T twoody sanoi:
Itse panostaisin muutaman euron enemmän parempiin ja pidempiin ruuveihin, mielestäni terassiruuvi on aivan liian ohut harvaan.
Nyt valitsisin itse lastulevyruuvin 55 mm enkä terassiruuvia.

Oskerien Oskerien sanoi:
Nyt valitsisin itse lastulevyruuvi 55mm oikeastaan, enkä terassiruuvi.
Sama muotoilu. Ei paljon ruuvia kärjessä, pikemminkin että lastulevyrumpu on huonompi.

R RoBo sanoi:
Sama design. Ei paljon ruuvia kärjessä pikemminkin että lastulevyruuvi on huonompi.
Pitänee kokeilla itse. Jos upotan sitä vähän, se menee kuitenkin noin 3 cm kattotuoliin. Jos ruuvi kestää minun 80 kg, niin se varmasti kestää :giggle:

ja ja neljän tuuman naula pitää harjoittelijaa. Mutta silti telineet romahtivat ennen. En ikinä ruuvaisi niin heikolla ruuvilla.

Naulaamme harvakseltaan ja 28x70:ssa ei voi käyttää kolmen tuuman naulaa, vaan silloin käytämme 4 tuuman naulaa.

• Tykkään
RoBo
  • Laddar…
T twoody sanoi:
Me naulataan harvaan ja 28x70:een ei voi käyttää kolmen tuuman nauloja, vaan käytetään 4 tuuman nauloja.
Mitä laitatte sitten harvalle?

Oskerien Oskerien sanoi:
Mitä laitatte sitten glesen päälle?
Kipsi

T twoody sanoi:
Gips
Ett lager?

Oskerien Oskerien sanoi:
Ett lager?
Kyllä, yksi kerros kipsiä.

T twoody sanoi:
Ja ett lager gips.
Okei! Syy siihen, että olen niin kiinni ruuvissa, on se, että minulla on ongelma vasara käsini kanssa ja tunnen, että ruuvi olisi hyvä vaihtoehto. Tavallinen träskruv nauhalla vaikuttaa olevan vaikea löytää..

Olen vähän utelias siitä, miten se meni? Minulla on sama ongelma. Aion laittaa 28 mm harvan vanhaan sisäkattoon ja sitten levyttää lyhyillä laudoilla. Menikö hyvin 55 mm nauhasidottujen lastulevyruuvien kanssa?

• Tykkään
KW60
  • Laddar…
S SJfunkis sanoi:
Olen hieman utelias kuinka meni? Minulla on sama ongelma. Aion laittaa 28 mm gles vanhaan alakattorakenteeseen ja sitten kipsata lyhyellä lankulla. Menikö hyvin bandattu 55 mm lastulevyruuvi?
Päädyin repimään koko sisäkattorakenteen vahvistamisen ja eristämisen parantamiseksi. Kun gles-puut olivat menossa, menin ja ostin naulapyssyn, paljon suuremman mallin, Biltemasta. (y)

• Tykkään
SJfunkis
  • Laddar…
Oskerien Oskerien sanoi:
Päädyin lopulta repimään koko sisäkaton vahvistaakseni ja eristääkseni paremmin. Kun oli aika laittaa koolaus, lähdin ostamaan paljon suuremman naulapyssyn Biltemasta. (y)
Ok! Tuossa on jotakin mitä voisi harkita.

Kaksoisruuvi 55mm, terassiruuvi tai lastulevyn ruuvi sopii hyvin, vaihtoehtoisesti kaksoisnaulaus 75/90 naulalla. Ei ole vaatimuksia pituudesta tai muusta, vaan enemmänkin siitä, että se pysyy hyvin. Joten se on melko epämääräistä.

28mm terassilauta ruuvataan 55mm ruuvilla, luonnollisesti puuterassin päällä, mutta ruuvin vetolujuus on yleensä paljon korkeampi kuin läpivientiarvo puu-puuyhteyksissä (kun pää menee läpi asennetusta materiaalista). Naulalla on päinvastoin.

Yhteenveto - Ei todennäköistä, että ruuvattu harvataitto laskeutuisi vain noin. Ei myöskään naulattu. Molemmat toimivat hyvin, ja lähinnä ergonomia ja ekonomia ratkaisevat, mikä sopii parhaiten yksilön tilanteeseen.

Ote AMA Huset

HSD.1531 Harvataitto alusmateriaalina vuoraukseen

Puutavaran tulee olla luokkaa G4-3 tai parempaa, ja sen poikkileikkauksen mitat vähintään 22×70 (VB0804) palkkien välimatkalla, joka on enintään 600 mm. Palkkien tai kattotuolien välimatkalla 1 200 mm, tulee käyttää lautoja, joiden poikkileikkauksen mitat ovat vähintään 28×70 (VB0807). Laudat tulee tähdentää tiukasti kannattimen päälle. Päätypontattu harvataitto voidaan liittää kannakkeiden väliin, mutta enintään joka kolmas lauta samassa osastossa. Laudat tulee kaksoisnaulata tai kaksinkertaisesti ruuvata jokaiseen kannattimeen. Kiinnitystarvikkeiden pituuden tulee olla sovitettu harvataiton paksuuteen ja siten, että saadaan hyvä kiinnitys ylöspäin menevään alustaan.

• Tykkään
SJfunkis
  • Laddar…
Käytä lastulevyruuvia 55mm edellä mainitun ehdotuksen mukaisesti. Ne ovat halpoja, Terassiruuvit ovat kalliimpia. Jos löydät torkseilla, se on etu.

• Tykkään
SJfunkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.