istun nyt odottamassa, että puuseppä tulee tänne.

Hänen pitäisi tarkastaa työ, jonka haluan teettää.

haluan purkaa kantavan seinän makuuhuoneesta toisessa kerroksessa, kokonaisuudessaan seinä on 7500mm ja haluan poistaa noin 1800mm. ja sitten avaan kylmän ullakon.

mutta olen lukenut ja nähnyt, että täytyy ottaa yhteyttä kuntaan purkaakseen kantavan seinän. mutta kuka laskee palkin kaikki kuormat. onko se puusepän työ vai jonkun muun?

Puuseppä ei (lähes) varmasti voi sitä.
Kysy palkkitoimittajalta.

S
Kuten sanot, rakennusilmoitus vaaditaan. Poistin itse 4 m seinän ja laskin itse, koska olen insinööri ammatiltani. Omat laskelmani eivät kelvanneet, koska tarvitaan ammattilainen (muutenhan kuka tahansa, kuten perhepäivähoitaja, voisi laskea, kuten hän kuvaili). Otin yhteyttä rakennusinsinööriin, jonka kirvesmies tunsi. Laskelmissa oli vain 1 mm eroa minun laskelmaani nähden, maksoi noin 500 kr ja kunnan edustaja oli tyytyväinen. Rakennusinsinöörillä oli ohjelma, joka sisälsi oikeat tuulikuormitukset, minä yleistin 250 kg/m2 välikatossa ja eroa oli vain 1 mm 4 m palkissa. Kirvesmies sanoi, että monet jättävät huomiotta rakennusilmoituksen pienissä avauksissa, esim. ruuviliimattuja kaksois-225 mm runkopuita.

• Tykkään
berne88
  • Laddar…
Sippan7 sanoi:
Kuten sanoit, vaaditaan rakennusilmoitus. Itse poistin 4m seinän ja laskin itse, koska olen insinööri ammatiltani. Oma laskelmani ei kelvannut, koska tarvitaan ammattilainen (muutenhan myös perhepäivähoitaja voisi laskea, kuten hän kuvaili).
Otin yhteyttä rakennusinsinööriin, jonka kirvesmies tunsi. Ero oli 1 mm taipumisessa laskelmiini verrattuna, kustannus oli noin 500 kr ja kunnan virkamies oli tyytyväinen. Rakennusinsinöörillä oli ohjelma, johon syötettiin oikeat tuulikuormat, minä yleistin 250 kg/m2 välikerroksessa ja ero oli vain 1 mm taipumista 4m palkissa.
Kirvesmies sanoi, että monet jättävät rakennusilmoituksen tekemättä pienissä aukoissa, esim. ruuviliimatuissa kaksoisrakenteissa 225mm rakennuspuutavaraa.