Hei!

Meidän tontilla on erillinen autotalli, noin 45-50 neliömetriä. Aion ottaa noin 25 neliömetriä autotallista ja rakentaa sisäseinän erottamaan toimiston ja autotallin - suurin ongelmani on, etten ole koskaan tehnyt tällaista projektia ennen ja tarvitsen vinkkejä ja neuvoja siitä, miten edetä.

Kuva autotallista: http://cyclone.se/huset2.jpg

Sisäseinä rakennetaan autotallin oven ja ikkunan väliin.

Olen liittänyt kuvia siitä, miltä sisäpuoli näyttää.

Olen lukenut erilaisia ohjeita, esim. Beijer Byggin tarjoaman ohjeen - ja olen ymmärtänyt niin pitkälle, kuinka minun tulee menetellä itse seinän kanssa, mutta autotalli näyttää hieman erilaiselta sisältä.

Betonilaatta, joka ei ole eristetty, aiheuttaa päänsärkyä, ja autotallin seinät lepäävät noin 15-20 senttimetriä korkeilla betonilohkoilla - ja nämä ulkonevat noin 5 senttimetriä autotalliin. Katso liitetyt kuvat, joissa olen käyttänyt redbull-tölkkejä mittareferenssinä, jotta se on helpompi nähdä. Tämä betonireuna on kaikilla seinillä.

Beijersin ohjeiden seuraaminen sisäseinän kohdalla vaikuttaa suhteellisen yksinkertaiselta, mutta betonireuna aiheuttaa ongelman. Miten ratkaisen sen, erityisesti ajatellen mahdollista kosteuskatkoa?

Lattiaan olen ajatellut laittaa Platon ja sitten laminaattilattian (tai IKEAn vastaavia). - mutta täälläkin kohtaan ongelmia betonireunan kanssa - en halua sen olevan näkyvissä, vaan haluaisin rakentaa sen sisään kipsilevyjen tai vastaavien taakse - mutta koska nämä betonilohkot ovat osa perustusta ja seinät lepäävät niiden päällä, olen epävarma.

Joten, tiivistääkseni;

1) Koska rakennan sisäseinän suoraan eristämättömän laatan päälle - pitääkö minun laittaa platon tai vastaava materiaali lattian aluspuun ALLE saadakseni kosteuskatkon suoraan puuhun?

2) Miten minun tulisi kosteussuojata/eristää betonireunat, jos haluan rakentaa ne kipsilevyjen taakse? Epäilen, että muuten saan kosteutta suoraan seinään, mikä ei tunnu hyvältä aloittelijalle...

Seinän rakentaminen ja kipsilevyjen asettaminen suoraan näihin (koko korkeudelle - lattiasta kattoon) niin, että betonireunat jäävät kipsilevyjen taakse on mahdollista, mutta olen hieman huolissani kosteudesta (jos se ei ollut ilmeistä, haha).

3) Jos valitsen rakentaa betonireunat kipsilevyjen taakse (onhan se mahdollista, kysymys on oikeastaan vain MITEN) - pitäisikö minun ensin rakentaa sisäseinän kehikko, asentaa lattia ja sitten laittaa kipsilevyt (niin, että lattia menee niiden alle) ja lopuksi asentaa lattialistat - vai kuinka olisi helpoin (ja paras) tapa tehdä se?

Vinkkejä? Neuvoja? Kokemuksia? Apuanne tarvitsen!

Kiitos etukäteen!

• Betonireunus autotallissa, jossa kaksi Red Bull -tölkkiä referenssinä korkeudelle. Betonireunus on noin 15-20 cm korkea ja työntyy sisään.
  • Betonireuna autotallissa, jossa kaksi Red Bull -tölkkiä osoittavat betonireunan korkeuden ja seinän. Tölkit auttavat mittakaavassa.
  • Sisäkuva autotallista, jossa näkyy betonielementti seinän alaosassa, referenssiksi sijoitettuja energiakoteloita ja ikkuna ylhäällä.
  • Garageen sisäseinä, jossa on ikkuna ja siniharmaa viimeistely. Ikkunan alla roikkuu johto. Seinää suojaava leikelista näkyvissä.
Aina on hankalaa, kun alkaa miettiä, miten saada asiat kuntoon.

Minä olisin varmaankin tehnyt näin:

1. Laita 70 mm lattiasääntö lattialle yhdessä alushuopapaperin kanssa ja kiinnitä se naulatulpilla.

2. Kiinnitä kattosääntö suoraan lattiasäännön yläpuolelle. Tämä on kuitenkin hieman pidempi kuin lattiasääntö betonireunojen vuoksi.

3. Aseta seinäsääntö betonireunan päälle yhdessä alushuopapaperin kanssa ja kiinnitä se seinään ja kattosääntöön.

4. Laajenna juuri kiinnitettyä seinäsääntöä alareunasta niin, että se tulee enemmän tai vähemmän betonireunan tasoon.

5. Kiinnitä nyt lyhyt sääntöpalikka tähän laajennukseen lattiasääntöä vasten, ja jos haluat olla erityisen tarkka, aseta alushuopapaperi betonireunan vasten.

6. Aseta muut säännöt haluttuun cc-etäisyyteen 300/450/600

Onnea...

/PC

Hei,

Kiitos sisäseinän palautteesta! Luulen, että se tehdään juuri sillä tavalla! :-)

Mitä mieltä olet(te) siitä, että asettaisimme seinätolpat betonireunojen päälle ympäriinsä ja kiinnittäisimme kipsilevyt lattiasta kattoon betonireunojen peittämiseksi kipsilevyjen taakse? Pitäisikö minun laittaa puusauma (syllpapp) betonireunan ja kipsilevyn väliin myös, vai aiheuttaako se jonkinlaisen kosteusriskin ulkoseinän ja kipsilevyn väliin? Voiko sen ratkaista jollakin muulla tavalla siinä tapauksessa?

Miten ratkaisen sen lattian kanssa sitten? Asettelenko lattian ensin ja annan kipsilevyjen mennä katosta asennetulle lattialle (ja peitän betonireunat samalla), vai pitäisikö minun huolehtia kipsilevyjen asettamisesta ennen kuin edes mietin lattiaa?

Miten sitten ratkaisen Platonin lattialle? Taitetaanko se "ylös" kipsilevyn taakse siinä tapauksessa, vai onko "vähemmän väärin" antaa sen nousta hieman kipsilevyn ja lattian välistä ja peittää se lattialistalla, kun kaikki seinät ovat valmiita?

Kuten sanottu, olen täysin tietämätön tällaisissa asioissa - mutta olen vakuuttunut, että saan projektin maaliin, kunhan tiedän MITEN asiat pitää tehdä sen selvittämiseksi, että asiat tehdään mahdollisimman oikein. :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.