4 106 lukukertaa ·
2 vastausta
4k lukukertaa
2 vastausta
Sandwichelementti perinteisen katon sijaan
Olen parhaillaan suunnittelemassa uutta rakennusta itselleni ja vaimolleni ja pohdin rakennusmateriaalien valintaa.
Ajattelemme tavallista 1 1/2 kerroksista 8×15 m taloa, jossa on harjakatto. Eli avoin katonharjaan asti 2/3 osassa taloa.
Olen kiinnostunut SIP:stä ja sandwich-elementeistä. Jos suunnittelen muurattuja ulkoseiniä, kannattaako tutkia mahdollisuutta "SIP kattoon"?
Onko se kustannustehokkaasti perusteltua? Tietääkö joku, mihin hintaan se voisi asettua?
Kiehtovaa siinä on tietenkin tiiviys ja lyhyt asennusaika.
Ajattelemme tavallista 1 1/2 kerroksista 8×15 m taloa, jossa on harjakatto. Eli avoin katonharjaan asti 2/3 osassa taloa.
Olen kiinnostunut SIP:stä ja sandwich-elementeistä. Jos suunnittelen muurattuja ulkoseiniä, kannattaako tutkia mahdollisuutta "SIP kattoon"?
Onko se kustannustehokkaasti perusteltua? Tietääkö joku, mihin hintaan se voisi asettua?
Kiehtovaa siinä on tietenkin tiiviys ja lyhyt asennusaika.
Olen saanut tarjouksen noin 1400kr/m² ilman ALV:ia.
Katson jotain vastaavaa.
Jos kustannukset ovat etusijalla - en usko, että se on ratkaisu.
Jos halutaan saavuttaa alhaiset asennuskustannukset = kyllä
Jos halutaan saavuttaa kompakti katto (matalat rakennuskorkeus) = kyllä
Ei homehdu tai "mätäne" - tulevaisuus näyttää sitten ovatko ne yhtä tehokkaita 50 vuoden kuluttua...
Itse katselen ratkaisua Kingspanilta https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/sandwichelement/takpaneler
Mutta minulla on rajoituksia kattokorkeudessa.
Moderni eristys (esim. PIR) on erittäin tehokas eriste.
Mutta on olemassa vieläkin tehokkaampaa eristystä, jossa 60 mm vastaa noin 150 mm PIR, joka vastaa noin 300 mm Gullfiber.
Jos kustannukset ovat etusijalla - en usko, että se on ratkaisu.
Jos halutaan saavuttaa alhaiset asennuskustannukset = kyllä
Jos halutaan saavuttaa kompakti katto (matalat rakennuskorkeus) = kyllä
Ei homehdu tai "mätäne" - tulevaisuus näyttää sitten ovatko ne yhtä tehokkaita 50 vuoden kuluttua...
Itse katselen ratkaisua Kingspanilta https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/sandwichelement/takpaneler
Mutta minulla on rajoituksia kattokorkeudessa.
Moderni eristys (esim. PIR) on erittäin tehokas eriste.
Mutta on olemassa vieläkin tehokkaampaa eristystä, jossa 60 mm vastaa noin 150 mm PIR, joka vastaa noin 300 mm Gullfiber.
Klikkaa tästä vastataksesi