11 625 lukukertaa ·
9 vastausta
12k lukukertaa
9 vastausta
Sahata lankkuja omista puista
Mietin, onko kenelläkään tässä kunnioitetussa joukossa kokemusta omien puiden kaatamisesta ja liikkuvan sahausfirman palkkaamisesta niistä lankkujen ja palkkien tekemiseen? Minulla on kymmenkunta puuta tontilla, muutamia todella isoja kuusia ja koivuja, yksi vahva mänty. Ne pitää poistaa, mutta tuntuu kurjalta polttaa niitä. Erityisesti kun puutavaran hinnat ovat nousseet. Olisi myös mielenkiintoista tietää, kuinka kauan tuoreen puutavaran pitäisi kuivua ennen kuin sillä voi rakentaa. Minulla on yhteys firmaan, joka tulee sahaamaan paikan päälle. Ei ole aavistustakaan heidän hinnoistaan eikä minulla ole kiire. Kaatan puut (tai oikeastaan palkkaan ammattilaisen) syksyllä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olen tehnyt sen useita kertoja, eli kaatanut tai antanut kaataa puita ja saanut ne sahattua. Kuitenkin en koskaan mobiililla sahalaitoksella, mikä ei mielestäni ole ratkaiseva ero, paitsi että vältytään hankalilta kuljetuksilta. Olen sahannut mäntyä, kuusta, tammea, pyökkiä, pajuja ym. puulajeja. Suurin ja minulle arvokkain sahaus koski useita 100-vuotiaita mäntyjä, joista minulla on vielä varasto jäljellä. Etuna on, että ne voi sahata mittoihin, jotka sopivat oman tarpeen mukaan. Lisäksi se antaa valtavan tyydytyksen huolehtia luonnosta tällä tavalla. Havupuuta (mänty ja kuusi) ei voi säilyttää pitkään ilman reunoja. Ne tulisi mieluiten saada heti reunasahattua. Lehtipuuta taas voi varastoida vain läpisahattuna. Vanhoissa männyissä on suuri osuus sydänpuuta, jota harvoin näkee kaupassa. Mielestäni voitto on ennen kaikkea laadullinen voitto.
Tarkenna mieluiten, kuinka kauan mielestäsi tukit voivat olla kuoren kanssa.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Niin kauan kuin puu on vielä kosteaa. Arvioisin enintään 6 kuukautta. Olen tehnyt virheen odottamalla liian kauan syrjäyttämättömän männyn kanssa, ja silloin ilmestyvät pienet jyrsijät.
Kyllä, olet oikeassa siinä. Näin sen lapsena, uimaranta oli vapaasti nähtävissä sahalle, jossa vesi roiskui.
Aion käyttää tuota vinkkiä. Olen jo kaatanut joitakin puoliksikokoisia puita (noin 45-vuotiaita).
Aion käyttää tuota vinkkiä. Olen jo kaatanut joitakin puoliksikokoisia puita (noin 45-vuotiaita).
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Minusta on vähän typerää kaataa ensin puut ja sitten alkaa miettiä, miten ne sahataan. Sillä aikaa on riski sekä laholle että tuholaisille. Jossain alkukesän aikaan on päivämäärä, jolloin kaadettu metsä on kuljetettava pois kuoren alla olevien tuholaisten välttämiseksi, mutta se koskee vain suurempia puupinoja. Yksi vaihtoehto on kuoria tukit, mutta silloin ne yleensä halkeilevat.
Nyt vauhtia siihen, muuten tukit päätyvät vain polttopuiksi.
Protte
Nyt vauhtia siihen, muuten tukit päätyvät vain polttopuiksi.
Protte
Mieluiten pitäisi sahata ne niin nopeasti kuin mahdollista. Jos puutavara aiotaan ilmakuivata ilman sinistymistä, sen pitäisi olla sahattu ja pinottu kokonaan toukokuun loppuun mennessä ja ehdottomasti ennen juhannusta. Et saa sitä säilymään ensi vuoteen, ellei sitä voida varastoida makuulla vedessä jossakin suossa.
Voidaan hakata lokakuusta eteenpäin, mutta jos aloitetaan aikaisemmin syksyllä, laatu yleensä kärsii. Voidaan sahata juuri ennen talvipakkasia, mutta silloin se yleensä muuttuu mutaiseksi ja epämiellyttäväksi. Voidaan itse asiassa sahata keskellä talveakin, mutta jäätynyt puutavara pakkasasteissa on raskassahattava ja vaatii reilusti mitoitettua moottoria sahalle, ja käsittely on epämiellyttävää. Siksi yleensä sahataan enimmäkseen ajanjaksolla maaliskuun puolivälistä juhannukseen.
