Olen asentanut liukuovia, joissa on teräspalkki ylämateriaalina. Yritän nyt asentaa 18 mm puulistan teräspalkkia vasten. Käytän ruuveja (4.8 x 32 mm) kuvan mukaan alla, olen esiporannut palkin 4 mm ja myös esiporannut puuta puoliväliin 10 mm, koska haluan piilottaa mutterin. En pääse mihinkään. Useimmiten ruuvi työntää puuta ulos.

Metalliruuvin lähikuva, jossa on kuusiokolokanta ja kierretty varsi.

Näin YouTubessa, että joku suoritti täsmälleen saman tehtävän, mutta ruuveilla, jotka näyttivät tältä:
Kaksi metallista ruuvia, joissa on porautuva kärki ja torx-kanta, käytettäväksi puun kiinnittämiseen teräspalkkiin.

Väärät ruuvit vai teenkö jotain väärin? Käytän ruuvinväännintä alhaisella nopeudella ja suurella voimalla.

• Hopea kuusiokantaruuvin, jossa on kierretty runko ja terävä kärki.
Paina sopivasti ja lisää nopeutta.
Jos olet esiporannut, niin ei pitäisi olla ongelmia, mutta se vie päiviä jos käytät alinta nopeutta.

Kyllä, ja vedät puun itseäsi kohti, muuten sinun täytyy kiinnittää se kunnolla ensin tai esiporata myös se.

J
Sinun ei tarvitse esiporata itseporaavalla ruuvilla 👌

• Vau
zwennebanan
  • Laddar…
Tarkista suositeltu enimmäispaksuus ruuvin materiaalille. Se, että ruuvissa on poranterä, ei tarkoita, että se kestää parruasi.

• Tykkään
MultiMan ja 3 muuta
  • Laddar…
Sinun täytyy esiporata koko matka puuhun niin suurella koolla, että kierteet eivät ota puuhun kiinni.

• Tykkään
Tomtom79 ja 1 muu
  • Laddar…
Aivan, siipimutteri tekee sen itse, mutta sinun on varmistettava, että ruuvi ei pure puuhun.

J
S sblixten sanoi:
Sinun pitää esiporata koko matkalta puuhun niin suurella mitoituksella, että kierteet eivät kosketa puuta.
Hänhän on jo esiporannut 10 mm. Ruuvin koko on 4.8 mm 🤦🤦

• Vau
zwennebanan
  • Laddar…
Rickard.
Ne ruuvit, jotka näytät, ovat ensisijaisesti tarkoitettu hieman paksummalle pellille, mutta eivät palkille siinä merkityksessä, jota ajattelen.

Palkkiruuvi, joka on tehty paksummalle materiaalille, muistuttaa enemmän poraa, kierreleikkuria ja ruuvia kaikki yhdessä.

Metalliruuvi, joka on suunniteltu paksummille materiaaleille, muistuttaa poraa ja kierreleikkuria yksiosaisena ratkaisuna.

Pakkauksessa tulisi lukea, minkä paksuiselle materiaalille ne on tarkoitettu.

• Tykkään
MultiMan ja 2 muuta
  • Laddar…
J Jorel03 sanoi:
Et tarvitse esiporata itseporaavilla ruuveilla 👌
Ne toimivat ohuemmilla materiaaleilla mutta eivät palkeissa.

• Tykkään
Lostmoose
  • Laddar…
Y yehor sanoi:
Olen asentanut liukuovia, joissa on teräspalkki ylimmäisenä. Yritän nyt asentaa 18mm puusmygiä teräspalkkiin. Käytän ruuveja (4.8 x 32mm) alla olevan kuvan mukaan, olen esiporannut palkin 4mm ja myös esiporannut puun puoliväliin 10mm peittääkseni mutterin. En pääse eteenpäin. Useimmiten ruuvi työntää puun ulos.

[kuva]

Katsoin YouTubesta, että joku teki täysin saman asian, mutta tällaisilla ruuveilla:
[kuva]

Väärät ruuvit vai teenkö jotain väärin? Käytä ruuviväännintä matalalla nopeudella ja suurella voimalla.
Poraa 4 mm reikä palkkiin, niin sen pitäisi onnistua.

• Haha
cpalm ja 1 muu
  • Laddar…
J Jorel03 sanoi:
Hän on jo esiporannut 10 mm poranterällä. Ruuvin koko on 4.8mm 🤦🤦
Kyllä, mutta vain puoliksi ja se on siksi, että koko ruuvin kanta mahtuu, jos olen ymmärtänyt alkuperäisen julkaisijan oikein.
Tarkoitan puun jäljellä olevaa osaa.

• Tykkään
närsom ja 1 muu
  • Laddar…
K
Jos kyseessä on palkki eikä vain ohut pelti/rauta, niin on väärä ruuvi. Kyllä, itseporaava kärki, mutta tuskin 6 mm paksulle aineelle teräspalkkiin. Käytä m-kierteistä ruuvia lukkomutterilla sen sijaan.

• Tykkään
Bothnia
  • Laddar…
F
J Jorel03 sanoi:
Onko sinulla tosissaan ei mitään hajua, vai oletko vain todella tietämätön? Miksi luulet, että ruuveissa on poranterä? 🤦

Oikeasti mies. Tämä alkaa olla todella naurettavaa nyt.

Olen ruuvannut tarpeeksi metallijulkisivuja ja telineitä palkkeihin ja pylväisiin, joten ...
Ja aivan kaikki, jotka ovat ruuvanneet metalliin tai palkkiin eivätkä kulje pää käsivarren alla vaan käyttävät sitä, tietävät, että et voi oikein ruuvata 6 mm palkkia sellaisella suuremmalla tarkkuudella tai menestyksellä.

Tiedät todella paljon... muutama viesti sitten et edes ymmärtänyt, miksi puu veti ja viittasit siihen, että se oli jo porattu 10 mm. On olemassa rakentamiskokoisia ruuveja/siipiruuveja, joissa on sisäänrakennettu jyrsin vapaastoimituksen jyrsintään, varmasti huomaat, että se ruuvi, johon TS viittaa, ei ole sellainen.

Rakennus/siipiruuveilla, joilla on huomattavasti enemmän porauskapasiteettia, on yleensä määritelty tyypillisesti noin 4 mm teräkseen, joskus voi porata 1 mm lisää ennen kuin kärki sulaa. Ruuvi, jota TS käyttää, kutsutaan yleensä asennusruuviksi ja sillä on aivan eri hinta, aivan eri kovuuden käsittely ja metallikapasiteetti noin 0,8-2 mm.

• Tykkään
sblixten ja 1 muu
  • Laddar…
Unikt namn
Olin harkinnut liimata puukappaleen paikoilleen.

Eikö olisi parempi, että palkki on ehjä eikä päästä kosteutta sisään?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.