18 906 lukukertaa ·
13 vastausta
19k lukukertaa
13 vastausta
Sälevä sisäkatto!
Olen nähnyt monia kuvia valkoiseksi maalatuista sisäkattoista ilman spontta sisustuslehdissä, mutta en ole koskaan nähnyt kuvausta siitä, miten se on tehty. Minkä tyyppistä puuta on käytetty (höylätty/höyläämätön, mitat), miten ne on kiinnitetty kattoon, eihän niissä yleensä ole näkyviä nauloja, minkä maalin on käytetty jne.
Olemme päättäneet laittaa tällaisen katon vanhaan taloomme, mutta onko kenelläkään vinkkejä ja neuvoja edellä mainituista asioista, ehkä joku, joka on itse asentanut sellaisen katon?
Olemme päättäneet laittaa tällaisen katon vanhaan taloomme, mutta onko kenelläkään vinkkejä ja neuvoja edellä mainituista asioista, ehkä joku, joka on itse asentanut sellaisen katon?
Useimmiten käytetään pontattua puutavaraa. Ne raot, joita näkee, tulevat, kun puutavara kuivuu ja kutistuu hieman. On olemassa esimerkiksi pontattua puutavaraa, jossa toinen puoli on höylätty ja toinen puoli sahattu, kutsutaan raakapontiksi.
Olen juuri nyt asentamassa sellaista kattoa, mitä sinä, Carla, etsit. Anaitis on oikeassa, se on höylätty, käytän höylättyä 4" (17x95mm) kuusiponttia, jota kutsutaan myös uurrepaneeliksi. Oikea puoli näyttää melkein v-spontilta, mutta käytämme takapuolta saadaksemme "sileän" pinnan ilman viistettyjä reunoja. Raakapontti oli mielestämme liian huonolaatuista, paljon rikkinäisiä oksia ja suuria halkeamia.
Olemme maalanneet sen oksalakalla ja pohjamaalanneet sen maassa. Asennamme sen juuri nyt (f'n mikä aika siinä menee! Käyristyneet laudat eivät ole kivoja!). Käytämme dyckertpistoolia niin ettei naulat näy. Sitten se maalataan loppuun paikan päällä, luulen että yksi kerros riittää.
Mutta olemme kuitenkin epävarmoja, kuinka suuria raot pitäisi nyt olla... Se näyttää hyvältä nyt, toivottavasti ne eivät kasva liian suuriksi talvella...
Olemme maalanneet sen oksalakalla ja pohjamaalanneet sen maassa. Asennamme sen juuri nyt (f'n mikä aika siinä menee! Käyristyneet laudat eivät ole kivoja!). Käytämme dyckertpistoolia niin ettei naulat näy. Sitten se maalataan loppuun paikan päällä, luulen että yksi kerros riittää.
Mutta olemme kuitenkin epävarmoja, kuinka suuria raot pitäisi nyt olla... Se näyttää hyvältä nyt, toivottavasti ne eivät kasva liian suuriksi talvella...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 viestiä
Täällä länsirannikolla sitä kutsutaan nimellä slätspånt. Itsekin minulla on 80m[sup]2[/sup] 15x120 kuusislätspånt, joka pitää maalata ja naulata ylös joskus tulevaisuudessa. 
Oletteko todella varmoja siitä, että pitäisi käyttää pontattua puutavaraa? Uskon, että on muitakin menetelmiä tavallisilla, ilman pontta olevilla laudoilla, olen huomannut, että raot ovat usein hyvin tummia, lähes mustia, kun ne näkyvät valkoista puuta vasten, niin ei käy, jos käyttää pontattua puutavaraa.
