L
Hei kaikille!

Olen ajatellut poistaa noin 2 metriä seinää keittiön ja olohuoneen väliltä viikonloppuna. Haluaisin toisen lausunnon siitä, mitä ajattelette sen turvallisuudesta. Olen saanut arvion rakennusinsinööriltä, joka sanoo, että se ei ole kantava, mutta koska se tuntuu aika radikaalilta ratkaisulta (ja olen vähän huolissani), ajattelin kysyä myös täällä.

Olen liittänyt mukaan pohjapiirroksen, jossa olen merkinnyt oranssilla sen seinän osan, jonka aiomme poistaa. Talon teknisessä kuvauksessa ei ole mitään täytetty kohtaan "sisäseinä kantava", mutta se, mikä tekee minut hieman huolestuneeksi, on piirustus merkitty "leikkaus", joka näyttää talon profiilissa ja sisältää sen sisäseinän, joka kulkee koko talon läpi. Se saa minut ajattelemaan, että se voisi olla tärkeä jollain tavalla?

Kiitollinen ajatuksista! :)

Pohjapiirros, jossa on oranssilla merkitty poistettava seinä keittiön ja olohuoneen välissä. Rakennuksen eri osia korostettu.

Rakennuksen pohjapiirros ja leikkauskuva, jossa näkyy määrittelemättömäksi tarkistettava sisäseinä keittiön ja olohuoneen välillä.

• Sivu teknisestä kuvauksesta, joka on osa rakennuksen asiakirjoja, kansiossa. Teksti käsittelee rakennuksen materiaaleja ja rakenteita.
Se ei ole kantava, jos piirustus pitää paikkansa. Fackverkstakstolen on vapaasti kantava. Varmuuden vuoksi voit mennä ullakolle tarkistamaan, että kattotuolit näyttävät samalta kuin piirustuksessa.

• Tykkään
lindskogaren
  • Laddar…
Samaa mieltä f91jsw:n kanssa. Ja jos olet silti epävarma, voit joko vahvistaa kyseisiä kattotuoleja hieman ja/tai asettaa lankun/palkin poikittain kyseisten kattotuolien hanahirsien yli ja ripustaa ne palkkiin. Tämä toimii samalla tavalla kuin palkki sisäkaton kohdalla, mutta sillä erolla, että sinun ei tarvitse nähdä palkkia katossa.

• Tykkään
lindskogaren
  • Laddar…
On hyödytöntä vahvistaa hanbjälken fackverkstakstolissa, se ei kanna mitään pystysuuntaista kuormitusta (muita kuin sisäkaton paino).

Hanbjälke ottaa tietysti myös kuorman vastaan. Muutenhan sen olisi voinut korvata 6 mm listalla...

Koska ei ole mitään tietoa "kannattavasta sisäseinästä", mutta siinä lukee, mitä "muut sisäseinät" sisältävät, viittaa kuitenkin siihen, että kattoristikko pystyy kantamaan katon, vaikka seinä purettaisiin.

Hanapalke ei kanna pystysuoraa kuormaa, vain vaakasuoraa vetokuormaa. Hanapalkeen alapuolella olevalla ei ole merkitystä ristikon lujuuteen. Periaatteessa hanapalkeen voi korvata vaijerilla. Ihannetapauksessa, käytännössä se kuitenkin kantaa sisäkaton ja eristyksen kuorman. Ihanteellisessa ristikkorakenteessa ei ole momenttikuormia, vain veto- tai puristuskuormia solmujen välillä.

Mutta vinotukien/sisatukirakenteen kattoristikossa on oltava jotain, mihin "seisoa", jotta se voi auttaa ylärimaa?
Vai tarkoitatko, että ne yksinkertaisesti toimivat ristituina, jotka estävät ylärimaa taipumasta keskeltä?

Ulkopuoliset vinotukirakenteet "seisovat" solmukohdassa hanbjälkenissä ja sisäiset vinotukirakenteet, jotka ottavat vastaan vetokuormia. Ulkopuolisen vinotukirakenteen kuorma siirretään siis nockeniin ja ulos räystääseen, ei alaspäin kuten hanbjälkenin taivutusmomentti.

L
Kiitos paljon vastauksista, yhdessä rakennusinsinöörin vastauksen kanssa tuntuu rauhalliselta!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.