Olen rakentamassa terassia uima-altaan ympärille, jossa olen sijoittanut altaan suojan rullan laatikkoon, joka upotetaan terassiin. Laatikko on suuri, 360 cm x 50 cm. Kansi koostuu terassilaudoista ja tavoitteena on, että se on "näkymätön" kun se on suljettu. Koska terassilaudat ovat vain pienellä raolla toisistaan, mietin, miten voisin tehdä laatikon avautumisesta 90 astetta mahdollisen, ja suljettuna terassikuvio ei katkea laatikon kannen kohdalla? Epäilen, että tarvitsen jonkinlaisen saranan, joka avaa JA nostaa? Jonkinlainen kleppisarana? Koska kansi on painava (n. 30 kg), ajattelin asentaa kaksi kaasujousta à 150 N.

Tein kaksi suurta luukkua/ovea appivanhempien terassille päästäkseni septitankkeihin, jotka peitin rinteen yli muutama vuosi sitten. Ei ollut suurempia ongelmia tehdä rakenteesta upotettua ja "täysin" näkymätöntä lukuun ottamatta luukkujen kahvoja https://www.xlbygg.se/produkt/luckhandtag-massing-55420-millers-76x53mm/? Katson, mitä saranat käytin. Ei ollut mitään hokkuspokkusta. Palaan asiaan.

• Tykkään
Chabo73
  • Laddar…
U
Klaffisaranat ovat melko kömpelöitä. Jos kuitenkin aiot käyttää kaasujousia, katsoisin piilotettuja saranoita ulko-oville. Ne ovat eräänlainen liikkuva saranatyyppi.

Toinen vaihtoehto on asentaa palkit luukun päätyihin pyörivän sisäänkäyntioven (eng. pivot door) tapaan, mutta se vaatii, että itse luukku on melko jäykkä.

• Tykkään
Oskar Dalkvist
  • Laddar…
Luukkujen koot olivat noin 65x90 cm kappaleelta. Tein yksinkertaisesti niin, että annoin terassin laudan, joka on lähellä saranoita, olla helposti irrotettava. Poraamalla tein reiät ruuville ja upotin ne, jotta terassiruuvi pitää vain kevyesti laudan paikallaan. Ruuvit irrotetaan, kun kaivoja tyhjennetään. Lauta peittää yksinkertaiset saranat, jotka kiinnitin tukipalkkiin ja luukkuun. Tämä ratkaisu ei todennäköisesti toimi sinun projektissasi, koska luukkua tullaan avaamaan huomattavasti useammin.

U Swetox sanoi:
Klaffisaranat ovat melko kömpelöitä. Jos sinulla on kuitenkin kaasujousia, katsoisin piilotettuja ulko-oven saranoita. Se on eräänlainen lamellisarana.

Toinen vaihtoehto on laittaa tangot luukun päätyihin kuten pyörivään sisäoveen (eng. pivot door), mutta se vaatii, että itse luukku on melko jäykkä
Kiitos vinkistä! Katsoin joitain piilotettuja saranoita ja aion tutkia vähän lisää...

Olen katsonut "pianohengselen" jotka ovat pitkänomaisia. Koska laatikon kansi ei tule kiinnittymään laatikkoon, vaan tralliin, mietin voiko kannen kiinnittää sellaisilla hengsellä trallin sivuun (28 mm). Epävarma siitä, onko se liian heikko kestämään 30 kg painon, toisaalta paino jakautuu 3,6 m - ja kevennetään kaasujousella.

Vaihtoehtoisesti voi jättää tekemättä sitä luukkuna ja käyttää vain kantta, jonka voi nostaa pois/päälle tarpeen mukaan. Silloin on helpompi tehdä se piiloon, paitsi että tarvitset jonkinlaisen upotetun kahvan tai köydenpätkän molempiin päihin, jotta pääset käsiksi ja voit nostaa. Minulla on sellainen luukku, jotta pääsen käsiksi uima-altaani ylivuotoputkeen, mutta se luukku on tietenkin paljon pienempi.

Kellarinluukun saranat katsoisin

• Tykkään
keneng
  • Laddar…
(Jos olen ymmärtänyt kysymyksen oikein) :)

@Chabo73
Aion rakentaa täsmälleen saman asian meidän uima-altaan ympärille ja olen utelias, miten se onnistui. Onko sinulla kuvia ja tietoa siitä, miten teit sen?
Myös utelias, millaisen låda olet upottanut. Olen yksinkertaisesti rakentanut fack urgrävt maahan alle, regler avulla niin että se myös dränerar.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.