Aion pian aloittaa talomme laajennuksen. Laajennuksen runko rakennetaan 120X45 puusta. Tiedän, että normaalisti tällainen runko naulataan 4 tuuman nauloilla, mutta olen allerginen naulaamiselle enkä pääse käsiksi mihinkään naulaimeen. Siksi ihmettelen, onko mitään, mikä estäisi runkoa kiinnittämästä esim. 5X100mm ruuveilla?
 
  • Tykkään
Panik
  • Laddar…
Se toimii, mutta vie enemmän aikaa.

/Kent
 
Ruuvailin suurimman osan 16-17m2 vierasmajassa, lukuun ottamatta ulkopaneelia ja kattolaudoitusta.. Suurin osa tehtiin 6*100/120:llä. Mutta voihan myös sekoittaa ruuvaamista ja naulaamista muissa paikoissa. Ainoa ajatus, joka on tullut mieleeni, on se, että purkaminen ja uudelleenrakentaminen voi vaatia hieman enemmän työtä, mutta onhan olemassa Tiger-saha.
 
Osta vain ruuvi torx-kannalla, niin nautit, kun ruuvaat kaiken. =D
 
Ruuvailin suuren osan rungostani torxruuvilla. Kätevää ja hyvää, mutta haittapuolena on mahdollisesti se, että ruuvit ovat huomattavasti kalliimpia kuin naulat.
 
osta piikivasara harald nyborgilta 600:- ja kompressori 1500:- niin ongelma on ratkaistu...Säästät tosi paljon aikaa.

Yst. terv. Nicholas
 
Spikpicka on todella miellyttävää ammattilaiselle, joka tekee oikein (toivottavasti) ensimmäisellä yrittämällä. Meille harrasterakentajille ei ole ollenkaan huono juttu, että ruuvinvääntimessä on joskus peruutusvaihde ;)
 
  • Tykkään
Landbogården
  • Laddar…
mats_o sanoi:
Spikpicka är todella kiva ammattilaiselle, joka tekee oikean (toivottavasti) ensimmäisellä yrityksellä. Meille harrasterakentajille ei ole lainkaan huono juttu, että ruuvinvääntimessä on joskus peruutusvaihde ;)
Sen ruuvien lisäkustannuksen verrattuna nauloihin saat takaisin, kun et ehkä ihan ole varma asennuksessa.
 
Kiitos kaikista neuvoista!
Olisi kyllä ollut hienoa saada Paslode rungonnaulauspyssy, mutta budjetissani ei juuri ole tilaa sille... Ruuvattu kehysrunko saa kelvata, kiitos vinkistä käyttää torx.
Seuraava kysymys on, voiko käyttää sisäkäyttöön tarkoitettuja ruuveja vai pitääkö niissä olla jokin erityinen galvanointi tai jotain.
 
Jos aiot kiinnittää ns. kylmälle puolelle, käytä lämminförz, mutta runkoon voi käyttää tavallista ruuvia.
 
http://katalog.essve.se/katalog/index.shtml?katftg=V70&katnr=1&katsektnr=121

Käytän näitä cutters päivittäin ja voin lämpimästi suositella niitä. Erittäin hyvät ruuvit, joita on saatavilla monissa kokoluokissa sekä sisä- että ulkokäyttöön. Tietenkin torx, voi käyttää ruuvia uudelleen useita kertoja (rakennan ja puran paljon muotteja).

Rungot naulaan yleensä Max naulapistoolilla, http://gothiafastteknik.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=39&cat=105
Nämä koneet ovat kuitenkin hintalapullaan tehokkaasti pelottavia kotikäyttäjille :p
 
Voin vinkata, että Biltemalla on erittäin laaja ja edullinen valikoima Torx-ruuveja. Suunnittelen ruuvaavani melko paljon, kun rakennan laajennuksemme runkoa, koska kuvittelen sen olevan hieman vahvempaa kuin naulaaminen.

Mutta olen silti tuonut Milwaukee 7100-20:n, jotta voin naulata saamatta rakkoja toimistokäsiini :)
 
Kun aloitin yläkerran rakentamisen, ostin kunnon määrän naulalaatikoita.
Voin kuitenkin todeta, että suuremmista mitoista (4-tuumainen & 5-tuumainen) jäi yli todella paljon.

Sain nimittäin päähänpiston ja ostin muutaman paketin SPAX-ruuveja.

Tämän jälkeen mikään ei ollut entisellään. On melkein koukuttavaa ruuvata sen sijaan, että naulaisi. :)

Haittapuoli on jo mainittu muissa vastauksissa. Ruuvi on huomattavasti kalliimpi kuin naula.

Kuten Mats_o kirjoittaa, on kuitenkin todella mukavaa voida "laittaa peruutusvaihde päälle" ja oikeaa ruuvia, jossa on T30 torx, voi käyttää uudelleen monta kertaa.
 
Olen tehnyt laajennuksen, jonka rakennusalan koko on 80 m² ja se on 1,5 kerroksinen, enkä ole käyttänyt yhtäkään naulaa paitsi katon raakalaudoitukseen, jonka naulasin pistoolilla. Olen erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun. Kyllähän se tuli vähän kalliimmaksi ja kesti hieman kauemmin, mutta lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.