Olen juuri saanut valmiiksi takan paikan remontoinnin olohuoneessamme. Ennen takka (norjalainen vanha valurautatakka 30-40-luvulta) sijaitsi aivan seinän vieressä, joten olen rakentanut kaksoiskipsin ja asettanut laattoja siirtääkseni sen hieman seinästä pois (katso kuva).

Nyt olen kuitenkin törmännyt siihen, ettei oikeita mittoja enää löydy takkamyyjiltä. Todennäköisesti on tullut uusi standardi ja tarjolla on vain putkia, joissa on 120- ja 150 mm. Takkani putki on 170 mm ja tarvitsen putken, joka on 300 mm pitkä ja 170 mm toisessa päässä ja 175 mm toisessa päässä; putki työnnetään sitten muurauksen kaulukseen ja takkaan.

Mitä minun pitäisi tehdä nyt? Olen soittanut peltiseppiin, mutta kiinnostus näyttää olevan vähintäänkin viileä tähän. Onko olemassa jonkinlaisia joustavia putkia, joita voisi kiristää puristimella tai vastaavalla? Aikaisempi putki, joka meni suoraan takasta seinään, ei ollut tiivistetty ollenkaan, vaan luonnollinen veto näytti hoitavan asian.

Pitääkö olla jotain erityismateriaalia? Käykö tavallinen 0,9-musta pelti?

Muutama kuva selventämään:

Kamin_1.jpg
1, Tältä takka näytti aluksi, suoraan seinää vasten

Kamin_2.jpg
2, Kiinnitys seinää vasten. Takan putken "muhvi" pujotettiin seinän putken päälle.

Kamin_3.jpg
3, Sekava kuva siitä, miltä uusi takkapaikka näyttää.

Kamin_4.jpg
4, Nyt takka etualalla pitäisi kiinnittää seinäputkeen. Puuttuu 30 cm.

Vähän jälkiseuranta. Pitkän etsinnän jälkeen, kun yritin löytää peltiseppää, joka olisi halukas tekemään työn, menin remonttivarastoon ja löysin vanhan kamiiniputken oikeassa koossa. Yksi kierros kulmahiomakoneella, niin se oli oikean pituinen ja kaikki kohdillaan. Vinkki on siis tarkistaa remonttiyrityksiltä tai talonylijäämäkaupoista, joilla voi olla vanhoja mittoja varastossa.

Kaminrr.jpg

Eikö olekin hienoa kierrättää materiaalia? Se antaa niin hyvän tunteen, tiedät että se on hyvä asia ja usein se on hyvä myös kukkarolle!

Joo, se oli hieno. Maksoi 200:- ja sopi kuin nakutettu. Lisäksi valuraudasta eikä mistään höpsähtäneestä kylmävalssatusta levystä. ;)

Tyylikäs kulma, jonka teit!

Ha-ha, kiitos!

Se oli pahin työ mitä olen tehnyt luulisin. Kesti kolme päivää kaikkien mittaus- ja kynnysvirheiden vuoksi. Siinä rakennuksessa oli peikkoja, voin luvata... mutta siitä tuli ihan ok.

Jos jollain on vinkkejä jonkinlaiseen lattialastalistaan, joka peittää 20mm, olen ikuisesti kiitollinen! :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.