345 lukukertaa ·
3 vastausta
345 lukukertaa
3 vastausta
Roikkuva tiili ikkunan yläpuolella
Edellytykset: Yksikerroksinen talo 60-luvun lopulta, puurungolla ja tiiliverhoilulla. Yhdessä huoneessa on ikkuna, jonka leveys on 3600 mm. Ikkuna-aukon yläpuolella oleva puupalkki rungossa on ehjä. Kuitenkin ikkunoiden yläpuolella oleva tiili roikkuu noin 15 mm keskeltä. Siinä on neljä kerrosta tiiliä, jotka on vahvistettu kulmateräksellä. Kulmateräksen paksuus on 5 mm ja näkyvä alaosa on 70 mm leveä. On ilmeistä, että rakenne ei ole riittävän vahva ja kulmateräs painaa ikkunaa niin, että sillä on näkyvä vaikutus.
Kuinka tämä ratkaistaan? Yksi vaihtoehto on antaa muuraajan purkaa neljä tiilikerrosta, asettaa huomattavasti vahvempi kulmateräs (120 x 120 x 10) ja muurata uudelleen. Kysymys on, voiko sen sijaan jollain tavalla vahvistaa olemassa olevaa kulmaterästä, ehkä hitsaamalla uusi kulmateräs alapuolelle. Uusi teräs ei saisi tukea sivuilta, mutta sitä ei ehkä tarvita, koska ongelma ei ole tukipisteissä vaan ainoastaan keskellä? Onko joku ratkaissut vastaavanlaisen ongelman?
Kuinka tämä ratkaistaan? Yksi vaihtoehto on antaa muuraajan purkaa neljä tiilikerrosta, asettaa huomattavasti vahvempi kulmateräs (120 x 120 x 10) ja muurata uudelleen. Kysymys on, voiko sen sijaan jollain tavalla vahvistaa olemassa olevaa kulmaterästä, ehkä hitsaamalla uusi kulmateräs alapuolelle. Uusi teräs ei saisi tukea sivuilta, mutta sitä ei ehkä tarvita, koska ongelma ei ole tukipisteissä vaan ainoastaan keskellä? Onko joku ratkaissut vastaavanlaisen ongelman?
Tarkista 13th Marine ja täältä https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-2226#post-6440720J Jag_kan sanoi:Edellytykset: Yksikerroksinen omakotitalo 60-luvun lopulta, jossa on puurakenne ja tiiliseinäverhous. Yhdessä huoneessa on 3600 mm leveä ikkuna. Puurunko ikkunan yläpuolella on ehjä. Tiili ikkunan yläpuolella roikkuu kuitenkin noin 15 mm keskeltä. Ikkunan yläpuolella on neljä kerrosta tiiltä, jotka on vahvistettu kulmaraudalla. Kulmaraudan paksuus on 5 mm ja sen alaosan näkyvä osa on 70 mm leveä. On selvää, että rakenne ei ole tarpeeksi vahva ja kulmarauta painaa ikkunaa niin, että sillä on näkyvä vaikutus.
Miten tämä ratkaistaan? Yksi vaihtoehto on antaa muurarille tehtäväksi purkaa neljä kerrosta tiiltä, asettaa huomattavasti vahvempi kulmarauta (120 x 120 x 10) ja muurata sitten uudelleen. Kysymys on, voisiko jotenkin vahvistaa olemassa olevaa kulmarautaa esimerkiksi hitsaamalla uusi kulmarauta alapuolelle. Uudella raudalla ei ole tukea sivuilla, mutta ehkä sitä ei tarvita, koska ongelma ei ole tukeilla, vaan ainoastaan keskellä? Onko joku ratkaissut samanlaisen ongelman?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 viestiä
Kuvat auttavat aina.
Mutta se ei ole aivan samanlaista kuin minulla, minulla on tosin osa joka tarvitsee korjausta, mutta se on "vain" 2.4m.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mura-om-tegel-ovan-foenster-utan-att-ta-ner-panelen.564349/
Minulla kyseessä on se ääni... ruostuva raudoitus, joka on murtanut sauman ja aiheuttaa, että se roikkuu ikkunan yläpuolella.
Voisiko täällä olla jotain vastaavaa?
Vahvistaminen uudella kulmateräksellä voisi toimia, kysymys on, liikkuuko tiili niin paljon, että voit painaa sen takaisin?
Ja pääsetkö tuomaan kulman tiilen taakse.
Sitten sanoisin, että tärkeää on se osa kulmasta, joka seisoo pystyssä. Joten sen ei tarvitse olla paljon paksumpi kuin nykyinen tai ulottua niin pitkälle.
Mutta joku muu foorumilla voi varmasti tietää tämän paremmin kuin minä.
Mutta se ei ole aivan samanlaista kuin minulla, minulla on tosin osa joka tarvitsee korjausta, mutta se on "vain" 2.4m.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mura-om-tegel-ovan-foenster-utan-att-ta-ner-panelen.564349/
Minulla kyseessä on se ääni... ruostuva raudoitus, joka on murtanut sauman ja aiheuttaa, että se roikkuu ikkunan yläpuolella.
Voisiko täällä olla jotain vastaavaa?
Vahvistaminen uudella kulmateräksellä voisi toimia, kysymys on, liikkuuko tiili niin paljon, että voit painaa sen takaisin?
Ja pääsetkö tuomaan kulman tiilen taakse.
Sitten sanoisin, että tärkeää on se osa kulmasta, joka seisoo pystyssä. Joten sen ei tarvitse olla paljon paksumpi kuin nykyinen tai ulottua niin pitkälle.
Mutta joku muu foorumilla voi varmasti tietää tämän paremmin kuin minä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Paras/tyylikkäin siirtymä uuden ulko-oven ja tiiliverhouksen välillä?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Renovering möte panel-bleck-tegel
Fasad -
Hur löser man övergång vägg (tegel-luft-tegel) till kattvind
Isolering -
Laastin irtoaminen tiiliseinästä keittiöremontin keskellä
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Stuprör, övergång mot tegel/keramikbrunn.
Vatten & Avlopp