Aiomme remontoida pienen wc:n yläkerrassa, jossa on viisto katto, ja takaosa kuuluu kantavaan seinään, jonka takana on melko suuri hyötytila vinokaton alla, joka kulkee koko talon pitkällä sivulla. Yksi urakoitsijoista, joka on jättänyt tarjouksen, on ehdottanut seinä-asenteisen wc:n rakentamista siten, että säiliö sijoitettaisiin vinokaton alle säästääksemme tilaa itse kylpyhuoneessa.
Kysymykseni on: miten käy kondensaatiolle säiliön ympärillä, jos se on eristämättömässä vinokaton alla? Lämpötila vaihtelee paljon kesä- ja talviaikaan (erittäin kylmä talvella ja erittäin kuuma kesällä). Voidaanko itse säiliön ympäristö eristää, vinokaton alla?
Kyllä, mutta miten? Olen myös ymmärtänyt, että sen pitäisi jollain tavalla olla osa (samaa?) vedeneristettä kuin itse kylpyhuoneessa. Kuinka se ratkaistaan, jos niiden välissä on seinä?
Kuten sanot, vesieristeen tulisi mennä syvennykseen, mutta sinun ei tarvitse olla laattoja siellä sisällä. Säiliö asennetaan paikoilleen, kun vesieriste on kuivunut, ja sen päälle asennetaan sopivasti rakennuslevy (ei orgaanista), joka asetetaan samalle tasolle ympäröivän seinän kanssa. On erittäin tärkeää, että säiliö on tiukasti kiinni, se ei saa joustaa, muuten laatoitus irtoaa tai murtuu! Laita myös pieni tyhjennysputki, joka johtaa mahdolliset vuodot kylpyhuoneeseen.
Syvennys on avoin ylhäältä, mutta säiliössä on kansi, joten tila säiliön takana ei kostu. Minulla on vaatekaappi takana, joten minun ei tarvinnut huolehtia niin paljon pakkasriskistä, mutta minulla on termostaatilla varustettu lämpöpuhallin varalla talvella, jos tulee erittäin kylmä (asun Skånessa).
Jotain sen tyylistä pitäisi kyllä pystyä ratkaisemaan, lisäyksenä että eristetään "laatikko" myös seinän takana kohti kissatuulta... Kestää miettimistä. Kiitos inspiraatiosta ja vinkeistä!