Sahoilla kasteltiin kesäisin uutta sahattua puutavaraa ammeessa jollakin erittäin syöpää aiheuttavalla myrkyllä ennen kuin ne pinottiin. En muista myrkyn nimeä, mutta se esti sinistymisen, ja siksi he pystyivät sahata koko kesän ajan ja ilmakuivata puutavara pal-likoina. Haittapuolena oli, että monet pinonlatojat sairastuivat syöpään ja osa kuoli. Vanhassa ajassa, ennen kuin myrkky oli markkinoilla, he lopettivat sahauksen jokseenkin juhannuksen aikaan joka vuosi. Nykyään käytetään koneellisia kuumailmakuivaimia, joten nyt voidaan sahata ympäri vuoden ja kuivata puutavara ilman myrkkyä.
Paras kuivaaika on kevät ja alkukesä. "Råti"-aikana eli heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin puutavara ei kuivu. Mänty ja koivu ovat herkimmät väärälle sahausajalle ja ne pitäisi mieluiten sahata toukokuussa. Kuusi ei ole yhtä herkkä. Me sahasimme viimeisen eilen. Lopulta saatiin sahattua noin 120 tukkea omakäyttöpuulle tällä kertaa. Käytimme liikkuvaa sahalaitosta. Nyt on jäljellä kaksi traktorilastia pinottavana. Aikaisemmin sahattu puoli on jo pinottu. Nykyaikaisella Kara-pyörösahalla ehtii sahata noin 70 tukkea päivässä, parhaimmillaan lähemmäs 100 tukkea, jos työntekijöitä on 4-5. Vanhemmilla pyörösahoilla on hyvä, jos ehtii 40-50 tukkea, mutta koska se käy hitaasti, pärjää kolmella miehellä.
Rakennan yleensä korkeat alustat pinojen alle. Haluan puutavaran vähintään 30 cm mieluiten yli 40 cm korkeuteen maasta. Rakennan yleensä alustan pisimmän puutavaran mukaisesti ja vedän joka toisen laudan/lankun molempiin päihin. Tällöin puutavara saa tukea koko pituudeltaan ja pino on harva ja kuivuu hyvin. Välikkeet sahataan yleensä kuusesta 7/8 tuuman paksuisiksi. Yli 2 tuuman paksuiselle puutavaralle käytän 2x2 välikkeinä, jotta ilmankierto on parempi ja karkeampi puutavara kuivuu. Poikittain jätän yleensä noin tuuman raon jokaisen laudan/lankun väliin yhdessä kierroksessa. Jos haluat, voin ottaa kuvia, kun pinon.
Jos sahaat ennen toukokuun loppua, puutavara on rakennuskelpoista elokuussa-syyskuussa, ellei sitä eristää niin, että se voi kuivua edelleen paikan päällä. Ensi vuoden juhannuksen jälkeen se on täysin kuivunut.
Sahauksen kustannukset, jotka täyteen sahatulle puutavaraerälle minun 5 tai 6 tonnia kantavassa Gisebo-traktorin lavettikärryssä, vastaavat yleensä sen puutavaramäärän kaupallista hintaa, jonka ajan jarruttomassa vetokärryssä Opelin Kadettini perässä. Voitto on suurempi karkeammilla dimensioilla, joissa sahauksen määrä per kuutiometri puuta on pienempi. 4-tuuman laudoista kotisahauksen hinta on sama kuin ostetun, jos lasketaan itselle hieman verovapaata tuntipalkkaa työstä. Näillä seuduilla sahat perivät yleensä 50-70 euroa plus alv tunnilta itselleen ja sahan osakkeelle. Puutavaran omistaja järjestää apumiehet.
Voidaan hakata lokakuusta eteenpäin, mutta jos aloitetaan aikaisemmin syksyllä, laatu yleensä kärsii. Voidaan sahata juuri ennen talvipakkasia, mutta silloin se yleensä muuttuu mutaiseksi ja epämiellyttäväksi. Voidaan itse asiassa sahata keskellä talveakin, mutta jäätynyt puutavara pakkasasteissa on raskassahattava ja vaatii reilusti mitoitettua moottoria sahalle, ja käsittely on epämiellyttävää. Siksi yleensä sahataan enimmäkseen ajanjaksolla maaliskuun puolivälistä juhannukseen.
