan viimeisen 1x100 olla nykyisen kipsilevyn ulkopuolella.
Toinen vaihtoehto on laittaa uusi kipsilevy ja sijoittaa ne ulkopuolelle alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.
Vastaan myös täällä :rofl: Jos sinulla nyt kuitenkin on 3x100, niin onhan tyylikkäämpää, jos ne linjautuvat keskenään. Eli nykyisen seinän ulkopuolella. Jos alat siirtää tukipuita 20 cm, sinun on myös korjattava kipsilevyt toisella puolella seinää. Tämä voi tarkoittaa, että sinun pitää laittaa kipsilevy uudelleen osiin/koko seinään myös siellä.
 
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Tee lovi kaapin tukipuille?
 
T Tompafix sanoi:
Vastaan jälleen täällä :rofl: Jos aiot kuitenkin laittaa 3x100, niin olisi varmaan tyylikkäintä, jos ne linjaisivat keskenään. Eli nykyisen seinän ulkopuolella. Jos aiot siirtää yhden säännön 20 cm, joudut myös korjaamaan gyprock-levyt seinän toisella puolella. Tämä voi tarkoittaa, että joudut gyprockaamaan osia/koko seinän myös siellä.
Tuhannet kiitokset molemmista vastauksista!!

En kirjoittanut kaikkia yksityiskohtia, jotta ihmiset jaksaisivat lukea. ;)

Ostetut vaatekaapit ovat 3x100. Kuitenkin vain kaksi on 58 syviä, yksi on 35. Yksi on matalampi, jotta terassioven edusta tuntuisi ilmavammalta. Jos sen voi upottaa seinään, ehkä voisi valita syvemmän mallin, mutta yhtä hyvin voi upottaa ne kaksi syvempää ja antaa sen matalamman jäädä nykyisen seinän ulkopuolelle.

Kiitos ajatuksesta, että se voi tuhota toisen puolen. En ollut ajatellut sitä.
Ei ole varmaa, että gyprock-levyt ovat kiinnitetty suoraan sääntöön. Näyttää siltä, että siihen on laitettu lastulevy ja kiinnitetty gyprock siihen. Ensimmäisen viestin kuvassa näkyy kaksi riviä ruuveja, joihin arvelen gyprockin olevan kiinnitetty. Ehkä vain lastulevy on kiinnitetty sääntöön?

Lattiapiirros, jossa näkyy asunnon pohjaratkaisu: makuuhuone, oviaukko, kaapit ja niiden mitat korostettu sinisellä viivalla.
 
Z z_bumbi sanoi:
Tee lovi kaapeissa oleville kehikoille?
Hyvä ajatus. Kiitos!
Se tekee varmaan niin, että et voi käyttää koreja/laatikkoja siinä. Mutta jos pysyt hyllyissä ja vaateripustimessa, niin ehkä?
 
N nmeden sanoi:
Tuhannet kiitokset molemmista vastauksista!!

En kirjoittanut kaikkia yksityiskohtia, jotta ihmiset jaksavat lukea. ;)

Ostetut vaatekaapit ovat 3x100. Kuitenkin vain kaksi niistä ovat 58 syviä, yksi on 35. Yksi on matalampi, jotta olisi hieman ilmavampi terassioven edessä. Jos sen voi upottaa seinään, voisi ehkä pärjätä syvemmällä versiolla, mutta voi yhtä hyvin upottaa kaksi syvempää ja jättää matalamman olemassa olevan seinän ulkopuolelle.

Kiitos ajatuksesta, että se voi pilata toiselta puolelta. En ollut ajatellut sitä.
Ei ole varmaa, että kipsilevyt ovat kiinnitettyinä runkoon. Näyttää siltä, että on laitettu lastulevy ja kiinnitetty kipsilevy siihen. Kuvassa ensimmäisessä viestissä näkyy kaksinkertainen rivi ruuveja, joihin arvelen kipsilevyä kiinnitetyiksi. Ehkä vain lastulevy on kiinnitetty runkoon?

