Kipsiruuvia ei pitäisi käyttää, koska se on täysin kierteitetty. Lastulevyruuvi ja muut ruuvit puulle, niissä on tasainen pinta lähellä päätä, jotta se vetää kunnolla.
 
  • Tykkään
Viktorlam ja 3 muuta
  • Laddar…
Ostin juuri träskiveskruv eilen OSB:lle
Valitsin 30 mm pitkät 12 mm OSB:lle.
49 sek 250 kpl JULAsta, löytyy varmasti halvempia.
Aja kovaa!
 
  • Tykkään
Jg_almén ja 1 muu
  • Laddar…
H hagv sanoi:
Kipsiruuvia ei pitäisi käyttää, koska se on koko kierteinen. Lastulevyruuvilla ja muilla puuruuveilla on tasainen pinta pään lähellä, jotta ne vetäisivät kunnolla.
Samaa mieltä, mutta ihmettelen samalla, miksi kipsiruuvi on koko kierteinen?
 
  • Tykkään
Flattbeat
  • Laddar…
Nyt arvaan, mutta ehkä siksi, että kipsi toisin kuin puu ei ole erityisen joustavaa. Jos ruuvi olisi ollut osittain kierteellinen ohuella "kaulalla", se olisi löystynyt reiässä kipsissä, jossa kierteellinen osa on mennyt läpi. Jos kierteetön osa taas olisi ollut paksu, kipsi olisi voinut haljeta. Paras vaihtoehto on varmaankin, että se on täysin kierteellinen.
 
OSB- tai levyruuvi ja myös kanta, joka porautuu levyyn. Kipsilevyruuvi on sileä ja painautuu alas antaen helposti tasoitettavan pinnan kipsiin, ja koska pintapaperi myötävaikuttaa vahvasti kestävyyteen.

Jos käytät kipsilevyruuvia OSB:hen, on suuri riski, että se työntyy hieman ulos tai katkeaa, jos yrität vetää sen alas levyyn.
 
  • Tykkään
MrBengtsson ja 1 muu
  • Laddar…

Paras vastaus

Mikael_L
Tässä se on.

Lastulevyruuvi (jota käytetään myös OSB:ssä ja plyfassa) on uritettu pään alapuolelta, joten se upottaa itse itsensä levyyn.
Tavallisen puuruuvin käyttö toimii huonommin, koska pään painaminen puuhun tulee erittäin vaikeaksi, ja on ilmeinen riski, että se puhdistaa kierteet takana olevasta puukehyksestä.
Mutta jos jaksaa upottaa jokaisen reiän manuaalisesti, niin tavallinen puuruuvi ja kipsilevyruuvi kelpaavat yhtä hyvin.

Näitä lastulevyruuveja ei saa missään tapauksessa käyttää kipsiin, koska on erittäin tärkeää, että kiinnityksen lujuus kipsissä säilyy ehjänä alla ja ruuvin ympärillä.
Urasi murtavat paperin väistämättä, ja se on "iso EI".

Kipsilevyruuvi on sen sijaan suunniteltu mahdollisimman ystävällisellä säteellä, jotta paperi ei repeäisi ruuvia kiinnittäessä ja upottaessa sen levyyn.

Jos kipsilevyruuvi kiinnitetään liian syvälle niin, että paperi rikkoutuu, kiinnityspiste on pilalla, ja silloin täytyy kiinnittää uusi ruuvi muutaman senttimetrin päähän ja olla varovaisempi.

muokkaus:
tyyppi kakkosena siinä… ei pitäisi kirjoittaa näin pitkiä viestejä...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
  • Haha
Joak ja 6 muuta
  • Laddar…
Mielestäni vaikuttaa toimivan hyvin käyttää gipsskruv:ia byggmax 10mm OSB:ssä. Pää uppoaa juuri sopivasti levyyn eikä yksikään skruv ole katkennut.

Voisiko tästä seurata tulevaisuudessa ongelmia? Että skruv:it katkeavat när levyt liikkuvat jne?
 
En olisi ottanut riskiä.
 
  • Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
O Olf Oggler sanoi:
Mielestäni vaikuttaa siltä, että rakennusmax 10mm OSB:lle käytetyt kipsiruuvit toimivat hyvin. Pää uppoaa sopivasti levyyn ja mikään ruuvi ei ole katkennut.

Voisiko tämä aiheuttaa tulevaisuudessa ongelmia? Että ruuvit katkeavat, kun levyt liikkuvat jne?
Kyllä, on suuri riski, koska OSB on kovempaa materiaalia kuin kipsi. Kipsiruuvit eivät ole rikkoutumisrajaltaan vahvoja ruuveja...
Osta lastulevyruuvit sen sijaan...
 
Ahhhprkl kaikille kerroille, kun kipsilevyruuveja ei ole uponnut OSB-levyyn.......
Se meni paremmin vanerilevyissä, mutta OSB:ssä on niin paljon liimaa, että ne eivät uppoa.
/W
 
  • Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.