Hei
Olen suunnittelemassa ruokakomeron rakentamista verstaamme nurkkaan. Tuo osa talosta on eristetty, mutta sähköjä ei ole siellä, joten talvella tulee kylmää, melkein pakkasta.
Ideani on rakentaa ruokakomero nurkkaan, kuten kuvassa näkyy, kulmittain saadakseni paikan, joka on pimeä ja jossa lämpötila ei vaihtele paljon erityisesti syksyllä ja keväällä. Kesällä tulee erittäin kuuma, koska rakennus on etelään päin ilman varjoa.
Pohdintani on, onko hyötyä eristää paneelit, jotka ajattelin laittaa puukuitueristeellä, tuuletuksella (ulos varastoon, jossa on lähes ulkolämpötila, eli ei eristetty), ja höyrynsulkijalla, jotta ei luoda tilaa, jossa kosteus viihtyy, ja mahdollisesti tasoittaa lämpötiloja. Ja haluan myös tietää, miten minun pitäisi miettiä ovea, joka on ohut eristämätön ovi, pitäisikö siihenkin laittaa eristystä?
Muuten ilmastointi tulee huoneessa olevien 3 ikkunan yläpuolelta, joissa on venttiili.
Olen yrittänyt lukea paljon tästä, mutta en oikeastaan löydä ketään, jolla olisi samanlainen tilanne, joten minun on vaikea ymmärtää, miten kosteus ja lämpötila reagoivat, jos rakentaessani ruokakomeron. Auta minua ymmärtämään, miten se toimii. Ymmärrän kyllä, että ero ei tule merkittäväksi, koska en ajatellut tehdä mitään sille, että lämpötila vaihtelee paljon sekä päivällä ja yöllä että kesällä ja talvella huoneessa. Mutta ehkä voin helpottaa jotain.