36 416 lukukertaa ·
9 vastausta
36k lukukertaa
9 vastausta
Ristikoiden vaihtaminen
Olen alkanut suunnitella ylemmän kerroksen sisustamista ja olen ajatellut vaihtaa muutamia kattokannattimia saadakseni paremman huonekorkeuden.
Pohdin, onko mahdollista vaihtaa kattokannattimia piirroksen mukaisesti?
Olisi myös mielenkiintoista, jos jollakulla olisi karkea käsitys siitä, mitä kupolin tekeminen tämän mukaan voisi maksaa.
Pohdin, onko mahdollista vaihtaa kattokannattimia piirroksen mukaisesti?
Olisi myös mielenkiintoista, jos jollakulla olisi karkea käsitys siitä, mitä kupolin tekeminen tämän mukaan voisi maksaa.
Mitä tiedän on, että talo on valmisteltu yläkertaa varten ja tila tukijalkojen sisällä on jo päällystetty 22 mm lastulevyillä. Toivottavasti tämä osoittaa, että alakerta/perusta (lattia maassa) kykenee kestämään mainitsemiasi voimia. Tein laskelman palkeista Moelvenin ohjelmalla ja minun pitäisi pärjätä 45*225:llä ja sain alaspäin suuntautuvan voiman 0,6 kN.
Suurin pohdintani on, onko mahdollista keventää näin monia kattotuoleja. Saattaa olla tarpeen asentaa liimapuupalkki räystään suuntaisesti.
Tietenkin joku rakennesuunnittelija saa laskea tämän lopullisesti, mutta on mielenkiintoista nähdä, onko se ylipäänsä toteutettavissa ilman liian suuria kustannuksia verrattuna siihen, mitä voimme saavuttaa. Muutoin sisustus tehdään ilman katon korottamista. Mahdollisesti jokin/jotkut pienet kattolyhdyt.
Toinen pohdinta, joka on noussut esiin, on se, miten kattotiilet toimivat tällä matalalla kattokaltevuudella? Onko se mahdollista? Tarvitsee varmaankin kunnon katon alapuolelle, raakapontti+huopa. Nykyisellään katto on kattotiiliä ja levyjä.
Suurin pohdintani on, onko mahdollista keventää näin monia kattotuoleja. Saattaa olla tarpeen asentaa liimapuupalkki räystään suuntaisesti.
Tietenkin joku rakennesuunnittelija saa laskea tämän lopullisesti, mutta on mielenkiintoista nähdä, onko se ylipäänsä toteutettavissa ilman liian suuria kustannuksia verrattuna siihen, mitä voimme saavuttaa. Muutoin sisustus tehdään ilman katon korottamista. Mahdollisesti jokin/jotkut pienet kattolyhdyt.
Toinen pohdinta, joka on noussut esiin, on se, miten kattotiilet toimivat tällä matalalla kattokaltevuudella? Onko se mahdollista? Tarvitsee varmaankin kunnon katon alapuolelle, raakapontti+huopa. Nykyisellään katto on kattotiiliä ja levyjä.
Olen tekemässä samanlaista projektia, jossa minun pitää kantaa pois 2 kattotuolia ja siten 3,6 m.
Sinun tapauksessasi näyttää siltä, että sinun pitäisi kantaa pois 4 kattotuolia ja yhteensä 6 m, vai kuinka?
Aion asettaa liimapuupalkin alareunaan, johon uudet kattotuolit tulevat lepäämään. Näiden kuormat tulevat sitten alas perustukseen pilarin kautta kumpaankin päähän.
Kuitenkin, vaikuttaa ei vain puoli, jossa haluat kohottaa, vaan varmasti myös toinen puoli. Olen saanut rakentajaltani ohjeet, että minun täytyy asettaa kertopuupalkit vastakkaiselle puolelle.
Sinun tapauksessasi näyttää siltä, että sinun pitäisi kantaa pois 4 kattotuolia ja yhteensä 6 m, vai kuinka?
Aion asettaa liimapuupalkin alareunaan, johon uudet kattotuolit tulevat lepäämään. Näiden kuormat tulevat sitten alas perustukseen pilarin kautta kumpaankin päähän.
Kuitenkin, vaikuttaa ei vain puoli, jossa haluat kohottaa, vaan varmasti myös toinen puoli. Olen saanut rakentajaltani ohjeet, että minun täytyy asettaa kertopuupalkit vastakkaiselle puolelle.
Jos vahvistat kattotuolit pbs kupan kohdalta, sinisellä merkityn, lähes 3-kertaiseksi lujuudeksi (esim. kolme kattotuolia vieretysten (=huonompi eristys)), voit sitten laittaa voimakkaan liimapuupalkin harjaan etkä enää tarvitse ottaa suuria voimia ylä- ja alarungon välillä.
Mutta tarkista asia rakennesuunnittelijalta, voin olla ihan hakoteilläkin.
Ehkä teen tästä monimutkaisempaa kuin se onkaan ... :blushing:
Mutta tarkista asia rakennesuunnittelijalta, voin olla ihan hakoteilläkin.
Ehkä teen tästä monimutkaisempaa kuin se onkaan ... :blushing:
Ongelma, jos aiot siirtää voimat perustukseen pylväiden avulla sen sijaan, että annat kattotuolin kantaa ne, mitä se ei todennäköisesti kestä ilman vahvistusta, kuten jo on mainittu, on se, että perustuksen täytyy kestää pylvään aiheuttama pistemäinen kuorma, muuten se voi murtua sieltä.
Se on luultavasti parempi ratkaisu jättää yksi kattotuoli keskelle. Avväxlingenin voima jakautuu silloin useammille kattotuoleille, jos teet niin, ja silloin jäljellä olevat kattotuolit saattavat selvitä kuormituksesta ilman vahvistusta, mutta en ole siitä täysin varma. Mutta sinun ei pitäisi myöhemmin tarvita vahvistaa niitä yhtä paljon kuin ensimmäisessä esimerkissäsi.
Klikkaa tästä vastataksesi