Sahoilla kasteltiin kesäisin uutta sahattua puutavaraa ammeessa jollakin erittäin syöpää aiheuttavalla myrkyllä ennen kuin ne pinottiin. En muista myrkyn nimeä, mutta se esti sinistymisen, ja siksi he pystyivät sahata koko kesän ajan ja ilmakuivata puutavara pal-likoina. Haittapuolena oli, että monet pinonlatojat sairastuivat syöpään ja osa kuoli. Vanhassa ajassa, ennen kuin myrkky oli markkinoilla, he lopettivat sahauksen jokseenkin juhannuksen aikaan joka vuosi. Nykyään käytetään koneellisia kuumailmakuivaimia, joten nyt voidaan sahata ympäri vuoden ja kuivata puutavara ilman myrkkyä.
Paras kuivaaika on kevät ja alkukesä. "Råti"-aikana eli heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin puutavara ei kuivu. Mänty ja koivu ovat herkimmät väärälle sahausajalle ja ne pitäisi mieluiten sahata toukokuussa. Kuusi ei ole yhtä herkkä. Me sahasimme viimeisen eilen. Lopulta saatiin sahattua noin 120 tukkea omakäyttöpuulle tällä kertaa. Käytimme liikkuvaa sahalaitosta. Nyt on jäljellä kaksi traktorilastia pinottavana. Aikaisemmin sahattu puoli on jo pinottu. Nykyaikaisella Kara-pyörösahalla ehtii sahata noin 70 tukkea päivässä, parhaimmillaan lähemmäs 100 tukkea, jos työntekijöitä on 4-5. Vanhemmilla pyörösahoilla on hyvä, jos ehtii 40-50 tukkea, mutta koska se käy hitaasti, pärjää kolmella miehellä.
Rakennan yleensä korkeat alustat pinojen alle. Haluan puutavaran vähintään 30 cm mieluiten yli 40 cm korkeuteen maasta. Rakennan yleensä alustan pisimmän puutavaran mukaisesti ja vedän joka toisen laudan/lankun molempiin päihin. Tällöin puutavara saa tukea koko pituudeltaan ja pino on harva ja kuivuu hyvin. Välikkeet sahataan yleensä kuusesta 7/8 tuuman paksuisiksi. Yli 2 tuuman paksuiselle puutavaralle käytän 2x2 välikkeinä, jotta ilmankierto on parempi ja karkeampi puutavara kuivuu. Poikittain jätän yleensä noin tuuman raon jokaisen laudan/lankun väliin yhdessä kierroksessa. Jos haluat, voin ottaa kuvia, kun pinon.
Jos sahaat ennen toukokuun loppua, puutavara on rakennuskelpoista elokuussa-syyskuussa, ellei sitä eristää niin, että se voi kuivua edelleen paikan päällä. Ensi vuoden juhannuksen jälkeen se on täysin kuivunut.
Sahauksen kustannukset, jotka täyteen sahatulle puutavaraerälle minun 5 tai 6 tonnia kantavassa Gisebo-traktorin lavettikärryssä, vastaavat yleensä sen puutavaramäärän kaupallista hintaa, jonka ajan jarruttomassa vetokärryssä Opelin Kadettini perässä. Voitto on suurempi karkeammilla dimensioilla, joissa sahauksen määrä per kuutiometri puuta on pienempi. 4-tuuman laudoista kotisahauksen hinta on sama kuin ostetun, jos lasketaan itselle hieman verovapaata tuntipalkkaa työstä. Näillä seuduilla sahat perivät yleensä 50-70 euroa plus alv tunnilta itselleen ja sahan osakkeelle. Puutavaran omistaja järjestää apumiehet.
Viimeksi muokattu:
Olen juuri sahannut noin 50 kannon villipaneelia (kuusi), joten jos sinulla olisi halua ja energiaa laittaa pari kuvaa pinioistasi, se olisi loistavaa.H heimlaga sanoi:Parasta olisi saada ne sahattua niin nopeasti kuin mahdollista. Jos puutavara aiotaan kuivata ilmakuivana ilman sinistymistä, sen pitäisi olla sahattu ja pinottu kokonaan toukokuun kuluessa ja ehdottomasti ennen juhannusta.
Et saa sitä kestämään ensi vuoteen, ellet pysty varastoimaan sitä makaamassa vedessä jossain suossa.
On mahdollista hakata lokakuusta eteenpäin, mutta jos aloitat aikaisemmin syksyllä, laatu yleensä kärsii.
On mahdollista sahata juuri ennen talven kylmyyttä, mutta silloin siitä tulee yleensä mutaista ja epämiellyttävää. On itse asiassa mahdollista sahata keskellä talveakin, mutta jäätynyt puutavara pakkasta vaatii voimakkaan moottorin sahaan, ja sen käsittely on epämiellyttävää. Siksi yleensä sahataan eniten maaliskuun puolivälistä juhannukseen.
