Minulla on yritys, joka vaihtaa paneelin ja maalaa rivitalomme juuri nyt. Minulla on ollut vapaasti roikkuva parveke, joka tarvitsi myös vaihtaa 43 vuoden jälkeen.
Kantava periaate on sama kuin aiemminkin, missä kantavat parvekereglarit työnnetään noin 1,5 m seinään ja pultataan kiinni lattianiskaan. Nyt on CC 50 ja aiemmin oli CC 100, mikä oli hieman kiikkerää. Reglarit ovat 45x145 painekyllästettyä.
Talon seinään on nyt tiivistetty polyuretaanivaahdolla seinässä. Paneeli puuttuu kuvasta, mutta se tulee tämän päälle.
Aiempi parveke oli "tiivistetty" taloon kahdella tällaisella pellillä julkisivun sisällä, jotka yhdistettiin ylhäältä ja alhaalta jokaisen reglarin alla:
En tiedä, oliko se täysin tiivis, mutta vaikuttaa siltä, ettei kosteusvaurioita ole syntynyt. Ennen ei ollut kunnollista ilmarakoa, Masonite oli käytetty tuulensuojapaperin sijasta.
Tuntuu, että se pitäisi tiivistää paremmin, mutta minun on vaikea sanoa miten. Puusepät uskovat, että vesi ei pääse sisään, ja että mahdollinen vesi valuu alas julkisivun sisäpuolella olevan ilmarakon kautta ja sitten ulos seuraavan pellin kohdalla. He arvelevat, että voisi tilata erikoistilauksena uudet pellit, jotka näyttävät vanhoilta ja laittaa ne julkisivun päälle ja tiivistää silikonilla jne. Ne asetetaan terassin alle.
Mitä mieltä olette? Mikä on tavallinen tiivistysmenetelmä? Paikalle kertyy lumidyynejä talvisin, ja vesi, joka on vaakasuoralla pinnalla, ei häviä heti. En ole täysin vakuuttunut.
Mielestäni sinun pitäisi hankkia uudet pellit samanlaiset kuin vanhat ja laittaa ne paneelin taakse, ja antaa niiden mennä ulos alla olevalle pellille.
Se, että mahdollisesti sisään tuleva vesi valuisi ulos seuraavassa pellissä, ei ole varmaa, se voi aivan hyvin valua myös taakse.
Kiitos vastauksesta.
Tuntuu itse asiassa oikealta laittaa samanlaisia blekkiä, kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Riittäisikö blekki vain yläpuolelta?
Kysymys on myös siitä, mitä tapahtuu mahdolliselle vedelle, joka valuu paneelin takana ilmarakenteessa. Silloin vesi, joka päätyy tukirakenteisiin, jää vangiksi, koska blekit estävät veden valumisen pois tukirakenteiden jälkeen. Vai miten sitä ajatellaan? Nyt sinne ei kai pitäisi päätyä paljon vettä mutta kuitenkin.
Tässä on pari kuvaa, joissa paneeli ja terassilauta ovat nyt paikallaan (puuttuu viimeinen terassilauta seinän vierestä).
Hei
Firman kaverit eivät ole täysin kunnossa. Ensinnäkin, aina asetetaan tällaiset vanhat levyt taakse, aivan kuten kaikki muutkin levyt. Mutta vakavampaa on se, että kaikki paneelin ruuvit on kiristetty liian syvälle, nyt sinulla on sama "päätepinta" jokaisen ruuvin kannan kohdalla, mikä on väärin tehty. Ei saa toimia näin, se on yhtä huonoa kuin kipsilevyn ruuvien kiristäminen liian syvälle. Joten neuvoni on, ettet maksa työstä, ennen kuin he ovat korjanneet virheet eli vaihtaneet paneelin ja asentaneet plåtar (bleck) oikealla tavalla.
Olen keskustellut rakentajien kanssa levyistä ja aion yrittää saada heidät asentamaan uusia levyjä paneelin taakse, mikä tuntuu minusta myös järkevimmältä. Levyt tulisi asettaa tiiviisti paneelin takaosaan, vai mitä? Toisella puolella ilmansulkua onhan tuulensuojapaperi ja sitten eristys.
Mitä tulee ruuveihin, näin, että he tasoittivat ruuvinkantoja ennen maalausta viereisessä talossa viime vuonna. Sain juuri vastauksen, että he käyttävät rakennusfugia ruuvinkantojen päälle ennen maalausta. Olen kuitenkin ainoa, jolla on vapaasti roikkuva parveke, joten minulla ei ole mitään muuta verrattavaa kuin vanha parveke. Puhun siitä myös heidän kanssaan.
EDIT: Rakennuspäällikkö kävi juuri ohitse ja puhuimme listoista. Hän sanoi, että listoja ei tarvita, vaan paarien yläreunassa olevat urat pitävät veden poissa. En ollut yhtä vakuuttunut, joten heidän pitäisi tarkistaa, mitä uusien listojen valmistaminen maksaa. Ehkä vanhat listat voidaan käyttää uudelleen, jos asennetaan vain listat ylhäälle (alapuolen ura saattaa toimia) ja jätetään alapuolelta väliin. Muussa tapauksessa se on erikoistilausta ja silloin kustannukset voivat nousta, mikä voi silti olla sen arvoista. Rakennuspäällikkö ehdotti myös painamaan listat paneelin ulkopintaa vasten ja tiivistämään taakse. En näe tässä mitään etua, paitsi että se on vähemmän työlästä.
Vanhojen listojen mitat ovat 19x19 cm.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.