Suunnittelen parhaillaan puutalon rakentamista. Talon ulkomitat ja ulkoseinän rakenne ovat valmiit. Seuraava askel on määrittää rungon ja perustuksen tarkat mitat.
Alla oleva kuva näyttää ulkoseinän, rungosta ulospäin. Ulkoa katsottuna:
22 mm pontattu pystypaneeli
28 mm naularima
12 mm ilmarako
25 mm puukuitulevy
300 mm kevytpalkki
Nyt pohdin, kuinka monta mm pitäisi olla ulkopaneelin ja perustuksen (laatan) ulkoreunan välillä, eli miten sijoitan sokkelin laatalle? Täytyykö ottaa huomioon, että sokkelin ulkoreuna ei päädy kantokivien styroksikerrokseen?
Yleisesti ottaen levyn/palkin tulisi olla ulkoreuna rungon ulkoreunan tasalla.
Eli, siellä on kynnys rungon alla, ja sen tulisi olla ulkoreuna levyn kohdalla.
Kysymys: Kirjoitat "25 mm puukuitujulkisivulevy". Miksi ei ulkogyproc?
Yleensä levy/kanbalkki pitäisi olla siten, että sen ulkoreuna on samassa linjassa rungon ulkoreunan kanssa.
Eli, siellä on alarungossa varmaan kynnys, ja sen tulisi olla ulkoreuna levyn kohdalla.
Kysymys: Kirjoitat "25 mm julkisivulevy puukuitua". Miksi ei ulkogyproc?
Kiitos vastauksesta.
Eikö tule liian suuri etäisyys paneelin ja levyn välille, 28+12÷25 mm, jos ymmärrän sinua oikein?
Syynä puukuitulevyyn on eristää runkoa hiukan. Se on ilmeisesti tärkeää joidenkin asiantuntijoiden mukaan, kun runko on hyvin eristetty.
Sain paljon samoja kuvia ensimmäisessä viestissä. Tässä tulee kolme ehdotusta syllin sijoitteluun.
Aiemmin tulkitsin sen vaihtoehdoksi 3. Itse olin enemmän vaihtoehdossa 1. Silloin alalista koolausrungon ja julkisivulevyn välissä.
Ulkoseinämme koostuvat (ulkoa):
22 mm Z-panel
28 mm harvaväliinen paneeli, joka toimii kiinnitysrimoituksena
9 mm ulkokipsi = 59 mm
Ja laatta/reunapalkki sijaitsee 55 mm paneelin ulkopinnan sisäpuolella. Täysin normaalia!
Mutta toistan kysymyksen: Miksi 25 mm puukuitulevy (OSB?) 9 mm ulkokipsin sijaan?
Puukuitulevy ei ole kovin kosteudenkestävä, vai mitä?
Kakkonen sanon minä. Joten puukuitulevy on samassa tasossa ulkopinnan kanssa. Näin on minun seinäni samanlaisella rakenteella. Aluslevyn eristys on myös samassa tasossa levyn reunan kanssa.
Puukuitulevyä käytetään esimerkiksi pavatexina, sillä on sama tehtävä jäykistämiseen kuin ulkokipsillä, mutta se eristää melko hyvin. Se on myös hyvä este puhallusvillalle seinäonteloissa.
Jos sisäpuolelle tulee levy (osb tai kipsi), olisin korvannut puukuitulevyn eristelevyllä, kuten paroc klimatskiva. Ei levyvaikutusta, mutta ei myöskään kylmäsiltoja.
Meidän ulkoseinät koostuvat (ulkopuolelta) 22 mm Z-paneeli 28 mm ristikoolaus naulauslistana 9 mm ulkokipsilevy = 59 mm Ja laatta/reunakorkea on 55 mm paneelin ulkopinnan sisäpuolella. Aivan normaalia!
Mutta toistan kysymyksen: Miksi 25 mm puukuitulevy (OSB?) sen sijaan 9 mm ulkokipsilevy? Puukuitulevy ei kai ole kovin kosteudenkestävä, vai?
Kiitos vastauksesta.
Se ei ole OSB vaan puukuitujulkisivulevy. Levyllä on vedenkestävä pinta ulkopuolella, kuten ulkokipsilevyllä. Lisäksi se eristää ja siirtää kosteutta hyvin. Tärkein tarkoitus on, kuten sanottu, eristää runkoa hieman, mikä joidenkin mielestä on tärkeää välttääksesi kasvua rungon ulko-osassa. Itse olen epävarma, onko se tarpeellista.
Syy, miksi valitsemme puukuidun mineraalivillan sijaan on, että runko eristetään selluloosalla. Tuntuu hyvältä jatkaa materiaalilla, jolla on samanlaiset ominaisuudet. Oikein vai väärin on täysin eri asia...
Jos sisäpuolella pitää olla levy (osb tai kipsilevy), olin korvannut puukuitulevyn eristelevyllä, kuten paroc klimatskiva. Ei levyvaikutusta, mutta myöskään ei kylmäsiltoja.
Hei,
Puukuitulevy ei ole kovin kaukana paroc klimatskiva mitä tulee lämmönjohtavuuteen. Miten se toimii jäykisteenä en ole ihan varma. Ei yhtä hyvä kuin kipsi, luulisin.
Sanon myös vaihtoehto 2, jotta vesi ei päädy vain ulkopaneelista vaan myös pystysuorasta ilmarakosta perustuksen ulkoreunan ulkopuolelle. Valinta puukuitulevystä sellueristyksen ulkopuolella on erinomainen, paljon parempi kuin mineraalivillasta valmistettu ilmastointilevy.
Minä sanon myös vaihtoehto 2, jotta vesi ei vain ulkoverhouksesta vaan myös pystysuorasta ilmarakosta pääsisi perustuksen ulkoreunan ulkopuolelle. Valinta puukuitulevystä sellueristeen ulkopuolelle on erinomainen, paljon parempi kuin mineraalivillan ilmastolevy.
Kiitos vastauksesta.
Veden osalta paneelin takana ajattelen askelpeltiä, kiinnitettynä levyn taakse, joka ulottuu reilusti perustuksen ulkopuolelle.
Minusta puukuitu tuntuu paremmalta vaihtoehdolta, ja se saa ohjata valintaa. Mielestäni jätämme aiheen, jotta ketju ei karkaisi käsistä.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.