Hei!

Olen rakentamassa Ikean keittiötä, mutta tulin yhtäkkiä epävarmaksi siitä, mitä kiinnitystä minun pitäisi käyttää kiskolle, johon kaapit ripustetaan.

Lähtökohdat: 12 mm lastulevy 70-luvulta + uusi kipsi.

Jotkut sanovat, että 5–6 mm puuruuvit tekevät työnsä, kun taas toiset sanovat, että pitäisi käyttää mollya.

Mitä mieltä te olette?

kulle
Puuruuvit lastulevyyn ja yritä osua koolaustolppiin niin monta kuin voit. Ei mollyja

Vain täysiheput käyttävät mollya puulevyissä.

6-8 mm puuruuvit hoitavat homman, ota se kaikkein paksuin, joka mahtuu.

• Tykkään
Nicke-85
  • Laddar…
Yritä löytää regla niin paljon kuin mahdollista, muuten käytä träskruv, poraa mieluiten pienemmällä poranterällä kuin skruv koska paksut skruv voivat halkaista lastulevyn, kun se menee läpi.

Olen vanhanaikainen, enkä ole rakentanut keittiöitä sitten vuoden 2010.
Silloin ei ollut tätä systeemillä kiskoilla, vaan rakensin sokkelit 22 mm lastulevystä ja asetin kaapit niiden päälle, ja tekisin varmaan niin myös tänään.
Niin tulee tukevaksi ja kaapit ovat tasaisesti, ja myös "kitchen island" pysyy hyvin paikallaan.
Sen jälkeen kaapit ruuvataan seinään kiinni, kiskon kanssa tai ilman, jotta ne pysyvät paikoillaan.

• Tykkään
ganooo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Olen vanhanaikainen enkä ole rakentanut keittiötä sitten vuoden 2010. Silloin ei ollut tätä kiskojärjestelmää, vaan rakensin sokkelit 22 mm lastulevystä ja asetin kaapit sen päälle, ja tekisin niin myös tänään. Siitä tulee vakaata ja kaapit tulevat tasaisiksi, ja myös "keittiösaareke" seisoo hyvin. Sitten ruuvataan kaapit seinään, joko kiskon kanssa tai ilman, jotta ne pysyvät paikoillaan.
Onko sinulla sokkeli myös seinäkaappien alla?

• Tykkään
JA”Snabbe” ja 1 muu
  • Laddar…
F falkn sanoi:
Onko sinulla jalusta seinäkaappien alla?
Ei ole seinäkaappeja.
Sen sijaan on yläkaapit keittosaarekkeen yläpuolella, mutta ne roikkuvat kattoparruissa.

ei ole väärin käyttää molly-ankkureita kaksinkertaisen kipsilevyn kiinnittämiseen, kun sinulla on lastulevy kipsilevyn takana, se on todennäköisesti vahvempi kuin puuruuvi 12 mm lastulevyssä

Kiitos kaikista vastauksista! Minulla on laatikko 6x80 puuruuvia, jotka saattavat tulla tarpeeseen.

richardtenggren
Ovatko ne kokonaan kierteytettyjä? Onhan tärkeää saada kierre puremaan lastulevyynkin, kun kuulostaa siltä, että ruuvit ovat aika pitkiä.

• Tykkään
tergo ja 1 muu
  • Laddar…
T tergo sanoi:
ei ole väärin käyttää mollyja kaksoiskipsiin, kun sinulla on lastulevyä kipsilevyn takana, se on todennäköisesti vahvempi kuin puuruuvi 12 mm lastulevyssä
Hetkellisesti, mutta ei ajan myötä.

Mittaa koolaukset, poraa uusia reikiä kiskoon tarvittaessa. 10 minuutin työ ja olet 100% varma. Mutta muuten kuten sanottu, paksujen ruuvien kanssa se pysyy 99% todennäköisyydellä kipsi-/lastulevyssä.

Joo, yksi juttu vielä. Käytä sileäkierteisiä ruuveja, älä leikkaavia lastuun. Ja kuten aina puussa, esiporaa pienemmällä poranterällä, niin siitä tulee vielä parempi. Tavallista on, että kun vedetään karkeampi ruuvi lastuun, se työntää ulos palan takapuolelle, joten ruuvi saattaa kiinnittyä vain 6 mm lastuun 12 sijasta, tätä ongelmaa ei synny, jos esiporaat. Sopiva porankoko on 0,5-1 mm pienempi kuin ruuvin ydin.

• Tykkään
Johan Gunverth
  • Laddar…
Isakare Isakare sanoi:
Kyllä, yksi asia vielä. Käytä ruuvia, jossa on sileä kierre, ei lastuavaa.
Ja kuten aina puussa, esiporaa pienemmällä terällä, niin se on vielä parempi.
Tavallista on, että kun vedät paksumman ruuvin lastuun, niin se työntyy ulos pala takapuolelta, joten ruuvi saattaa olla kiinni vain 6 mm lastussa sijaan 12. Tämä ongelma ei esiinny, jos esiporaat.
Sopiva porakoko on 0,5-1 mm pienempi kuin ruuvin ydin.
Mahtavaa! Suuret kiitokset kaikista vinkeistä.

On olemassa erityisiä lastulevyskruveja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.