Olen tekemässä hyllyä vinokaton alle, 2,50 m korkea, 2 m leveä, kolmessa pystysuorassa osassa, jotka ruuvataan yhteen asennuksen aikana. Sitten listat, jotka peittävät ympäriinsä ja osien välissä. Materiaali on 16 mm mdf, 4 mm vaneria taustalevynä. Katso sketchup-kuva alla.

Nyt olen sahannut ja maalannut kaiken, hyllylevyt, päätykappaleet ja "katon".

Ajattelin laittaa 3+3 ruuvia jokaiseen hyllytasoon, päätykappaleiden ulkopuolelta. Olen saanut hyviä Spax-mdf-ruuveja. Liimaan myös (jättänyt tietenkin maalaamatta kohdat, joihin liimaan). Mutta mietin, onko vaikeaa saada se suorakulmaiseksi?

Olen tehnyt laatikoita aiemmin, joissa mittaan diagonaalit varmistaakseni, että se ei ole rombi. Samaa menetelmää voi käyttää täälläkin, huolimatta kulmasta, vain piirtää viiva pidemmän päätykappaleen etupuolelle, samalla korkeudella kuin alempi pääty, niin voin mitata diagonaalit ikään kuin minulla olisi suorakulmio.

Mutta täällä on niin suuret mitat, minun on vaikeaa puristaa, jos se olisi väärässä kulmassa, kuten voi tehdä pienemmän laatikon kanssa. Lisäksi on monia hyllytasoja, voiko niitä edes säätää tarpeen mukaan ennen liiman kuivumista, ilman jättimäisiä puristimia?

Ehkä nämä ovat liiallisia pelkoja, mutta kiitollinen, jos jollakin on neuvoja!

Kirjahyllyn SketchUp-malli, jossa on vinokatto. Kolme pystysuoraa osaa, hyllyt ja kehys näkyvissä. Valmistettu MDF-levystä ja vanerista.

Kiinnitä tuki puristimilla niin, että hyllyt ovat oikeassa paikassa.

• Tykkään
Alko
  • Laddar…
Muut asiat tulivat tielle kuten tavallista, mutta nyt on kuitenkin aika ruuviliimata osat yhteen kolmen hyllyosaston rakentamiseksi. Leikkasin vaneritaustat, joiden pitäisi toimia mallina, jotta hylly ei muutu rombiksi.

Ajattelin ensin ruuviliimata hyllyt yhteen liitettynä toiseen päätyyn "tarkalleen" 90 asteen kulmassa ja antaa kuivua ennen kuin toisen päädyn ruuvaa kiinni kaikessa rauhassa. Mutta mietin nyt, että se saattaa olla vaikeampaa säätää ja saada suoraksi, kun liima on jo kuivunut yhdeltä puolelta, tarvitseehan se todella olla kohdillaan hylly-pääty. Ehkä parempi liimata kaikki kerralla, jolloin olisi mahdollista säätää/painaa yhteen hieman taustalevyn avulla ennen kuin liima kuivuu?

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.