Olen kyllä taipuvainen olemaan samaa mieltä kanssasi. Nyt makuuhuoneemme katto on valmis ja raot ovat liian vaaleitaCarla sanoi:
Käytin raakalautaa 21x120 makuuhuoneemme katossa mustan paperin alla, ja jätin tuuman paksuuden (2-3mm) puiden väliin. Ruuvailin terassiruuveilla niin, että kannat upposivat puuhun, naulata tai käyttää viimeistelynaulapistoolia voisi myös. Mutta minun piti säätää lautoja, koska ne vääntyivät hieman sen jälkeen kun ne tuotiin sisään -20°C:sta +20°C:een. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen.
Maalasin myös sivut. Minä "pohjustin" vedellä, jotta kuidut nousisivat pystyyn (en tiedä oliko tämä tarpeellista, mutta se oli neuvo, jonka sain). Maalasin sitten mattavalkoisella kattomaalilla, asensin laudat kattoon ja levitin vielä yhden kerroksen maalia, joka peitti ruuvinreiät. Tämä on harjakatto. Yksi asia, joka kannattaa huomioida, kun lautojen väli on niin tiheä (2-3 mm), on, että jos laudat ovat vähänkään epätasaisia, se näkyy hyvin selvästi, ja koska meillä on harjakatto, niin katto näkyy paljon enemmän (se on katseenvangitsija) verrattuna tavalliseen kattoon.
Ok kiitos vinkeistä aion käyttää niitä kun teen kattoni, aion maalata katon mustaksi jollain halvalla maalilla (sen sijaan että käyttäisin pappia) ennen kuin laitan laudat paikalleen, minulla on kipsiä lasikuitukankaalla jota ajattelin ruuvata uuden katon suoraan vasten.
Asensin myös raakaponttipaneelia kattoon, mutta annoin sen puusepälle ponttien höyläämistä varten. Käytin kolmea eri leveyttä, 145, 170 ja 195 mm. Sekoitin näitä ilman mitään järjestelmää. Tämä teki muun muassa sen, että se ei näytä niin "järjestelmällisen raidalliselta". Kun asennus oli tiivis, lautojen väleihin tuli nyt jopa 5 mm rakoja ja ilokseni ne ovat alkaneet myös hieman halkeilla keskeltä, joten se alkaa näyttää vanhalta lankulta. http://www.krobykvarn.se/dagbok/2005/05sept.htm (Vieritä hieman alas sivulla, niin katto ilmestyy)
Joten tarkoitatko, että asensit katon ilman rakoa? Mutta kun se kuivui, rakoja muodostui jopa 5 mm? Jos haluan sitten saada 2-3 mm raot kuivuneeseen kattoon, pitäisikö sen olla täysin kiinni asennettaessa? Ei siis ole hyvä, jos nyt on noin 1 mm rako? Käyttämämme Gransponten (17x95mm) on ostettu tavallisesta puutarhasta, jos siitä on apua.SnickarPelle sanoi:
Joo. Riippuu varmaan siitä, mikä on puutavaran kosteus, kun se asennetaan. Myös leveys (massa & tilavuus) vaikuttaa varmasti, kun puutavara kuivuu huoneenlämmössä. Huomaan, että omassa katossani leveimmät (195mm) ovat kutistuneet eniten ja niissä on suurin rako.¤ maria ¤ sanoi:
Hei Carla! Miten katon kanssa on sujunut?
Olemme asentaneet kuusipaneelimme ja maalanneet sen peittävällä valkoisella nyt. Ja siitä tuli juuri sellainen kuin halusimme, rakojen kera
Hiukan erilevyisiä rakoja, joissakin on maalia ja jokunen oksankohta.
Liitän kuvan mukaan, jotta näet. Kuvan valaistus on tosi huono, mutta raot ovat se pointti.
Olemme asentaneet kuusipaneelimme ja maalanneet sen peittävällä valkoisella nyt. Ja siitä tuli juuri sellainen kuin halusimme, rakojen kera
Liitän kuvan mukaan, jotta näet. Kuvan valaistus on tosi huono, mutta raot ovat se pointti.
Klikkaa tästä vastataksesi