[kuva]
Sitten ymmärrän. Näyttää melkein siltä kuin vaatekaapin takapuoli olisi vielä paikoillaan. Suuret hakaset viittaavat siihen. Ei ole täysin mahdotonta, että kipsi on asetettu suoraan vaatekaapin takapuolelle. Minun talossani he ovat jopa jättäneet kipsilevyn pois vaatekaapista, ilman että itse vaatekaappi on seinän jatke...
Tee niin, että puretaan kaikki ja laitetaan uusia kuvia, niin ehkä keksitään parempi ratkaisu :rofl:
 
  • Tykkään
nmeden
  • Laddar…
Arvostetaan! Päivitys ja lisää kuvia tulee, kun ehtii kokopäivätyön ja vab:n välissä. ;)
 
N nmeden sanoi:
Arvostetaan!
Päivitys ja lisää kuvia tulee, kun ehtii kokopäivätyön ja sairaan lapsen hoidon välillä. ;)
Eikö sitä kutsuta vobbiksi ;)
 
Tai bob? Rakentaminen yhdessä vabb:in ja työn kanssa
T Tompafix sanoi:
Eikö sitä kutsuta vobbiksi ;)
bvobb… jos rakennat myös taukojen aikana, ei oooooole koskaan tapahtunut vobbin aikana
 
  • Tykkään
Tompafix
  • Laddar…
En ymmärrä mitä tarkoitatte... ;)
Sattumalta minulla on nyt ollut enemmän aikaa repiä...

Ajatuksena on edelleen, että kaksi 100x58 cm vaatekaappia työnnetään seinään, kun taas yksi 100x35 vaatekaappi asetetaan olemassa olevan kipsilevyn ulkopuolelle.

Syvyys on 59,5 cm, kun taas vaatekaappien tulisi olla 58 cm. Ajattelen laittaa kaksi 15 mm OSB:ta taakse, laajentaakseni ja stabiloidakseni sekä vaatekaappeja että osittain olohuoneen seinää. Kaksi pystysuoraa? Kaksi vaakasuoraa? Mietin, että vaakasuorat voisivat puristaa turvallisesti reunoilla?

Vasemman kaapin sivu oli siivouskaapin takaosa. Ajattelen laittaa sinne OSB/vaneri/liimapuuta (mikä?) Stabiloidakseni sen. Puren takana olevaan OSB:hen ja kiinnitän yhden vaatekaapin sivun siihen.

Sitten uusi kaappi tulee olemaan pidemmällä kuin edelliset kaappijalustat. Joten täytyy keksiä miten sahaan olemassa olevaa lattiaa...

Rakenteilla oleva kaappitila, jossa on keskeneräinen kehikko. Lattian lähellä näkyy harja ja rikkalapio. Seinään rakennetun kaapinaukon sisällä näkyvät levyt ja työkaluja, keskellä puulaudan vieressä pieni musta jakkara.
 
BirgitS
N nmeden sanoi:
Sitten uusi kaappi tulee ulos pidemmälle kuin edelliset kaappien sokkelit. Joten täytyy keksiä, miten sahata nykyiseen lattiaan..
Eikö olisi helpompaa laittaa masoniittilevyä, lattiakuitulevyä jne. vaatekaappien alle, jotta ne saadaan samalle korkeudelle kuin parketti. Vai onko ongelma kattokorkeuden kanssa?
 
  • Tykkään
nmeden ja 1 muu
  • Laddar…
Kuinka paljon teillä on varaa kattoon asti? Jos lattian korkeus riittää, voit asettaa uuden vaatekaapin levylle, niin sinun ei tarvitse sahata lattiaa. (Toinen pallo @BirgitS oli ensin :rofl:
Voit sekä liimata että ruuvata lyhyillä ruuveilla (etteivät ne tule toiselta puolelta esiin :rofl:) saadaksesi tukevamman seinän.
 
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
237,7 cm kattokorkeus ilman parkettia. Garderober behöver minst 237 mm kattokorkeus för att monteras, enligt Ikea.
Parketti 15 mm korkea.
Joten aika tiukkaa kyllä. :)
 
Viimeksi muokattu:
T Tompafix sanoi:
... Voit sekä liimata että ruuvata lyhyillä ruuveilla (niin etteivät ne näy toisella puolella :rofl:) saadaksesi tukevamman seinän.
Hyvä idea liimata, kiitos. Ajatteletko OSB-levyn lastulevyyn? Onko merkitystä, onko se pysty- tai vaakasuorassa? Tarvitaan luultavasti kaksi joka tapauksessa.
 
N nmeden sanoi:
Hyvä idea liimata, kiitos. Ajatteletko OSB:ta lastulevyyn? Onko sillä väliä, onko se pystyasennossa vai vaakatasossa? Tarvitaan joka tapauksessa kaksi.
Lastulevyyn kyllä. Jos asennat yhden kerroksen pystyasentoon ja toisen vaakatasoon liimalla kerrosten ja lastulevyn välissä, niin siitä tulee hyvä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.