Sitten oli aika ensimmäiselle todelliselle takaiskulle projektissa...
Huomasimme tänään, että perustuksen lankku yhdessä talon kulmassa on todella laho. Talo on vuodelta 1930 ja siinä on kolme kerrosta (tai ehkä 2,5 kerrosta on oikeampi, kalteva katto ylimmässä kerroksessa) plus kellari, rakennettu pystyhirsillä. Mitä olen nähnyt pystylankuista tähän mennessä (en ole halunnut purkaa liikaa tänään), ne eivät vaikuta kovin huonokuntoisilta. Kuitenkin alakerran lattiapalkit eivät todennäköisesti ole kovin hyvässä kunnossa siinä kohdassa, missä ne lepäävät perustuksen lankun päällä.
Periaate lankkujen vaihtamiseen ei ole kovin vaikea: tuetaan palkisto kellarissa. Tuetaan seuraava palkisto sen yläpuolella, irrotetaan paneelia hieman ylempää, kiinnitetään palkki vaakasuunnassa lankkujen yläpuolelle mahdollisten vaurioiden yläpuolella pystylankuissa ja nostetaan/tukitaan se. Sitten "vain" vaihdetaan puut.
Kaksi vaihtoehtoa:
1. Ulkoistaa työ.
Onko jollain hyvää vinkkiä luotettavasta rakennusfirmasta Göteborgin alueella, joka voisi ottaa tällaisen työn vastaan? Onko jollain arviota hinnasta (pois lukien kaikki päällysteet, ulko- ja sisäpuolella)?
2. Tehdä itse.
Olemme näppäriä ja tarmokkaita, joten en oikeastaan epäile, ettemmekö pystyisi tekemään sitä, mutta kysymys on, onko meillä aikaa (varsinkin kun on suhteellisen vastasyntynyt poika, joka vaatii tietyn ajan), ja onhan aina riski, että arvioi oman kykynsä väärin. Lisäksi olen hieman epävarma siitä, kuinka toimia lattiapalkkien kanssa, jos niiden päät ovat lahoja. Onko järkevää liittää ne? Näin korkean talon kanssa tuntuu siltä, että on melko paljon painoa, jonka täytyy tukea työn aikana, joku joka tuntee olevansa valmis mitoittamaan tuetuksen?
Olen asettanut tukea lattia-orsille, jotka notkahtivat hieman.
Seuraava askel on tukea itse ulkoseinän. Mitä voisi painaa noin 6 m (10 m seinän pituisella) kaksikerroksinen runkotalo tiilikatolla?
Onko kenelläkään vinkkejä firmasta, joka voisi olla kiinnostunut ottamaan tämän projektin? Rakennusvauriotekniikka Hälsingborgissa näyttää tekevän tämän tyyppisiä töitä, lähetän sinne sähköpostia, mutta paikallinen firma voisi olla helpompi.
Mikä tahansa vakavasti otettava rakennusfirma selviää tällaisista töistä, ei kovin vaikeaa mutta yleensä vie vähän aikaa vaihtaa syll. Joten soita paikalliselle käsityöläiselle, josta olet kuullut hyvää, ja kysy, voiko hän tulla katsomaan työtä. Se on täysin ilmaista, ja saat vastauksen, mitä se voi maksaa.
Joo, eihän se ole rakettitiedettä, eikä minulla oikeastaan ole mitään ongelmaa tehdä sitä itse (lukuun ottamatta aikaa). Ongelma on juuri löytää paikallinen vakavasti otettava käsityöläinen. En ole koskaan aiemmin tarvinnut sellaista ja kun otetaan huomioon, mitä täällä on tehty ennen kuin ostimme talon, en todellakaan halua riskeerata palkkaamalla ketään niistä, joita paikalliset yleensä käyttävät...
Syy siihen, että alaohjauspuu on huonontunut, on se, että autotallin katolle on valettu, joka on samalla tasolla kellarin seinän kanssa ja siten alaohjauspuu on jäänyt sisään.
Valu on lisäksi haljennut ja siitä puolet on jo poissa (olen irrottamassa loput).
Kuitenkin haluaisin tehdä uuden valun, jotta saisin autotallin katolle kaltevuuden ennen kuin laitan parruja sen päälle, jotta se olisi terassi. Kysymys onkin, miten tehdä se parhain mahdollinen tapa, jotta ei vahingossa pilaisi alaohjauspuuta taas. Koska tarvitsen noin 4 cm korotuksen enintään, voisin valaa harjanteen kellarin seinän päälle (5 cm) ja laittaa alaohjauspuun, joka on vain 5 cm korkeampi kuin nykyinen 10 cm. Vai ajattelenko väärin? Ja voiko niin pienen korotuksen valaa hyvin (paitsi että se on hankala, koska talo on "hieman" edessä)?
/Andreas
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.