Sahoissa kesän aikana uusisahattua puutavaraa liotettiin altaassa erittäin syöpävaarallisella myrkyllä ennen pinoamista. En muista myrkyn nimeä, mutta se esti sinistymistä, ja siksi he pystyivät sahata koko kesän ja kuivata puutavaran pinoissa. Haittapuolena oli, että monet pinoajat sairastuivat syöpään ja jotkut kuolivat. Vanhoina aikoina, ennen kuin myrkky tuli markkinoille, sahoittiin vuosittain juhannuksen aikaan.
Nykyään käytetään mekaanisia kuumailmakupuja, joten sahata voidaan koko vuoden ajan ilman myrkkyä.
Paras kuivausaika on kevät ja alkukesä. "Råti-ajalla", eli heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin, puutavara ei kuivu. Mänty ja koivu ovat herkimpiä väärälle sahamisajalle ja ne pitäisi mieluiten sahata toukokuussa. Kuusi ei ole yhtä herkkä.
Sahamemme loppui eilen. Se oli yhteensä noin 120 runkoa, jotka sahattiin talotarpeiksi tällä kertaa. Palkkasimme liikkuvan sahalaitoksen. Nyt on jäljellä kaksi traktorikuormaa pinoamista varten. Se puolikas, jonka sahasimme aiemmin, on jo pinottu.
Nykyaikaisella Kara-pyörösahalla ehtii parhaimmillaan sahata noin 70 runkoa päivässä, lähemmäksi 100 runkoa, jos apuna on 4-5 henkilöä. Vanhemmilla pyörösahoilla on hyvä, jos ehtii käsitellä 40-50 runkoa, mutta koska se käy hitaasti, kolmella henkilöllä pärjää.
Rakennan yleensä korkeat pohjat piniojen alle. Haluan puutavaran vähintään 30 cm, mieluiten yli 40 cm maasta irrallaan. Rakennan pohjan pisimpien puiden mukaisesti ja vedän joka toisen laudan/pellin pään päähän. Näin puutavara saa tukea koko matkalla ja pinioista tulee harvoja ja kuivuvat hyvin. Spacereita sahaamme yleensä kuusesta 7/8-tuuman paksuudella. Yli 2-tuuman paksuisia puutavaroita varten käytän 2x2 spacereita, jotta saadaan enemmän ilmanvaihtoa ja paksut puutavarat kuivuvat. Sivuissa jätän yleensä noin tuuman raon jokaisen laudan/pellin väliin kierroksessa.
Jos haluat, voin ottaa kuvia, kun pinoan.
Jos sahaat ennen toukokuun loppua, puutavaraa voidaan käyttää rakentamiseen elokuussa-syyskuussa, jos et eristä sitä ja annat kuivua paikallaan. Ensi vuoden juhannuksen jälkeen se on kokonaan valmista.
Sahauksen kustannus täyteen sahatulle puutavarakuormalle, joka on minun 5- tai 6-tonnisessa Gisebo-traktorikärryssäni, yleensä vastaa rakennustarvikeliikkeen hintaa siitä puutavaramäärästä, jonka kuljetan jarruttomassa peräkärryssä Opel Kadettini perässä.
Voitto on suurempi karkeammissa mitoissa, joissa sahausleikkaukset kuutiometriä kohden ovat pienempiä.
4-tuuman laudoista kotona sahatun hinta on sama kuin ostetun, jos lasket itsellesi vähän verovapaata tuntipalkkaa työstä.
Täällä sahat yleensä veloittavat 50-70 euroa plus alv tunnilta itselleen ja sahalaitokselle. Puutavaran omistaja järjestää apumiehet.
Onko sinulla vinkkejä mitä tehdä kannoille? Onko se vain polttopuut vai voiko niistä tehdä jotain hauskaa?
Suunnittelu ei ollut paras, se on selvää. Puhuin siitä, että kaadettaisiin muutama puu saadaksemme enemmän valoa aurinkopaneeleihin, ja innokas avustaja sai minut ryhtymään toimeen. Ajattelematta mitään muuta kuin polttopuut.
Nämä eivät olleet mitään suuria puita, sen sijaan minulla on muutamia oikeita jättejä, jotka on poistettava syksyllä, koska ne ovat rivissä, kuin esirippu iltapäivän aurinkoa vastaan verannalla. Silloin niistä sahataan.
Nämä eivät olleet mitään suuria puita, sen sijaan minulla on muutamia oikeita jättejä, jotka on poistettava syksyllä, koska ne ovat rivissä, kuin esirippu iltapäivän aurinkoa vastaan verannalla. Silloin niistä sahataan.
prototypen sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi