istun nyt odottamassa, että puuseppä tulee tänne.

Hänen pitäisi tarkastaa työ, jonka haluan teettää.

haluan purkaa kantavan seinän makuuhuoneesta toisessa kerroksessa, kokonaisuudessaan seinä on 7500mm ja haluan poistaa noin 1800mm. ja sitten avaan kylmän ullakon.

mutta olen lukenut ja nähnyt, että täytyy ottaa yhteyttä kuntaan purkaakseen kantavan seinän. mutta kuka laskee palkin kaikki kuormat. onko se puusepän työ vai jonkun muun?

Puuseppä ei (lähes) varmasti voi sitä.
Kysy palkkitoimittajalta.

S
Kuten sanot, rakennusilmoitus vaaditaan. Poistin itse 4 m seinän ja laskin itse, koska olen insinööri ammatiltani. Omat laskelmani eivät kelvanneet, koska tarvitaan ammattilainen (muutenhan kuka tahansa, kuten perhepäivähoitaja, voisi laskea, kuten hän kuvaili). Otin yhteyttä rakennusinsinööriin, jonka kirvesmies tunsi. Laskelmissa oli vain 1 mm eroa minun laskelmaani nähden, maksoi noin 500 kr ja kunnan edustaja oli tyytyväinen. Rakennusinsinöörillä oli ohjelma, joka sisälsi oikeat tuulikuormitukset, minä yleistin 250 kg/m2 välikatossa ja eroa oli vain 1 mm 4 m palkissa. Kirvesmies sanoi, että monet jättävät huomiotta rakennusilmoituksen pienissä avauksissa, esim. ruuviliimattuja kaksois-225 mm runkopuita.

• Tykkään
berne88
  • Laddar…
Sippan7 sanoi:
Kuten sanoit, vaaditaan rakennusilmoitus. Itse poistin 4m seinän ja laskin itse, koska olen insinööri ammatiltani. Oma laskelmani ei kelvannut, koska tarvitaan ammattilainen (muutenhan myös perhepäivähoitaja voisi laskea, kuten hän kuvaili).
Otin yhteyttä rakennusinsinööriin, jonka kirvesmies tunsi. Ero oli 1 mm taipumisessa laskelmiini verrattuna, kustannus oli noin 500 kr ja kunnan virkamies oli tyytyväinen. Rakennusinsinöörillä oli ohjelma, johon syötettiin oikeat tuulikuormat, minä yleistin 250 kg/m2 välikerroksessa ja ero oli vain 1 mm taipumista 4m palkissa.
Kirvesmies sanoi, että monet jättävät rakennusilmoituksen tekemättä pienissä aukoissa, esim. ruuviliimatuissa kaksoisrakenteissa 225mm rakennuspuutavaraa.
Okei, sitten täytyy vain löytää rakennusinsinööri, antaa hänen laskea... Saada se paperille, antaa se kirvesmiehelle ja hän asentaa sen.

Koska eikö kunnalla ole henkilökuntaa siihen?

Älä usko, että kunta auttaa sinua.

Mutta kuntaani yleensä hyväksyy laskelmat, jotka on tehty tämän sivun ilmaisohjelmalla. http://www.byggbeskrivningar.se/

Tein yrityksen, en tiedä olenko tehnyt oikein

Verkkosivun laskentasivu rakenteelliseen mittaukseen, jossa on puun ja liimapuun valinnat ja käyttöastetiedot. Näyttökuva.

Kuvankaappaus rakennussuunnitelmasivulta, joka näyttää kaksi kerroksisen talon sisäseinän avausmitat ja kattokulman.

Koska se on seinä yläkerrassa eikä ensimmäisessä kerroksessa

..v

Viimeksi muokattu:
Ei ole täysin varmaa, että tuo seinä on ylipäänsä kantava. Se riippuu siitä, miten kattoristikkosi on rakennettu. Riippuu myös siitä, mitä ullakolla on.

Olet laskenut palkin, joka kantaa välipohjaa.
Ensimmäisessä viestissäsi kirjoitat, että seinä on yläkerrassa.

Luulen, ettet ole tehnyt laskelmaasi oikein.

Onko sinulla yläkerta ilman vinokattoa?
Millaiset kattoristikot sinulla on?

hempularen sanoi:
Ei ole täysin varmaa, että tuo seinä on lainkaan kantava. Se riippuu siitä, miten kattorakenteesi on suunniteltu. Riippuu myös siitä, mitä ullakolla on.
Ullakolla on vain sahanpurua, joka on kattorakenteiden välissä.

Seinä on pystyssä olevaa ponttilautaa. Sitten siinä on poikittainen lankku. Sen voi nähdä.

Oletan, että se on kantava, koska se on piirretty paksummaksi piirustuksessa.

larsbj sanoi:
Onko yläkerta ilman vinoa kattoa?
Minkä tyyppisiä kattotuoleja sinulla on?
Makuuhuoneessa ei ole vinoa kattoa, mutta viereisessä huoneessa on vähän vinoa kattoa. Ja se on sama seinä, joka haluan avata.

Pohjapiirros, jossa näkyy huoneet ja parveke. Merkintä "G" viittaa avattavaan seinään. Rakennuksen leikkauspiirustus, jossa näkyy seinät, katto ja rakennuksen eri kerrokset. Kuvan yläreunassa merkintä "Fasadi mot öster".

Seinä, jonka haluan avata, on ensimmäinen kuva, samassa huoneessa kuin parveke. Siellä, missä on G, haluan avata oven. Kuten suunnitelmassa näkyy.

Sitten alemmassa huoneessa osun keskelle kattoa. Joten siellä ei ole mitään, mikä voisi kantaa.

eikö kukaan ole saanut mitään hyvää ajatusta :)

ei kukaan, joka haluaa sanoa jotain hyvää?

snickare ei muuten ole ottanut yhteyttä, ehkä se on ihan yhtä hyvä........ hän yllättyi. Kun sanoin, että täytyy ottaa yhteyttä kuntaan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.