Aion rapata savupiipun ja olen saanut tietää, että muuraus-/rappauslaasti B + sammutettu kalkki on se, mitä minun pitäisi käyttää. Mutta mitä on "sammutettu" kalkki ja kuinka paljon sitä pitäisi olla suhteessa laastiin?

Miksi se ei ole sytytetty?
8-)

Jos menet ammattilaisliikkeeseen (oikea henkilökunta, ei finniset kakarat), he ottavat esiin säkin valmiiksi sekoitettua rappaustyön laastia, jossa on "oikea" sekoitus kalkkia ja sementtiä, eli "kc-laasti".

On vaikea kuvitella, että sekoittaisit sammutettua kalkkia b-laastiin, sillä silloin muutat sideaineiden osuutta, eikä se ole enää b-laasti.

Sivustolla www.finja.se luen, että KC-laastia pitäisi käyttää pinnoilla, jotka on jo rappattu KC-laastilla. Mutta minulla ei ole aavistustakaan siitä. Kuinka tärkeää se on, luuletko?

Sammutettu kalkki on olemassa jotain nimeltä.. Sitä kutsutaan myös etana-dynamitiksi koska se laajenee valtavalla paineella reagoidessaan veden kanssa.

fremag sanoi:
Osläckt kalk finns det något som heter.. Kallas äve snigeldynamit för det expanderar med ett enormt tryck när det reagerar med vatten.
Osläckt kalk är rättare sagt bränt kalk ;). Man bränner kalksten och får bränt kalk av det och sedan släcks den brända kalken med vatten och därför heter den släckt kalk :)
Om den kan spränga stenar vet jag ej men het blir det när man släcker bränt kalk.
gaia

Valitettavasti näyttää siltä, että ne, jotka osaavat brukia, ovat lähteneet lomalle. :)

Se brukin kanssa on hieman hankalaa. On olemassa KC-bruk, joissa KC ei ole nimen alussa, kuten maxit sepro 135, joka on C-bruk. Se pitäisi pohjustaa vahvemmalla brukilla.

Valitettavasti maxitin verkkosivusto ei ole erityisen toimiva, mutta jos etsit muurauslaastia tai jotain muuta, löydät tuotteita, jotka eivät näy suorissa linkeissä.

Sammutettu kalkki on kuin sementti (normaalisti portlandsementti) sideaine, ja sideaineen osuus määrää brutin vahvuuden.

Milloin käyttää sementtiä tai kalkkia on minulle arvoitus, ja tuotteita on varmasti satoja erilaisia, mutta kannattaa kysyä ammattilaiselta. Sain pitkän esitelmän sekoitussuhteista jne., kun minun piti korjata savupiippu.

Henkilökohtaisesti valitsisin maxitin tuotteet, koska koen ne paremmiksi, mutta en voi todistaa sitä. Se on puhdas tunne.

Kalkkilaasti on luultavasti se, mitä aiot tehdä. Sammutettu kalkki on osa kalkkilaastia, jota voi myös ostaa valmiina, mutta silloin maksat kalliisti sorasta, vähän kuin ostaisit valmiiksi sekoitettua kuivaa betonia, ostetaan portlandia mutta enimmäkseen soraa hieman kalliimmalla hinnalla.

Voit sekoittaa kalkkilaastin itse sammutetusta kalkista ja sorasta. Kokeile, mikä sopii parhaiten käyttötarkoitukseesi, yksinkertaisena sääntönä on yleensä 20 tilavuusprosenttia kalkkia ja loput hienoa soraa. Joskus sekaan lisätään myös hieman kalkkikiveä.

Tarkalleen kuinka sinun tapauksessasi tulisi toimia, voi (vanhempi) muurari varmasti neuvoa.

Kalkkilaastia käytetään yleensä vanhemmissa muurauksissa, joissa on jo kalkkilaastia.

OK, kuva selkeytyy mutta...

...savupiippu pitäisi mielellään puhdistaa.
Savunpoiston osaan, mutta miten puhdistetaan kaikki se tahmea aine, joka voisi estää laastin tarttumisen niin hyvin - ellei ole niin pieni, että voi ryömiä savupiippuun? Onko jollain Joulupukin puh.nro?
::)

Nyt se alkaa selventää vähän enemmän.

Tarkoitatko, että aiot sekoittaa b-laastia perustuen sammuttuun kalkkiin?
Nimittäin voi sekoittaa puhtaalla sementillä tai sekoitetulla sementillä ja kalkilla.
Jotta se olisi vielä monimutkaisempaa, on olemassa hydraulista ja ei-hydraulista kalkkia.

Pienille määrille helpoin tapa on ostaa valmiiksi sekoitettu laasti, mutta jos aiot tehdä paljon, sekoitetaan itse. Joka tapauksessa tarvitset oikean neuvon/reseptin.

Luulin, että aiot rapata savupiipun ulkopuolta.
Nyt se on sisäpuolella, eikä rapausta ole hyväksytty korjausmenetelmäksi, olen kuullut.
Jos haluat sen tyyppihyväksytyksi, sen tulisi olla tyyppihyväksytty (kallis) keraaminen massa.

Mutta nuohousmestarini sanoo, että savupiipun rappaus on ihan kunnossa. Pääasia on, että kanavien välistä tulee tiivis, kun hän sitten koeponnistaa sen...
Kuka sanoo, että savupiipun sisärappaaminen ei enää ole OK, jotta se hyväksytään? Viisi vuotta sitten savupiippumme rapattiin taitavien käsien herrasmiesten toimesta. Savupiippu hyväksyttiin. Piippu, jonka aion nyt rapata, sijaitsee maapaikassamme ja se on rakennettu 30-luvulla.
Jos nuohooja hyväksyy savupiipun lämmittämiseen, eikö se olekin hänen vastuullaan, miten se on tehty? Hänhän sen näkee tai hänen on selvitettävä se?
Ja miten puhdistan sen, jotta laasti tarttuu?

Tehtävä tyyppihyväksyntävaatimuksesta tulee joltain sivustolta, en muista miltä.
Mitä tulee nuohoojien vaatimuksiin, ne vaihtelevat yleensä. Kysy vakuutusyhtiöltä, sillä he ovat ne, jotka tekevät asioista monimutkaisia, jos jotain tapahtuu.
Kuka päättää nykyisin savupiippuja koskevista asioista, en tiedä, koska pelastuslain säännökset ovat muuttuneet.
Vastuualueet ovat nykyään täysin erilaisia. Kiinteistön omistaja vastaa paloturvallisuudesta.

Voitko poistaa kaiken noen niin, että uusi kerros kiinnittyy?

Onko savupiippu pakkas-, kosteusvaurioitunut /hajonnut?

Miksi et asentaisi ruostumatonta joustavaa putkea?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.