Olemme juuri pystyttämässä runkoa ja aloitimme viime viikolla, ja olemme saaneet kattopalkit paikoilleen ilman sateita.
Noin 1/4 kattopaneelista (tai mikä se nyt onkaan) ehtivät kirvesmiehet asentaa kattopalkeille ennen kuin sade tuli iltapäivällä.
Valitettavasti kirvesmiehillä ei ollut tarpeeksi suuria pressuja eivätkä he olleet tarpeeksi nopeita laittamaan niitä paikalleen.
Onneksi osiot on suojattu muovilla tai tukittu laudoilla.
Myös jokin kosteudenkestävä kipsilevy on kiinnitetty heti ulkopaneelin takana seinärakenteessa, joten en ole siitä huolissani.

Seuraavat osat ovat nyt märkiä:
- Yläkerran lastulevylattialla on suuria lammikoita.
- Yläkerran lasivilla ulkoseinää vasten on myös märkä, koskee vain kulmia, joissa tehtaansuojus on revitty asennettaessa.
- Lasivilla katon välissä alakerran ja yläkerran välillä on hieman märkä, siellä missä lastulevyjä ei vielä ole.
- Kattopaneeli (se osa joka on laitettu ylös), johon kattohuopa tulee, on todella märkä yläpuolelta.

Pitäisikö jotkin näistä osista poistaa ja korvata uusilla kuivilla osilla?
Vai voiko olettaa, että suurin osa kuivuu ajan myötä.
Ei tunnu erityisen hyvältä, että lasivilla on märkä, joten harkitsen sen repimistä pois!
Ja voiko kattohuopaa laittaa märän paneelin päälle vai pitääkö sen olla kuiva?

Anna heidän tiivistää se ennen kaikkea, ettei tule lisää vahinkoa.

Sitten lämpöä sisään ja kostea eristys ulos.

Ei ole optimaalista laittaa pahvia kosteaan aluskattoon, mutta on erittäin vaikeaa olla varma siitä, että välttyy sateelta tähän aikaan vuodesta. Jos raakapontin alla ei ole mitään, mikä estäisi ilmanvaihtoa, se voi kuivua lämmön avulla, mutta se vie aikaa.

Jos on valmis välipohja, poista eristys ja mahdollinen höyrysulku, jotta välipohja kuivuu. Jos lastulevy on turvonnut, se on vaihdettava.

Tässä olisi hyvä keskustella KA:n kanssa ja kuulla, mitä talonvalmistaja sanoo.

/Kent

Olin itse siellä eilen aamulla ja peitin ne osat, joita puusepät eivät itse tehneet.

Sitten katsoin vähän tarkemmin, mikä oli kastunut, ja rakennuspäällikön mukaan lattialastulevyjen pitäisi kestää vettä (niissä pitäisi olla jonkinlainen kyllästys).
Kosteus oli vain sisäpuolella ja todennäköisesti se kuivuu, mutta meidän täytyy tarkistaa ennen kuin naulaamme uudelleen kiinni, että se on täysin kuiva.

Pahin asia arvioin olevan raakalautapontti, joka oli osittain keskellä sadekuuroa ja joka on nyt peitetty huopakatteella.
Rakennuspäällikön mukaan ei saa käyttää lämpöä alhaalta päin, koska silloin raakalautapontti "räjähtää" ja nousee, hän sanoo.
En ole saanut hyvää selitystä siitä, mitä hän tarkoittaa, mutta hän sanoo, että kosteuden on annettava haihtua hitaasti ilman lämmönlisäystä alhaalta.

Toin paikalle KA:n eilen iltapäivällä, joka arvioi, ettei kosteusvahingon vaaraa ollut.
Joten nyt olen rauhallinen ja voin nukkua hyvin öisin jälleen.... :-)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.