Hei. Meillä on talo, joka on rakennettu -58 ja laajennettu noin 70-71. Lämpöä saamme pellettipolttimella, joka on vanhassa, muutetussa puukattilassa ja toimii erinomaisesti. Kysymykseni liittyy savupiippuun, joka kulkee keittiön läpi vanhassa osassa; Olen poistanut rapatun pinnan savupiipusta ja tuonut tiilet näkyviin keittiössä kahdella puolella (muut kaksi puolta ovat hallin ja olohuoneen puolella, jossa ne ovat edelleen rapattuja ja tapetoituja). Olemme asentaneet takan olohuoneeseen noin 1/2 vuotta sitten, ja nuohooja on testannut kanavan, eikä siellä ollut mitään ongelmia. Kysymys: Onko ok poistaa rappaus savupiipusta vuotojen kannalta, eli voiko se alkaa vuotaa nyt, kun rappaus on poistettu? Onko rappauksella sellainen tiivistävä vaikutus, että siitä tulee "vaatimus" tiiveyden saavuttamiseksi?
Vielä yksi kysymys: Se haisee muurauslaastilta/kalkilta (tai vastaavalta, ei homeelta), eikä se tunnu katoavan... Olen vain pessyt tiilet harjalla ja vedellä, ja ne näyttävät todella hyvältä. Tarvitseeko minun laittaa jokin tiiviste/primeri/öljy tai vastaava, jotta haju katoaisi?
Kiitos etukäteen!
 
Sinun olisi pitänyt kysyä nuohoojalta ennen kuin poistit rappauksen. Olen melko varma, että paloturvallisuussyistä lämmitykseen käytettävien savupiippujen pitää olla rapattuja. Ehkä voit saada poikkeuksen, mutta vain nuohoojasi tietää sen.
 
Henningelvis Henningelvis sanoi:
Sinun olisi pitänyt kysyä nuohoojalta ennen kuin poistit rappauksen. Olen melko varma siitä, että savupiiput, joita käytetään tulisijana, tulisi olla rapattuja paloturvallisuussyistä. Ehkä voit saada poikkeuksen, mutta sen tietää vain nuohoojasi.
Ei ole mitään vaatimusta, että sen on oltava rapattu. Liukuvalaminen tai sisäputki riittää tekemään sen tiiviiksi.
Kuitenkin, jos poistetaan rappaus olemassa olevasta hyväksytystä savupiipusta, on syytä ottaa yhteyttä nuohoojaan koeponnistusta varten.
 
  • Tykkään
Henningelvis
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis sanoi:
Sinun olisi pitänyt kysyä nuohoojalta ennen kuin poistit rappauksen. Olen melko varma, että takkojen, joita käytetään tulipalossa, tulisi olla rappattuja paloturvallisuussyistä. Ehkä voit saada poikkeuksen, mutta sen tietää vain nuohoojasi.
Kysyin nuohoojalta, joka testasi savupiipun, ja hän sanoi, ettei ole vuotoriskiä, niin kauan kuin kanavat ovat kunnossa... ja hän sanoi, että ne olivat. Hän on myös rauhoittanut huoleni siitä, teinkö mahdollisesti virheen, hänen mukaansa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Ehkä pitäisi mainita, että rappaus on poistettu niiltä kahdelta puolelta, jotka avautuvat keittiöön päin, ja savukanavat kattilasta ja kamiinasta avautuvat eteiseen ja olohuoneeseen, ja siellä rappaus on edelleen.
 
  • Tykkään
Henningelvis
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.